Men jag tycker samtidigt det är synd att drakar ofta är helt frånvarande (i ett spel som heter Drakar) genom hela kampanjer, även om de i många situationer vore ganska optimala slp/fiender.
Men de behöver inte (ska inte?) vara frånvarande. Det är bara inte en motståndare som man kan besegra genom att slå ihjäl. Och den dagen man kan slå ihjäl draken så vet man att jädrar vad vi är bra nu! Knackar man drakar i lite olika storlekar vid var och vartannat spelmöte så förtar det lite effekten.
Sedan kan man fundera...
Slutar man uppskatta oxfilé för att man äter pannbiff ofta?
Slutar man uppskata Champange för att man dricker Cava?
Minskar lyckan när man kör sin 250cc motocross för att man har en mountainbike till vardags?
Uppskattar man inte poolen på Mallorca för att kommunen där man bor har ett badhus?
Så jag är inte säker på att det faktiskt ÄR som du säger (att effekten försvinner). Speciellt när drakar i Drakar och Demoner tenderar att vara som spöken i vår värld - något man skrämmer barn med, men inget som någon någonsin ser.
Fast det är väl själva ordet "drake" som försvagas om man använder det på klenare monster, inte själva draken i sig.
Om pannbiff hette oxfilé så hade man inte blivit lika glad när någon säger att de ska bjuda på oxfilé. Vilken sort, mald eller hela köttstycket?
Cava får inte heta Champagne för att det skulle sänka värdet på varumärket, det handlar inte om uppskattningen av drycken i munnen.
Motorcross exemplet förstår jag inte riktigt.
Barnen skulle inte uppskatta poolen i Mallorca lika mycket om vi var på badhuset en gång i veckan, kontra att de bara hade besökt badhuset ett par gånger i sitt liv.
Om kobolt hette drake så behöver man först ta reda vilken sorts drake de har slagit ihjäl innan man kan bli imponerad. Och har man slagit ihjäl drakar sedan level 3 så känns det inte lika häftigt när man tar en riktigt drake vid level 20. Begreppet drake devalveras.