Nekromanti Vilka monster måste vara med?

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Om du skulle göra en lista över tio monster som bara måste vara med i en monsterbok till D&D, hur skulle den listan då se ut? Varianter av samma monster kan få samma plats i listan (alla drakar räknas som ett monster, t.ex.). Observera att det inte nödvändigtvis behöver vara en lista med era favoritmonster, utan över de monster som känns som obligatoriska i D&D.

Min lista:
1. Ankheg
2. Beholder
3. Orc
4. Dire animal (okej, det var lite fusk)
5. Gelatinous cube
6. Mimic
7. Kobold
8. Giant animal (fuskar igen, jag vet)
9. Rust monster
10. Skeleton

Det där var fan svårare än jag trodde när jag började skriva inlägget. Drakar är inte nödvändiga för mig, men jag hade nog velat klämma in zombie någonstans, kanske är jag beredd att byta bort rostmonstret. Orc är också något jag skulle kunna tänka mig att förhandla bort, möjligtvis mot goblin.

Om ni tyckte jag fuskade för mycket med dire och giant animal, så byt ut dem mot dire rat och giant spider.

Ram

Skev
1. Drakar
2. Orker
3. Goblins
4. Gnolls
5. Dire animals
6. Rakshasa
7. Beholder
8. Skelett
9. Lich
10. Shapeshifter

Jag vet, det är en snortråkig lista, men jag vill verkligen ha med de flesta standardmotståndsraserna då jag är en sucker för att bygga konliktande samhällen. Manipulativa djävlar som kan vrida till huvuden på dem passar bäst att ha ur de som ändå är med då de inte är monster (alver, människor etc.). Rakshasa kom med därför att de är ärkemanipulativa och beholde, balor och pit fiend därför att de är allmänt nasty. Åsså behövdes någon undead, listan vore trasig utan dem.

Edit: Pit fiend och Balor fick stryka på foten för en shapeshifter och en Lich.

anth

Vetefan
Oavsett vilka 10 man väljer finns de garanterat i Essentials Monster Vault.

Om du jade frågat vilka 100 monster, hade mer än 90 funnits i den boken.

Återkommer lite senare när jag valt mina 10 favvisar.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Det här kommer vara lurigt men jag gör ett försök:

1. Skeleton
2. Goblin
3. Owlbear
4. Umber hulk
5. Giant rat
6. Giant spider
7. Gelatinous cube
8. Rust monster
9. Kobold
10. Beholder

Konrad Konvalj

Myrmidon
Alltid trevligt med listor, men rätt svårt må jag säga.

1. Kobold
2. Troll
3. Orc
4. Beholder
5. Gargoyle
6. Troglodyte
7. Skeleton
8. Gelatinous cube
9. Lich
10. Mind flayer

Sen så har jag nån form av förkärlek för svärmar av elakheter. Kan tänka mig att lägga in x-swarm på typ 5 plats egentligen.

anth

Vetefan
Det var helt omöjligt att få ner det till tio.

Först börjar vi med grupperna:
1. Demon
2. Devil
3. Dragon
4. Giant
5. Mind Flayer / Githyanki / Githzerai - jag kan inte se den ena av dessa existera utan de andra

Sedan tar vi de enskilda monstren:
6. drow
7. duergar
8. lich och vampire (oops, var det två monster?)
9. troll
10. yuan-ti
Ja, det var de 10 nödvändiga monsterna från Monster Vault.

Tyvärr hittade jag ett par nödvändiga monster till från andra källor:
11. aboleth
12. sahuagin
13. negoi
14. tarrasque

Alla nödvändiga monster (utom tarrasquen) är alltså intelligenta.

anth

Vetefan
Vitulv said:
Tvinga dig själv!
Vad tar du mig för? Masochist? :gremsmile:

Om du tillåter Mind Flayer/githyanki/Githzerai som en grupp så väljer jag lich före vampire.
Då har jag valt tio monster från Monster Vault.

Men jag vill fortfarande nämna aboleth/negoi/sahuagin på hedersplats precis utanför listan.

G

Guest

Guest
Gelatinous Cube
Beholder
Rust Monster
Kobold
Goblin (de är roligare än orcher)
Mind Flayer
Myconid
Monsterspindlar
Skelett
Flumph :gremwink:

Drakarna falller bort då jag ALDRIG använt någon i äventyr jag skrivit, förutom nån "juvenile white dragon" eller så. Men det räknas ju inte då det är ungefär som att spöa en femåring.

Eksem

Champion
Många kära favoriter saknas, men så här blev listan:

1. Beholder
2. Skeleton
3. Giant Spider
4. Mind Flayer
5. Yuan-Ti
6. Giant
7. Shapeshifter
8. Gelatinous Cube
9. Rust Monster
10. Ghost

Vitulv

anth said:
Vitulv said:
Tvinga dig själv!
Vad tar du mig för? Masochist? :gremsmile:

Om du tillåter Mind Flayer/githyanki/Githzerai som en grupp så väljer jag lich före vampire.
Då har jag valt tio monster från Monster Vault.

