Nekromanti Vilka monster måste vara med?

chrull

Stockholm Kartell
Satan vad svårt det här är. Jag fuskar lite.

Utan någon rangordning:
* Beholder
* Mind Flayer
* Drow
* Goblin eller Kobold (generisk liten baddy)
* Orc, Gnoll eller Bugbear (generisk medium baddy)
* Någon sorts stor spindel
* Lich
* Mimic
* Duergar eller Derro (onda dvärgar)
* Troll

Jag orkar inte välja mellan Goblin eller Kobold, så länge en av dem finns med så är jag nöjd (jag gillar 3e kobolder, men älskar pathfinder gobliner...) och Orc, Gnoll och Bugbear är mest meh. Jag skulle inte sakna dem alls egentligen, men utan någon av dem är det inte DnD.

Det är ju dock MASSOR som saknas. Devils/Daemons/Demons, Drakar, Slaadi....

Storuggla

Champion
"Orc, Gnoll och Bugbear är mest meh"

Jag håller med, men jag vill bara flika in en sak: Ursprungligen var gnoll en korsning mellan gnom och troll. Tänk på den du. Hur gick det till när den... eh... nej, tänk inte för mycket på den.

Storuggla, den hemska knölen

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Storuggla said:
"Orc, Gnoll och Bugbear är mest meh"

Jag håller med, men jag vill bara flika in en sak: Ursprungligen var gnoll en korsning mellan gnom och troll. Tänk på den du. Hur gick det till när den... eh... nej, tänk inte för mycket på den.

Storuggla, den hemska knölen
Då föredrar jag verkligen dagens gnolls. Hyenamän är verkligen hur awesome som helst.

Storuggla

Champion
"Då föredrar jag verkligen dagens gnolls."

Om inte annat för att man slipper den mentala bilden av ett troll som glider in i ett rum i en röd sammetsmorgonrock, sätter på lite Barry White och stussar fram till sängen där en gnom ligger och åmar sig... nej, fy fy fy. Bullywugs är bättre.

Storuggla, och jakmän

Necross

Swashbuckler
Jag tycker man bör skilja på låg- och höglevelkräk.

Lägre level:
1. Orc
2. Kobold
3. Skeleton
4. Goblins
5. Werewolf
6. Giant rat
7. Giant spider
8. Troll
9. Owlbear
10. Gelatinous cube
Bubblare: Swarm, Ogre, Gargoyle, Gnoll, Mimic, Rust monster, Zombie, Umber hulk (http://www.umberhulk.com !)

Högre level:
1. Beholder
2. Dragon
3. Ghost
4. Lich
5. Mind flayer
6. Demons
7. Devils
8. Giant
9. Drow
10. Vampire

Eller nåt sånt.

Eksem

Champion
Jag menade Doppelganger, jag skyller på att jag blev mindfuckad av att läsa andras listor :gremtongue:

Det jag gillar med den varelsen är att den är så flexibel och introducerar ett unikt element i spelet.

Ghost tycker jag är lite ballare än Shadow eftersom de är rester av någon har haft starka drivkrafter i livet, medan Shadow mer är ett spökigt hit and run-monster (vilket förvisso också är ballt, men top 10 är top 10).

Vitulv

Eksem said:
Jag menade Doppelganger, jag skyller på att jag blev mindfuckad av att läsa andras listor :gremtongue:

Det jag gillar med den varelsen är att den är så flexibel och introducerar ett unikt element i spelet.

Ghost tycker jag är lite ballare än Shadow eftersom de är rester av någon har haft starka drivkrafter i livet, medan Shadow mer är ett spökigt hit and run-monster (vilket förvisso också är ballt, men top 10 är top 10).
Coolt, då är jag med :gremsmile:

tull

Hero
Hoppas jag gör rätt nu. Har inte så stor erfarenhet av monsterböcker till D&D.

1. Monster som är extremt stora, jag bryr mig inte om så mycket mer än storleken. Särskilt när man spelar med minis. Storleken har betydelse.

2. Äventyrargrupper

3. Prostituerade (bard) doppelgangers

4. Lönmördare

5. Duergar

6. Kobolder

7. Beholders

8. hagspawn

9. golems

10. Munkar

Hunk

Hero
Följande monster är de jag tror att jag har använt mest i D&D och de blir därför de nödvändigaste:
1. Human
2. Kobold
3. Goblin
4. Orc
5. Gnoll
6. Bugbear
7. Ogre

Sedan skulle jag komplettera med tre ytterligare poster:
8. Undead Random generator
9. Abberation Random Generator
10. Demons & Devils Random Generator

Problemet med klassiska D&D-monster som beholders, mind flayers, rust monsters, drow etc är att spelarna vet hur de funkar och överraskningseffekten är nästan lika med noll. Dessutom har jag inte använt dem särskilt när jag spellett. Jag tror att spelarna blir skrajare om det dyker upp något oväntat vars förmågor de inte har en aning om. Så en slumptabell skulle vara mer användbar i en monsterbok för mig (gärna med exempel på genererade varelser på olika nivåer, men då går man nog över 10-taket). Undeads skulle jag nog egenligen vilja ha mer specifierade i en monsterbok, men får det bara vara tio entries, så nöjer jag mig med en randomtabell.

Vitulv

Hunk said:
Följande monster är de jag tror att jag har använt mest i D&D och de blir därför de nödvändigaste:
1. Human
2. Kobold
3. Goblin
4. Orc
5. Gnoll
6. Bugbear
7. Ogre
Jag tycker de där är en lite tråkig lista. Sorry, jag menar inte att vara dryg, men de flesta i listan är egentligen bara varianter av en och samma sak. Det är olika storlekar på orcher, mer eller mindre.

