Nekromanti Vilka monster (i MM) har ni (inte) haft i spel?

Carl Ö

Warrior
Re: Vilka monster (i MM) har ni (inte) haft i spel

Jag har RttToEE på min rollspelshylla, men jag har inte haft äran att få utsätta min spelgrupp för det ännu. Vi har haft lite motstånd mot megadungeons. Men efter att ha läst så många intressanta inlägg på Monte Cooks anslagstavla och kanske främst efter att ha spelat City of the Spider Queen, så är jag nu klart positivt inställd till megaäventyret. Om vi börjar spela det så kommer vi att avverka en lång radda av Monster Manual-varelserna. RttToEE fungerar som (och är tänkt som) en genomgång av "allt" som D&D 3e har att erbjuda.

Carl Ö

Warrior
Re: Monster jag använt

En beskedlig lista. Men egentligen räcker det med människor (och några människoliknande varelser, typ alver och dvärgar) för att spela hur många spännande fantasyäventyr som helst. Det är inte säkert att Monster Manual IV tillför något man verkligen har saknat, om du förstår och det tror jag att du gör eftersom din monsterlista är kort (inget ont med det). Blev du förvånad över hur pass få olika varelser du har använt? Jag blev lite paff när jag fick se min egen lista. Efter alla dessa äventyr... inte fler monster än så här? (Ett objektivt iakktagande.)

Carl Ö

Warrior
Re: Yuan-tips

Tusen tack för tipsen!
Yuan-ti låter ju spännande när du berättar så där.

Är det någon som kan bekräfta mina misstankar om att ormmännen i Freeport var förklädda Yuan-ti? Det vill säga, jag undrar om likheten är slående. Kan man byta ut ormmännen i Freeport mot Yuan-ti och få samma äventyr? (rent stilmässigt alltså, i första hand, eventuella mindre skillnader i stats kan man bortse ifrån)

Feliath

Swashbuckler
Oh, damn!

Du har rätt! Vad ska vi göra? Nu kommer de att jaga rätt på oss! :gremshocked:
*springer in i en vägg*
Kan moddarna kanske byta författare på ett inlägg? Isåfall kanske...
...
...OH MY GOD. Det är Krille kommit upp i så många inlägg; han stjäl de han tycker är vettiga! :gremwink:

Häh. :gremgrin: Kul att höra att du håller med i alla fall. Jag har alltid gillat ormgubbar.

/Feliath - förryckt

Feliath

Swashbuckler
Addendum

Jag kom på en grej jag tyckte var värd att påpeka, och jag inbillar mig att ingen märker om man lägger en EDIT i titelraden, så jag skrev ett nytt inlägg. Ev. förnärmade moddar får säga till mig om det är drygt.

Alltså, till saken:
Det är värt att tydligt poängtera att Yuan-ti har en genomsnittlig INT på 18. Inte nog med att de alltså knappast är typisk kanonmat, det är dessutom värt att tänka över vad det får för effekter på deras samhälle. 18 i snitt motsvarar ju en +8-modifikation på INT, alltså 26 i max-INT från start, och dessutom betyder det att man kan räkna med att den genomsnittlige Yuan-tin är lika smart som ett mänskligt översnille. Det passar bra in i hela konceptet med den fallna civilisationen, eftersom man då slipper förklara varför de inte har högvis med megateknologi: det hade de, men sedan sprängdes den.

INT-grejen är just en sådan där sak som gör dem intressanta, för mig, men det är viktigt att man tänker igenom hur det där hänger ihop i ens personliga spelvärld.

/Feliath - jabbering wockily since 1983!

Nightowl

Champion
That's the spirit!

INT-grejen är just en sådan där sak som gör dem intressanta, för mig, men det är viktigt att man tänker igenom hur det där hänger ihop i ens personliga spelvärld.
Det gillar jag - en motsvarighet för undertecknad är att med så marginella skillnader att det inte motiverar moddar om man skulle ha dem som spelarraser, så är såväl hobgoblins som kobolder precis lika klyftiga, visa och socialt kapabla som människor, egenskapsmässigt sätt. Bara för att de är onda humanoider är de inte korkade flåbusar.

I synnerhet hobgoblins har utmärkta förutsättningar för att hyvla över mänskligheten i kampen för överlevnad. Måhända är de mer inskränkta (usually LE, medan människor löper över hela skalan) men that's it.

En urgammal kampanjidé är med civiliserade onda imperier av kobolder och hobgoblins med människor och övriga humanoider on the run (där hobgoblins har goblins och bugbears som andra klassens medborgare; människor, som kan vara hänsynslösa och disciplinerade, kan få bli tredje klassens medborgare, medan lägre stående pack som alver och orcher måste utrotas).

Erik

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Ej förvånad

Jag använder mest humanoide, odäda och konstruktuer i mina äventyr. Har dock en dröm om att skriva ett enda fett äventyr som innehåller ALLA monster i MM. Bara för att bevisa att det går... fast det lär nog inte bli av, för jobbigt.