Men jag vill fortfarande nämna aboleth/negoi/sahuagin på hedersplats precis utanför listan.
Nä, det tillåter jag inte! :gremsmile:

Däremot är jag jättenyfiken på varför du vill ha med Githyanki och Githzerai på listan. För mig betyder de "monstren" närmast ingenting. Jag har alltid bläddrat förbi dem i monsterboken. Jag har dock förstått att många gillar dem, och är nyfiken på varför.

Jag undrar även över sahuagin. För mig är det bara någon sorts fiskvarelse i stil med Kua-toa.

Upplys mig om du har lust!

Vitulv

Eksem said:
Många kära favoriter saknas, men så här blev listan:

1. Beholder
2. Skeleton
3. Giant Spider
4. Mind Flayer
5. Yuan-Ti
6. Giant
7. Shapeshifter
8. Gelatinous Cube
9. Rust Monster
10. Ghost
Cool lista. Kan du inte förklara varför shapeshifter är med? Jag såg att ni var ett par stycken i tråden som ville ha med den, men jag har aldrig använt eller stött på det monstret. Är det samma som doppelganger?

Hur kommer det sig att du valde ghost? Är inte shadow en mer D&D-aktig varelse, med ungefär samma egenskaper?

rjonas

Hero
En monsterpalett! Välj tio monster och håll dig till dem och du får kampanjtema på köpet.

1. Vampire
2. Gargoyle
3. Banshee
4. Human thrall
5. Dracolich
6. Wolf
7. Ghoul
8. Doppelganger
9. Inevitable
10. Ogre

anth

Vetefan
Vitulv said:
Kan du inte förklara varför shapeshifter är med? Jag såg att ni var ett par stycken i tråden som ville ha med den, men jag har aldrig använt eller stött på det monstret. Är det samma som doppelganger?
Jag reagerade också på det.
Jag hade både lycanthrope och doppelganger på min lista innan jag pressade ner den till 10 st.
För mig är shapeshifter en typ av monster, ungefär som undead eller construct.

Man kanske skulle ha valt druid som monster? :gremsmile:

Storuggla

Champion
Det här var faktiskt svårare än jag trodde det skulle vara. Men okej då.

1. Goblins. De är coolare att slåss mot än orcs, som är så söndertjatade. Goblins däremot är balla oavsett utgåva.

2. Owlbear. Ikoniskt monster som säger att det är öppet för de mest bisarra monster "because a wizard did it".

3. Kobolds. Jag gillar inte kobolder, jag tycker de är dumma och menlösa (ursprungskobolderna däremot, med dem som ett slags onda och illvilliga dvärgar, det är collt!) men de måste vara med, de är så uppenbara fiender på låga levels.

4. Rakshasa. Jag har aldrig använt en eller ens stött på en, men de ser ut som en fiende ska göra. En snubbe med tigerhuvud som gömmer sig bakom illusioner och sen delar ut stryk medelst magi? Kickass.

5. Bulette. För minin till miniatyrspelet är så tuff. Mer sådana.

6. Bullywug. Elaka grodjävlar som petar en i sidfläsket med spjut och kväker, för vad annat ska man spöa i ett träsk? Jag har en fäbless för träskmonster och dit räknar jag bullywugarna (och fimirerna från WFRP)

7. Drow. Jag hatar dem för de är så trista att jag bara vill lämna spelbordet och läsa innehållsförteckningen på indisk kryddmix, men de måste med eftersom halva spelgruppen vill spela dem och undergroundalver som man har frikort att slå ihjäl och plundra är ju ett måste.

8. Duergar. Äntligen onda dvärgar! Jag gillar onda dvärgar, må de vara duergar, chaos dwarfs eller någon annan skapelse. Klart man blir onda om man bor under jord hela livet och gräver efter guld och metaller, förr eller senare kommer något hända så hela fästet blir helt Knutby.

9. Lich. Ytterligare ett monster jag aldrig stött på men vill ha mer av. En ultimate badguy som fortsätter komma tillbaka tills man hittar hans svaga punkt och lyckas ta kål på fanskapet.

10. Gelatinous cube. En så dum skapelse men som ändå är så... rätt! Man kan inte ha en dungeon utan en kub av gelé.

Storuggla, har inte ens med drakarna

Vitulv

Storuggla said:
Det här var faktiskt svårare än jag trodde det skulle vara. Men okej då.

1. Goblins. De är coolare att slåss mot än orcs, som är så söndertjatade. Goblins däremot är balla oavsett utgåva.

2. Owlbear. Ikoniskt monster som säger att det är öppet för de mest bisarra monster "because a wizard did it".

3. Kobolds. Jag gillar inte kobolder, jag tycker de är dumma och menlösa (ursprungskobolderna däremot, med dem som ett slags onda och illvilliga dvärgar, det är collt!) men de måste vara med, de är så uppenbara fiender på låga levels.

