Fast det jag läser hänger inte ihop. (Då talar jag om FR). Ingenstans har jag läst något om hur en vanlig bonde tänker om sitt liv. Makthavare borde vara totalt paranoida, i denna värl som till synes myllrar av mind flayers, ärkemagiker och demoner som alla kan ta mental kontroll över dem eller deras närmsta, eller för den delen byta ut dem mot en kopia, men det verkar de inte vara. Ingenstans förklaras väder och klimat på ett relaterbart sätt. På vissa ställen finns det stater, på andra ställen inga stater - vila mekanismer styr det här? Demografin förefaller helt slumpartad och frikopplad från saker som livsmedelsproduktion. Ekonomi? Mithral hall och Gauntlegrym exporterar metaller men har inga handelsvägar? Hur funkar det där?
Låt oss bara ta slumpmötestallen i SKT. Det är uppenbart att en commoner med 7 HP inte kan överleva en resa till närmsta stad. Ändå reser uppenbarligen dessa commoners helt utan vakter. Är de självmordsbenägna? What gives?
Katastrofer som Spellplague och Second Sundering tycks inte sätta några som helst spår varken i folks själsliv eller kulturer? Varför har inte alla PTSD?
Och. Så. Vidare.
Jag har kört många culture gejming tunga spel och har aldrig haft några problem att varken får världarna eller personerna i dem att kännas rimliga utifrån fluff och regler. Men FR? Det är en sån total röra på så många nivåer att det bara är att ge upp. Vi borde skicka EON-teamer tillbaka i tiden och ge Ed Greenwood en grundkurs i världsbyggande. Typ ”handelsstäder har ofta vägar”.
Att saker hänger ihop är uppenbarligen inte en nödvändighet, annars skulle inte denna typ av världar sälja så mycket under så lång tid. De flesta accepterar saker som de är skrivna. Jag vet ju inte vad du läst om FR, eller i övrigt, vilka rollspel och världar du läst. Men min uppfattning är att väldigt få rollspel och världar beskriver vad dess invånare tänker om olika saker. För Forgotten Realms så vet jag att de i 2nd editions grundbox har sektioner om folks "mindset" i världens olika regioner. i 3rd ed har de en sektion om hur de riktigt kraftfulla tänker. Jag har ganska mycket FR-material, men jag hoppas du är ok med att jag inte går genom allt i jakt på svar för eventuella frågor du har. Vissa generella saker kanske också står i grundböcker då problem som mind flayers, monster och sånt är ganska universellt i alla D&D-världar.
Vad är ett relaterbart sätt att förklara väder och klimat på? Att det är väldigt likt vår planet? Då D&D har magiska väder, varelser som kan påverka väder, prylar som kan påverka väder osv känns det som att det bara är nåt suspension of disbelief precis som säg mängden mat som krävs för en viss stads storlek. Om det bryter dig eller dina spelare ur illusionen då är det ju bara att antingen ändra värld, ändra på världen, eller acceptera dessa brytningar.
Att vissa ställen har stater och andra inte har tänker jag mig är som i vår värld om man går tillbaks till innan vi satt gränser och upptäckt och bosatt oss i hela världen.
När de gäller rollspel och vad som presenteras i dem, så blir det lite som säg en tv-serie som Star Trek. Är det som händer rollpersoner eller hjälterymdskeppet och dess besättning något utöver det vanliga, eller ska man se det som att detta är verkligheten. Råkar alla skepp ut för samma mängd problem som Enterprise? Ska man se en tabell för slumpmässiga möten som en slags avspegling av den ekologi som faktiskt är där, eller nåt som bara händer rollpersoner?