M.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Andra källor

När jag tänkte efter lite insåg jag att listan blir beskedlig för att du fråga om MM, exklusivt. Jag har använt monster från äventyr (ett från Freeport som jag inte vill skriva ut vad det är därför att Dante läser det här och då blir det ingen överraskning), och från Creature Collection, några hellhounds och särskilt Slitheren, ja sssssskaven-ripoffs alltså. Och har jag ssskaven-ripoffs i min kampanj, behöver jag inga fler monster! De rular!

Finns en massa varianter på Slitheren i Creature Collection I och II.

M.

(skaven är alltså råttmän från Warhammer, om nu någon undrade)

Carl Ö

Warrior
Re: Andra källor

Du har rätt i att det finns andra källor till varelser än Monster Manual. Jag ville dock sätta någonslags begränsning på undersökningen. Men det är ju inte fel att berätta vilka andra monster man har använt också.

I min spelgrupp är det nästan uteslutande Monster Manual som de vämjeliga krypen kommer ifrån. Och så ett par såna där varelser som slinker med som knapriga bitar i köpta äventyr (exempelvis ormmän i Freeport). En githyanki har också förekommit, men denne måste jag nog påstå kommer från Manual of the Planes.

Jag har inte använt något monster ur Monster Manual II, även om denna lunta står i min hylla och blänker. Det är en sanning med modifikation, eftersom några av varelserna har varit i spel, men då som "äventyrsspecifika" varelser, exempelvis twig blights i Sunless Citadel och moon calf i Heart of Nightfang Spire.

Creature Collection är jag helt obekant med. Är de bra?

Jag är också sugen på Monsternomicon, men den gör sig väl bäst i Iron Kingdoms (Witchfire, som jag hoppas få spelleda någongång -- lite WFRP-känsla över det hela).

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Saxat från mitt kvalitetsindex

Här kommer lite mer info om Creature Collection I och II. Texten är hämtad från mitt kvalitetsindex (den ännu inte släppta version 6), som innehåller betyg från 1 till 10 på över sjuttio d20- och D&D-produkter! Sök efter "kvalitetsindex", så hittar ni mer om ni är intresserade.

Alltnog...

8/10 Creature Collection II – d20 monster book (Sword & Sorcery). Nya monster till Scarred Lands, som kan användas i vilken kampanj som helst. Hårdinbunden bok av hög kvalitet med ojämna illustrationer. Texten har en aggressiv och dramatisk ton, och monstren och världen påminner mer om Warhammer än D&D, vilket jag finner positivt. Solida regler och fantasifulla monster.

7/10 Creature Collection – d20 monster book (Sword & Sorcery). Monsterboken som kom ut före Monster Manual. Innehåller monster till Scarred Lands, som kan användas i vilken kampanj som helst. Hårdinbunden bok av hög kvalitet, med ojämna illustrationer. Texten har en aggressiv och dramatisk ton, och monstren och världen påminner mer om Warhammer än D&D, vilket är uppfriskande. Fantasifulla monster men problematisk regelimplementation.

M.

Carl Ö

Warrior
Re: Saxat från mitt kvalitetsindex

Schysst! :gremsmile:

Vän av ordning undrar om det är någon skillnad i inriktning på de båda böckerna? Låg vs Hög CR? Underjordiska vs Överjordiska varelser? Eller kunde varje monster ha hamnat i vilken somhelst av kollektionerna?

Rosen

Myrmidon
Svårt att säga...

I vår AD&D-kampanj (1st ed, Greyhawk) envisades nämligen DM med att så långt det var möjligt inte berätta för oss spelare vad det var för kreatur vi mötte. Å ena sidan kändes det ibland lite fånigt, då man tycker att vi borde veta nånting om faunan i det land där vi var födda och uppväxta... speciellt om man var Ranger.

Å andra sidan fungerade det ibland för att höja stämningen, vilket förstås var hans avsikt. Speciellt i ett äventyr, där vi fick ge oss in i en dungeon vaktad av någon sorts storväxta, ludna humanoider med klor och väldiga huggtänder. Vi hade inget annat att gå efter än hans beskrivningar av dem, och det kändes verkligt obehagligt när de där bestarna kom springande.
Långt efter att äventyret var klart råkade jag se ett blad med hans anteckningar och insåg att vi hade fajtats mot bugbears.

--
Åke

Nightowl

Champion
Att inte känna till monstren

Det var en redaktörs-fnurp i Dragon en gång, där skribenten berättade om första gången han mötte skelett i ett äventyr, när han var nybakad D&D-spelare.

Serni, han hade inte en aning om hur skelett fungerade, och kom bara ihåg hur de var i filmen ' Jason and the Argonauts , där de levande benranglen är mer eller mindre osårbara...

Han blev mao skitskraj. För skelett.

1 HD, grabbar. 1 HD och inga specförmågor - men om spelarna inte vet om det ...

Erik