4. Rakshasa. Jag har aldrig använt en eller ens stött på en, men de ser ut som en fiende ska göra. En snubbe med tigerhuvud som gömmer sig bakom illusioner och sen delar ut stryk medelst magi? Kickass.

5. Bulette. För minin till miniatyrspelet är så tuff. Mer sådana.

6. Bullywug. Elaka grodjävlar som petar en i sidfläsket med spjut och kväker, för vad annat ska man spöa i ett träsk? Jag har en fäbless för träskmonster och dit räknar jag bullywugarna (och fimirerna från WFRP)

7. Drow. Jag hatar dem för de är så trista att jag bara vill lämna spelbordet och läsa innehållsförteckningen på indisk kryddmix, men de måste med eftersom halva spelgruppen vill spela dem och undergroundalver som man har frikort att slå ihjäl och plundra är ju ett måste.

8. Duergar. Äntligen onda dvärgar! Jag gillar onda dvärgar, må de vara duergar, chaos dwarfs eller någon annan skapelse. Klart man blir onda om man bor under jord hela livet och gräver efter guld och metaller, förr eller senare kommer något hända så hela fästet blir helt Knutby.

9. Lich. Ytterligare ett monster jag aldrig stött på men vill ha mer av. En ultimate badguy som fortsätter komma tillbaka tills man hittar hans svaga punkt och lyckas ta kål på fanskapet.

10. Gelatinous cube. En så dum skapelse men som ändå är så... rätt! Man kan inte ha en dungeon utan en kub av gelé.

Storuggla, har inte ens med drakarna
Spoiler om man typ precis ska eller har börjat spela Kingmaker. Mina spelare får alltså läsa:

Fem av tio med än så länge i Kingmaker, det måste betyda att du har roligt! :gremsmile:

Ulfgeir

Swashbuckler
Mina favoriter:

1: Goblins - man behöver små ettriga saker som anfaller i drivor och som man skall banka upp.

2: Ogres - För tuffare bossar.

3: Beholder - Man vet att nu djäklar är det farligt

4: Lich - vad onda magiker blir.

5: Hags - om man nu vill ha onda icke-odöda magiker

6: Stirges - Små ettriga saker i svärm som är djur och anfaller dig. Totalt livsfarliga.

7: Skeletons - Du behöver odöda vakter

8: Gelatinous cubes - för slemmiga saker nere i grottor..

9: Mindflayers - för psysich damage...

10: Pit fiends - för mer onda saker..

/Ulfgeir

Ymir

Liten kantbaron
Jag tänker inte lista monster som känns obligatoriska mest på grund av D&Ds genre, utan sådana som gör D&D i sig färgstarkt och unikt. (Eller ja, Pathfinder lär väl ha snott nästan samtliga, men har de mind flayers i Pathfinder tex)? Det här är alltså inte tvunget mina favoritmonster, varken i D&D eller fantasy i allmänhet, men de är definitivt monster som får mig sugen på att spela just D&D:

- Mind flayer (ballast av de riktiga signaturmonstren)

- Gelatinous cube för att , ja alltså...

- Dracolich (ju konstigare variant desto bättre, D&D behöver ansträngda varianter på drakar, och dracolich-varianter tenderar att vara väldigt väldigt keffa: 'Dreambreath Dracolich' tar någon form av pris, både i termer av ansträngt koncept och pur awesome)

- Apor (Fet fantasy behöver massor av apor, vilket Monster's Manual III till D&D 4 äntligen fattade)

- Hobgoblin (ballast dussinmonster, jag älskar 'nästan civiliserade fascister'-temat)

- Yak folk (jävla skandal att de inte finns i 4th ed...om jag inte missat nåt)

- Angels (det känns väldigt unikt för D&D att de har änglar som monster, och deras design är alltid awesome)

- Devils (för att hela dikotomin att devils är lawful och demons chaotic är skitkool; de sabbade den lite i 4th ed eftersom de sabbade alignmentsen, men devils hänger ju istället i Astral sea med gudarna, så en del av kontrasten finns fortfarande där. Devils blir extra awesome pga detta eftersom de tagit den mindre klyschiga rutten jämfört med demonerna).

- Duergar (onda dvärgar med helvetestema? Fuck yeah! Might as well skrota alla vanliga dvärgar, de har inget existensberättigande i jämförelse)

- Rakshasa (jag citerar Storuggla här; "ser ut som en fiende ska göra", och lägg bakochframvända händer på det. Pure awesome. Älskar också grejen i 4th ed att de är återfödda fallna Devas. Men de behöver sitt exotiska tema för att funka, Rakshasas i typ fantasymiljöer med nordeuropeiskt klimat, that's just...wrong..eller iofs...sibirisk tiger-rakshasas...omfg!).