Nekromanti Vilka monster måste vara med?

Eksem

Champion
Utan kobolder? Nej.
Utan goblins? Kanske.
Utan orcher? Absolut!
Utan ogres? Kanske.

Särskilt orcher och D&D har mycket, mycket svag koppling för mig.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Eksem said:
Utan kobolder? Nej.
Utan goblins? Kanske.
Utan orcher? Absolut!
Utan ogres? Kanske.

Särskilt orcher och D&D har mycket, mycket svag koppling för mig.
Samma här, orcher är nog mer DoD för mig, när jag tänker efter. Jag måste därmed revidera min monsterlista, och ersätta orc med... hm, gnoll, tror jag. Egentligen vore hobgoblin den bästa ersättaren för orc, men utan goblin så faller hobgoblin som koncept. Och jag har inte två placeringar över på listan.

Så, min lista revideras således. Orc ryker till förmån för gnoll. Kobold är dock kvar som kung över alla små monstrous humanoids.

Gnoller är awesome, och jag minns dem från Baldur's Gate, ett spel som på många sätt personifierar D&D för mig.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Ymir said:
Det är sant, men samtidigt kan spelarna reagera positivt just för att monstren är så ikoniska, för att de vet vad de kan vänta sig sort of. Jag orkar inte analysera mekanismerna bakom detta exakt, men när jag hade med en beholder var mina spelare helt: "oh...we're so fucked". :gremshocked: "Fan vad fett!" :gremlaugh: .
Sådär är jag också. Jag älskar den typen av metaspelande i D&D. Jag tycker inte att spelet handlar så mycket om att slänga upp något som spelarna inte vet vad det är. Rollpersonerna Får gärna vara ovetande om vad det är de har stött på, men jag vill gärna att spelarnas reaktion är "holy fuck! Beholder!".

Eksem

Champion
Ja, "Oh fuck! Beholder!" är en sådan DnD-typisk känsla att de hittade på en fejk-Beholder:

MårtenL_UBBT

Veteran
Utan inbördes rangordning
1. Dragon
2. Troll
3. Skeleton
4. Orc
5. Giant snake
6. Giant spider
7. Lich
8. Giant
9. Gargoyle
10. Man

cogitare

Swashbuckler
Laowai said:
Det är för att de har blivit utrotade av sånadär champions eller vad de heter.
"Champions of Rajaat" i "the Cleansing Wars". Sån var historien hårdkodad i Dark Sun till ADD i varje fall.

I 4th ed så är det mer frivilligt och både klasser med Divine powers och egentligen utrotade raser kan vara med om SL vill (vilket de så klart kan vara även i gamla DS också men då går man mer mot kanon än vad man gör i 4th ed).

Cog.