Nekromanti Vilka lovecraftska rollspel finns?

RasmusL

Champion
Jag vill nog påstå att några av de stora Lovecraftiga brädspelen nästan skulle kunna passa in, de är ju i princip slumpgeneratorer med stämningstexter för att bygga upp någon form av ramberättelse.

Rhodryn

Hero
Har inget själv att tillägga här när det gäller penna och pappers rollspel, eller brädspel, etc.

Vad jag dock kan peka folk till, och som igentligen är off-topic, är ett PC spel. Men jag tror att vissa skulle kanske kunna gilla det.

Det är ett kickstartat indiespel som heter "Darkest Dungeon". Det är ett "Role-playing video game, Dungeon crawl, Turn-based strategy, Roguelike", som har en väldigt stark Lovecraftian horror stuk över sitt utseende men även med atmosfär och lite andra grejer också.

Det är ett brutalt oförlåtande spel, som de flesta Rogelikes är, så om man inte gillar den typen av spel så kanske det inte är för en. Kan vara en ide att kolla några gameplay videos först, specielt sådana som handlar om hur pass illa det kan gå för en, innan man bestämer sig för om man vill köpa det. XD

Men i allmänhet så är det ett bra spel, det ser riktigt bra ut, och atmosfären i spelet är grymt skön också... tycker jag i alla fall. Spelet har en berättarröst som är härlig att lyssna på också... och grejerna han säger är awesome! XD Berättarrösten är en man som heter Wayne June, och han har varit läsarrösten för många Lovecraft audioböcker. Spelets skapare har sagt att Waybe Junes läsningar av dem böckerna var åtminstone en liten inspiration till hans spel och dess atmosfär.

Spelets intro som ger backgrundsstoryn till vad spelet handlar om.

"Executed with impunity!" är en, av många, grej som han säger i spelet som jag konstant har en stark vilja av att säga i vissa situationer. XD

terje

xenomorf mystiker
Nässe;n179988 said:
Stealing Cthulhu

Det här är i mitt tycke den bästa boken om att spela rollspel i Lovecrafts anda. Den diskuterar vad som utmärker HPL, vilka typiska element (platser, varelser, osv) som finns och ger handfasta förslag på hur spelledaren kan ta en Lovecraft-story och ändra detaljer för att göra ett äventyr.

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
terje;n180477 said:
Det här är i mitt tycke den bästa boken om att spela rollspel i Lovecrafts anda. Den diskuterar vad som utmärker HPL, vilka typiska element (platser, varelser, osv) som finns och ger handfasta förslag på hur spelledaren kan ta en Lovecraft-story och ändra detaljer för att göra ett äventyr.
Finns den som fysisk bok eller bara pdf och liknande?

charl

Veteran
anth;n179961 said:
The Laundry RPG
(man tillhör en organisation som löser övernaturliga fall. Övernaturligheterna har vissa kopplingar till Cthulhu Mythos)
"Vissa kopplingar" är att grovt underdriva. The Laundry är väldigt explicit i samma värld som Lovecrafts egna verk och använder sig av samma mythos rakt av (fast vinklingen handlar mer om hur man från regeringsmyndigheters sida ser på det övernaturliga än om enstaka privatpersoner som Lovecrafts verk). Rekommenderar skarpt för övrigt bokserien rollspelet är baserat på. :)