Nekromanti Vilka moduler är mest nödvändiga?

Feuflux

omjonasson.se
De här

Det första jag köpte till min DoD4-park (förutom grundboxen då) var Monsterboxen. Den var väldigt poppis på den tiden och jag tänkte ibland "hur tusan kunde vi lira utan den här?". Fast egentligen användes den nog mest till att alla de nya spelbara raserna gav RP:na optimeringsalternativ vid karaktärsskapandet... Det enda jag vet om Monsterböckerna är att dom kom ut tidigare.

Ereb Altor-boken (som väl är en omtryckning utan ändringar av den tidigare utgivna boxen) är mitt näst bästa tips. Nu kanske det är lättare att haka på nåt nätprojekt och skapa världar, eller göra det själv, men för oss på det glada 90-talet så var det här en enorm inspirationskälla för alla våra äventyr. Kände man för att äventyra med riddare läste man lite om Zorakin och sen skrev man ihop nåt.

Magiboxen var det en kusin som ägde, men jag köpte den i mitt nostalgiryck för typ 5 år sen. Den gjorde magiker mycket roligare i alla fall. Magikerns Handbok står också i min hylla (övergår äganderätten till mig om en kompis har dumpat den här för flera år sedan?), men den har jag ingen vidare koll på. Utan att ha koll säger jag ändå att den är sämre (känns som om det är mindre energi lagd på den).

Krigarens handbok och Tjuvar och lönnmördare är båda ganska meningslösa. Köptes likt magiboxen i mitt nostalgiryck efter att en kusin stått för dem på den gamla goda tiden. Yrkesbeskrivningar och lite annat jox fungerar som inspiration för mig, men %:en användbar sida / total sida är ganska låg. Å andra sidan så blir man vanligtvis besviken när man läser om saker som var jättebra när man var fjortis.

Resten jag äger är äventyr, så uppenbarligen var inga andra moduler intressanta för mig. :gremsmile:

Dewil

Skrivbordsgeneral
Re: De här

Magiboxen var det en kusin som ägde, men jag köpte den i mitt nostalgiryck för typ 5 år sen. Den gjorde magiker mycket roligare i alla fall. Magikerns Handbok står också i min hylla (övergår äganderätten till mig om en kompis har dumpat den här för flera år sedan?), men den har jag ingen vidare koll på. Utan att ha koll säger jag ändå att den är sämre (känns som om det är mindre energi lagd på den).
Tvärtom, skulle jag säga! Magiboxen var bara en mekanisk sammanställning av alla magiregler som publicerats genom åren. Kul för den som tycker att 400 trollformler är bättre än 200. Magikerns handbok var mer eller mindre skriven från grunden av några som verkar ha satt sig ned och funderat över hur allt hänger ihop och vad som kan rationaliseras bort. Kul för den som tycker att 400 rollformler är 200 för många om de kvarvarande 200 gör samma jobb. (Bara en sån sak som att rationalisera bort hela magiskolan Symbolism!)

Därmed inte sagt att jag någonsin använt någon av produkterna.

Dewil

Nightowl

Champion

Magiboxen var bara en mekanisk sammanställning av alla magiregler som publicerats genom åren.
Nix - den innehöll också bakgrundsfluff, inklusive diverse metafysik, för de flesta magiskolorna. Mycket, men inte allt, av detta hade inte setts tidigare.

Erik

solvebring

Superhero
Okej, då har du och jag samma smak - svartfolk, småalfer, skogsnymfer, gnomer, resar - de klassiska, inget sådant där D&D-monster-crazy-motherfucker-stuff... :gremsmile: Då skall jag allt se till att leta upp de böckerna.

solvebring

Superhero

Hm, jag vet inte om ditt inlägg var så visande, "De här" var din rubrik, men sedan vart det mesta löst babbel... Fjortisar... Hm...?!
Vill du hälpa mig på traven och besvara mina frågor får du nog lov att ge lite info om böckerna, istället för om din kusin.
Nåväl, skojar lite med dig, men dina svar var något lösa.

:gremcrazy:

Well, jag tror jag förstår vad du menar, i de meningar som bortemellan håller sig till rubriken. Jag har nog redan bestämt mig, det blir nog de flesta handböckerna, plus monsterböckerna. Vad det kommer till alla dessa fullsmockade boxar där hälften är intressant - då, mjaaa....

Ereb Altor är det jag är minst intresserad av, om du läst hela tråden så har du kanske sett allt mitt prat om det? :gremgrin:
Inte för att jag har något emot världsmodulerna - nej tvärtom, jag skulle gärna vilja ha dem, men det för min DoD-samlings skull, inte för spelandets skull, för då gör jag mina egna världar.

Rickard

Urverk speldesign
Okej, då har du och jag samma smak - svartfolk, småalfer, skogsnymfer, gnomer, resar - de klassiska,
Äh, Rising listar bara vilka raser han vill ha sex med. :gremsmile: Fråga honom också vad han tänker för att se om en varelse är trovärdig.

/Han som inte orkade leta fram det inlägget, men håller med om principen

solvebring

Superhero
Hehehe! :gremgrin:

Ja du Han, det där var minst sagt en rolig tråd som du länkade till.
Som vi alla vet är Rising något speciell, men han har god smak för raser - ehuru vilken anledning det nu kan tänkas vara...

Dewil

Skrivbordsgeneral

Nix - den innehöll också bakgrundsfluff, inklusive diverse metafysik, för de flesta magiskolorna. Mycket, men inte allt, av detta hade inte setts tidigare.
I brist på vettiga regler kan man ju alltid skriva en massa utfyllnad...

Dewil

solvebring

Superhero
Jo tack, Dante, jag har redan sett detta, och är beredd. Dock är jag arbetslös och har inte mycket pengar, så jag kommer bara kunna köpa några få. :gremfrown:
Det är synd, men jag får väl samla på mig med åren.

Feuflux

omjonasson.se

Vill du hälpa mig på traven

Det vill jag inte. Jag skriver här av helt egoistiska skäl.

Skaffa monsterboxen för att få fler spelbara raser (sånt tycker normala spelare är kul) och får att få fler monster att döda (sånt tycker normala spelare är jättekul).

Skaffa magiboxen för att få en massa ny spells (sånt tycker normala spelare är fetcoolt) och för fluminformation som Dewil inte tycker om (eftersom han suger är sånt som han ogillar mycket bra).

Resten tycker jag man klarar sig hur bra som helst utan, och jag tycker inte det krävs mer motivering än det jag sagt. Tycker du det räcker med monster i grundreglerna ska du givetvis inte köpa monsterboxen och samma regel gäller för magiboxen.