Nekromanti Vilka konsonanter ligger längst ifrån varandra i uttal

Zorbeltuss

Hero
Ja som frågan säger vilka konsonanter ligger längst ifrån varandra från uttal. Om du gör observeringar utifrån specifika språk eller dialekter notera vilket språk eller vilken dialekt det är.

Kanske passar bättre i rollspelsmakarforumet eller kanske kulturforumet och då är det bara att flytta tråden.
/Luna Lovegood som konstruerar språk

CapnZapp

Myrmidon

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
I svenskan skulle jag nog säga att tonande klusiler och tonlösa frikativor ligger väldigt långt från varandra.

M och K om du menar konsonanter med egna bokstäver.
M och SJ om du menar ljudvärden.
I andra språk finns det ju också ljudvärden som ligger ännu längre ner i halsen, som är ännu längre från M.
Luna Lovegood said:
Detta är bra info, kan behöva mer än två konsonanter i ett språk dock ;)
Behöver dock inte många fler 4-5 är planen.
Mannen i skogen said:
Fem konsonantljudvärden som låter olika varandra:
M, CH, S, R, J

Man Mountainman

Storsvagåret
M, P, B ligger längst fram i munnen, H ligger längst bak i svalget. Så de är avlägsnast varandra i det avseendet, i alla fall.

Zorbeltuss

Hero
Mycket bra råd, tack så jättemycket, finns det någon konsonant i något av de västerländska alfabeten som i grund har ljudet ch eller är det det bara ch man kan använda?
Varför jag undrar detta är för att så som stavningen kommer bli kommer ch vara osäkert om hur det ska uttalas och jag kommer inte ha någon möjlighet att bifoga en uttalnings guide.

/Luna Lovegood
Man Mountainman said:
Avser du det engelska ch-ljudet? I.s.f. får du nog vända dig till de slaviska språken. Tjeckerna använder ?, t.ex.
Man Mountainman said:
Om du menar något i stil med det svenska sje-ljudet, så kan du ju använda x.