Nekromanti Vilka omkostnader borde rollpersoner ha?

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Det var väl ett år sedan nu som jag spelledde en kampanj sist. Vi körde lite löst med Ars Magicas regler i Eons spelvärld Mundana.

I början av kampanjen stadgade sig rollpersonerna i en stad. Eftersom en av dem var läkare öppnade denne en mottagning. Trots jättelågt pris, ganska få kunder och en hutlös hyra på lokalen gick det jäkligt fort för gruppen att bli rik på henoms medicinkunskaper.

What the hell, liksom? Det är ju lätt och rimligt att man lägger lite poäng under rollpersonsbyggandet på saker som att läsa/skriva, administration/juridik eller läkekonst. I typ alla fantasymiljöer är det här så eftertraktade kunskaper att man med lätthet blir snorrik på kort tid. Ännu mer så med magi.

Hur gör man det mer rimligt, intressant och problematiskt?

Trollkalle

Veteran
Du kan ju alltid göra så att någon rånar dom eller om dom tror på daak så kanske dom offrar lite till honom eller så. Du kan ju också göra så att hans klinik brinner ned eller liknande

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Trollkalle;n111010 said:
Du kan ju också göra så att hans klinik brinner ned eller liknande
Eller så kommer det en representant från den lokala undre världen: "Det var ju en snygg klinik du hade här. Det vore ju ämlarns synd om nåt skulle hända med den. Jag rekommenderar dig att köpa vårt förmånliga försäkringspaket..."

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
krank;n111013 said:
Eller så kommer det en representant från den lokala undre världen: "Det var ju en snygg klinik du hade här. Det vore ju ämlarns synd om nåt skulle hända med den. Jag rekommenderar dig att köpa vårt förmånliga försäkringspaket..."
Vilket troligen resulterar i antinget ett korståg mot undre världen eller ett försök att ta över den undre världen. Så Win-Win!

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Arfert;n111008 said:
Hur har du det med skatt och fogdar? Är han med i nåt gille? Etc..
Det här var en skitbra fråga. Jag har bannemej ingen aning om vad som är rimligt eller roligt i det fallet.

Ett annat problem kanske är att folk faktiskt betalar med pengar. Borde det vara vanligare att man vill utbyta tjänster eller be att bli skyldig eller vilja betala med en höna eller ett kilo mjöl (cue grotesco-skämt)?

Att bränna ned kliniken är en metod att ge en hög engångskostnad, men de skulle behöva bli brutalt otursförföljda om det ska bli mer riskfyllt och mindre lönsamt att driva klinik än att äventyra.

Lupus Maximus

Tekniker
Nu är det lite sent då spelandet redan börjat, men läkare brukar innebära lång utbildning, och om inte rika föräldrar betalat (vilket betyder vana vid lyx och därmed dyra vanor), så borde rollpersonen haft en ordentlig skuld.

Sedan tar sjukvård lång tid (om man inte bara behöver vifta lite med magi), så antingen få patienter (liten inkomst) eller en stab av sjuksköterskor osv (höga utgifter).

Sedan kanske man förväntas betala dyra avgifter för att röra sig i vissa cirklar, gå och ge bjudningar, osv.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Just utbildningskostnaden kommer man nog undan med lite kreativr bakgrundsskrivande. Vårdtiden hade jag däremot inte tänkt på!

Jurister eller skrivare har dock inte vårdtidsproblem, men de brukar tjäna ohyggligt mycket också enligt löne-/prislistor i många spel. Antar att sociala förväntningar får stå för mer utgifter där.

Lupus Maximus

Tekniker
Björn Wärmedal;n111027 said:
Jurister eller skrivare har dock inte vårdtidsproblem, men de brukar tjäna ohyggligt mycket också enligt löne-/prislistor i många spel. Antar att sociala förväntningar får stå för mer utgifter där.
Bor man inte i lyxigt kvarter, har lyxiga kläder, osv, så får man antagligen inte de rika klienterna. Så låga utgifter leder till ambulansjägarjurister :wink: Samt givetvis det klassiska, uppdrag som passar sin moral betalar sällan lika bra som där man skall försvara en skitstövel och krossa offret.

En framgångsrik advokat har också antagligen en stab av paralegals och assistenter. Jaga information, leta efter paragrafer, boka möten, renskriva utskrifter, osv. Samt kanske någon form av privatsnok som behöver hyras in i bland.

RasmusL

Champion
Björn Wärmedal;n111001 said:
Det var väl ett år sedan nu som jag spelledde en kampanj sist. Vi körde lite löst med Ars Magicas regler i Eons spelvärld Mundana.

I början av kampanjen stadgade sig rollpersonerna i en stad. Eftersom en av dem var läkare öppnade denne en mottagning. Trots jättelågt pris, ganska få kunder och en hutlös hyra på lokalen gick det jäkligt fort för gruppen att bli rik på henoms medicinkunskaper.

What the hell, liksom? Det är ju lätt och rimligt att man lägger lite poäng under rollpersonsbyggandet på saker som att läsa/skriva, administration/juridik eller läkekonst. I typ alla fantasymiljöer är det här så eftertraktade kunskaper att man med lätthet blir snorrik på kort tid. Ännu mer så med magi.

Hur gör man det mer rimligt, intressant och problematiskt?
Vad är problemet med att spelarna blir rika? Om de väljer att lägga sin rollspelstid på att öppna kliniker och jobba 7-16 för att tjäna pengar så kanske det är just den typen av affärsimperiebyggarspel de vill ha? Är det inte fett om de får expandera, öppna fler kliniker på andra platser i riket, blandas in i politiken och det ekonomiska spelet, tampas med konkurrenter och få möjlighet att rikta sina resurser mot riktigt storslagna saker?

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Det är helt okej att de blir rika! Det som kändes helt bisarrt var att de efter typ ett par veckor hade råd att bygga hus och adoptera en skader av hemlösa barn (ja, det kanske inte var så dyrt iofs). Känslan jag fick var att det gick lite för fort och enkelt, bara. Jag vet att jag själv tycker om att spela såna där imperiebyggarkampanjer (även om jag aldrig verkar få chansen), men det var lite som att de nästan skrev in en fuskkod i början av spelet och plötsligt var allt gjort.

Ymir

Liten kantbaron
Gillen är svaret. Läkarna i staden kommer ha ett gille som funkar som en massiv kartell och gör allt i deras makt för att stöta ut den jävla kvacksalvaren till rollperson. Ta inspiration av det mäktiga Ålfiskegillet i min artikel om Cermira, om du var med i Eon IVs crowdfunder.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Björn Wärmedal;n111103 said:
Det var jag inte, men jag kan säkert hitta inspiration från verkliga gillen och karteller :)
De måste inte vilja sabba för RP, de kanske bara tycker att nya provmedlemmar måste betala dubbel avgift tills de visat sig värdiga. För medlem måste de ju vara.