Ymir
Liten kantbaron
Själv kommer jag köra min kampanj i en ny version av min gamla D&D-värld, "Whimsicalia". Jag tycker på sätt och vis att Forgotten Realms är ganska ballt, men jag blir generellt inte så sugen på D&Ds officiella världar för att de känns så extremt bloated, pga behovet att ha med precis allt, allt, allt. Ingenting känns mystiskt, mäktigt eller trovärdigt längre. Därför tenderar jag åt Whimsicalia, som är en mer kurerad version av D&D. Whimsicalia är en liten orientalistisk och sword & sorcery-artad setting, och kampanjerna tenderar att vara förlagda till en era då hobgoblins tagit över stora delar av den kända världen och grundat ett mäktigt rike ovanpå ett mänskligt, pseudo-persiskt imperies ruiner. Men hobgoblin-riket är på dekis, och olika fraktioner kämpar om makten.
Det mest speciella med Whimsicalia är nog att den världen kör på de alternativa, icke-panteon-baserade D&D-mytologierna som presenterades i slutet av den gamla modulen "Deities & Demigods". Det innebär att det finns en monoteistisk religion baserad på eldgudinnan Taïia, och en dualistisk baserad på solguden Elishar och mörkerentiteten Toldoth.
Det mest speciella med Whimsicalia är nog att den världen kör på de alternativa, icke-panteon-baserade D&D-mytologierna som presenterades i slutet av den gamla modulen "Deities & Demigods". Det innebär att det finns en monoteistisk religion baserad på eldgudinnan Taïia, och en dualistisk baserad på solguden Elishar och mörkerentiteten Toldoth.