Hunk said:
Sedan skulle jag komplettera med tre ytterligare poster:
8. Undead Random generator
9. Abberation Random Generator
10. Demons & Devils Random Generator
Meh, där får du ju in hundratals monster på tre listposter. Det är fusk :gremsmile:

Hunk

Hero
Byt ut Kobold mot Skeleton och Undead Random Generator mot Ghoul, så fuskar jag lite mindre och har lite mer variation :gremsmile:. Jag valde främst de monster jag faktiskt brukar använda och därmed har mest nytta av att ha stats för. Men du har en poäng med att goblins, orcs, bugbears och ogres egentligen är sak, fast med olika HD. Dock tycker jag att D&D kräfva dessa monster :gremsmile:.

De två sista posterna har jag svårare att minska fusket med. Det är coolt med styggelser och demoner, men det är trist när spelarna vet hur de funkar. Vad jag kan minnas har jag (som spelare) mött en beholder en gång i mitt liv. Det var i AD&D och jag hade ingen aning om hur de funkade, men några andra spelare hade det. Det slutade i alla fall med att min rollfigur dog och övriga partyt flydde. Då kändes beholders skrämmande och spännande. Nu tror jag inte att jag riktigt hade fått samma känsla (framför allt inte med deras olika monsterlevlar i 4E). Hellre något nytt och unikt för min del!

anth

Vetefan
Vitulv said:
Jag tycker de där är en lite tråkig lista. Sorry, jag menar inte att vara dryg, men de flesta i listan är egentligen bara varianter av en och samma sak. Det är olika storlekar på orcher, mer eller mindre
Men hunk har en poäng.

Om spelledaren säger: "ni stöter på en beholder", vet det flesta här vad de har att vänta: dödsstrålar, förintelsestrålar, försteningsstrålar och allmän förstörelse.

Om spelledaren säger: "ni stöter på en mind flayer", vet det flesta här vad de har att vänta: mind blast och andra roliga psykiska krafter + en och annan hjärn-smothie.

Men om spelledaren säger: "ni stöter på en människa" - vad vet spelarna då?
Att varelsen antagligen har två armar, två ben och är mellan 5 och 7 fot hög.
Men sedan kan det vara vad som helst.
Är det en tiggare?
Är det en lönnmördare?
Är det en ärkemagiker?
Är det en handelsman?
Är det kungen?

Vitulv

anth said:
Vitulv said:
Jag tycker de där är en lite tråkig lista. Sorry, jag menar inte att vara dryg, men de flesta i listan är egentligen bara varianter av en och samma sak. Det är olika storlekar på orcher, mer eller mindre
Men hunk har en poäng.

Om spelledaren säger: "ni stöter på en beholder", vet det flesta här vad de har att vänta: dödsstrålar, förintelsestrålar, försteningsstrålar och allmän förstörelse.

Om spelledaren säger: "ni stöter på en mind flayer", vet det flesta här vad de har att vänta: mind blast och andra roliga psykiska krafter + en och annan hjärn-smothie.

Men om spelledaren säger: "ni stöter på en människa" - vad vet spelarna då?
Att varelsen antagligen har två armar, två ben och är mellan 5 och 7 fot hög.
Men sedan kan det vara vad som helst.
Är det en tiggare?
Är det en lönnmördare?
Är det en ärkemagiker?
Är det en handelsman?
Är det kungen?
Absolut, jag köper verkligen resonemanget, men är det D&D om man inte har med helt störda monster? :gremsmile:

Hunk

Hero
Jag börjar med en motfråga, är det D&D utan kobolder, goblins, orcher och ogres?

Det är klart att det kan vara det, men jag har stött på betydligt fler av dessa än mind flayers, rust monsters, beholders under mina dagar och förknippar dem därmed mycket mer med D&D. Men det är klart att orc och gnolls ovan gjort enkelt kan bytas ut mot groteska apmän och undan gjord av mörkerseende neandertalare.

Jag tycker dock att D&D bör innehålla någon form av störda monster, men jag är faktiskt tveksam till om jag skulle ha med något av de vederstyggelser folk har haft med på sina listor i något eget D&D-äventyr. Jag kanske skulle ha det i ett halvlågnivåäventyr, men då snarare som något att fly ifrån än som något man faktiskt kan besegra. Eftersom spelare oftast vet vad beholders går för skulle det nog vara kul att testa deras reaktion när de ser ett gigantiskt öga längst bort i en grottgång upplyst av en lysande svamp. Vill man utmana spelare med högnivårollfigurer kan man nog hitta på något roligare.

Jag insåg dessutom att det inte fanns några drakar med på min lista. Eftersom det är Dungeons & Dragons vi pratar om måste det nästan finnas med drakar, även om man ytterst sällan stöter på några.

chrull

Stockholm Kartell
Hunk said:
Jag börjar med en motfråga, är det D&D utan kobolder, goblins, orcher och ogres?
Jag tycker absolut det kan vara D&D utan ogres. Eller utan gobliner, eller kobolder, eller orcher. Men tar du bort alla så är det inte längre D&D.

anth

Vetefan
Hunk said:
Är Dark Sun DnD?
Av vad jag vet finns ingen av de monsterna i DS. :gremlaugh:

Ymir

Liten kantbaron
Det är sant, men samtidigt kan spelarna reagera positivt just för att monstren är så ikoniska, för att de vet vad de kan vänta sig sort of. Jag orkar inte analysera mekanismerna bakom detta exakt, men när jag hade med en beholder var mina spelare helt: "oh...we're so fucked". :gremshocked: "Fan vad fett!" :gremlaugh: .