Vilka ord fångar ditt intresse?

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,669
Location
Kullavik
På baksidan av en rollspelsprodukt, I blurb/puff:en för scenario i en konventsfolder eller i produktbeskrivningen på drivethrurpg/lulu etc. Alla produkter skriker efter vår uppmärksamhet, men vilka ord fångar generellt ditt intresse - Och vilka ord gör att ditt intresse svalnar?

Ord som fångar mitt intresse:
Försvunnen
Isolerad plats
Mysterium
Mordfall
Skräck
Intrig
Agenda
Friform
Misär
Thriller
Detektiv
Dysfunktionell
Sekt
Indie
Bygger på en sann händelse / Realism
Year Zero Engine
Medeltid

Ord som gör att intresset svalnar:
Urban Fantasy
Space Opera
Vampyr
Star Wars
Star Trek
Varulv
Simulering
Äventyrskrokar/Äventyrsidéer
Anime
Demon
Stridsregler
Dungeoncrawl
5E
Mecha
Magi (i annan kontext än fantasy)
Sci-Fi
Levels
Steampunk
Cyberpunk
Sword and sorcery
Dinoaurier
BRP
 
Skapar intresse:

- Myt
- Legend
- Ruin
- Vardag
- Nutid
- Urban
- Renässans
- Sword and sorcery
- Undergång/Kataklysm
- Illusion
- Minnen
- Drömmar
- Övernaturliga
- Drama
- Metaspel
- Strategi/taktik
- Utforskande
- Gudar
- Religion
- Mänskligt
- Jordnära
- Antiken
- Dödligt
- Poetiskt
- Sci-fi
- Nära framtid
- Dilemman

Får mig att vända i dörren:

- Fantasy som i högtravande fantastik (undantag pathfinder 2)
- Karaktärsspel
- Strid
- Nivåer/Levels
- Samurajer
- Japan
- Superhjältar
- Intrig/Plotfokuserat
- Mållöst
 
Ord som fångar mitt intresse:
Enkelt
Innovativt
Snabbt
Sword & Sorcery

Gör mig mindre intresserad
Avancerat
Collectible
Detaljerat
Figurspel (om vi pratar rollspel alltså, jag kan spela figurspel men det är något helt annat)
hen
Komplext
Realism
Taktiskt
Skräck
 
Ord som är +
Rollspel
Enkelt
Inlevelse
Övernaturligt
Skräck

Ord som är -
Regler
Tabeller
Taktik
Utrustning
Misslyckas
Undersöka
Expansioner
HP
XP
Hit locations
Levels
 
Ord som fångar intresset:
Cyberpunk
Snabbt
Lättillgängligt
Myt
Kampanj
Sagor
Utforskning
Kartor
Mysterium

Ord som får mig mindre intresserad:
Avancerat
Klassiskt
Riotminds
Realistiskt
D&D
Levels
Simulation
 
Fångar

Riddare
Vildmark
Sekelskifte (1800-1900)
Gåta
Intrig
Politiskt
Akademiskt
Cinematiskt
Lovecraft
Ockult
One-shot

Svalnar

Science fiction
Nutid (2000-tal)
Urban fantasy
Verklighet / Illusion
Monster
Misär
Dystopi
Cyberpunk
Dungeoncrawl
Slumptabeller
Barn & unga vuxna
Del 1 av 5 i kampanj
 
Positivt:
  • Regellätt
  • OSR
  • Pulp
  • Rymdopera
  • Science fiction
  • Science fantasy
  • Sword and sorcery
  • Efter katastrofen
  • Platsbaserat
  • Utforskning
  • Mutationer
Negativt:
  • Detaljerat
  • Episkt
  • Heroiskt
  • Taktiskt
  • Realistiskt
  • Drama
  • Skräck
  • Splatter
  • Vikingar
  • Vampyrer
  • Varulvar
  • Miniatyrer
  • Tolkien*
  • Anime
  • Urban fantasy
  • PbtA
  • 5E
* = Jag har inget emot Tolkien, gillar både Bilbo och Sagan om ringen, men har inget intresse av fler rollspelsprodukter i Tolkiens anda.
 
Last edited:
Fångar
Pulp
Snygg grafik (suck)
One-shot
Tillbehör, som bräden, stenar, specialtärningar, etc.
Spel som kan pitcha en upplevelse mer än värld eller mekanik.
Annorlunda saker ... experimentella saker som exempelvis:
  • humor
  • tärningslöst
  • ovanliga kulturer eller perspektiv
  • spelupplevelser

Förlorar
Animestil på bilder
OSR
d20
Powered by the Apocalypse
Forged in the Dark
Varumärkesspel (förutom Wendy's)
 
Last edited:
Fångar

Farkost
Uråldrig
Maskin
Skymning
Sällsam
Mysterier
Sommar
Höst
Trädkronor
Papperslyktor
Fasa
Räv
Kosmos
Ocean
Labyrint
Möss
Älvor
Skuggor
Sista
Skola
Keramisk
Svärd
Agent
Konspiration
Svalnar

Svalnar

Skatter
Drakar
Regler
Rike
Geografi
Stadskarta
Rädda
Cybernetik
 
Obviously inkompletta listor:

Fångar
  • Mysterier
  • Agenter
  • Cyberpunk
  • Ockult
  • Drakar
  • Magi
  • Uråldrig
  • Ruiner
  • Utforskning
  • Lovecraft
  • Urban fantasy
  • Verkligheter
  • Spelledarverktyg
  • Rymden
  • Sci-fi
  • Politiskt
  • Konspiration
  • Feministiskt
  • Klass
  • Aktivism
  • Hen
Svalnar
  • Baserat på en verklig händelse
  • "Enkelt och realistiskt regelsystem"
  • "Kompletta regler för…"
  • Utrustningsregler
  • Regler
  • d20 / D&D / 5E
  • Fantasy
  • Riddare
  • Vikingar
  • Pirater
  • Medeltid
  • Skog
  • Drama
  • Intriger
  • Dödligt
  • Öppet
  • Spelardrivet
  • Klasser
 
Obviously inkompletta listor:

Fångar
  • Mysterier
  • Agenter
  • Cyberpunk
  • Ockult
  • Drakar
  • Magi
  • Uråldrig
  • Ruiner
  • Utforskning
  • Lovecraft
  • Urban fantasy
  • Verkligheter
  • Spelledarverktyg
  • Rymden
  • Sci-fi
  • Politiskt
  • Konspiration
  • Feministiskt
  • Klass
  • Aktivism
  • Hen
Svalnar
  • Baserat på en verklig händelse
  • "Enkelt och realistiskt regelsystem"
  • "Kompletta regler för…"
  • Utrustningsregler
  • Regler
  • d20 / D&D / 5E
  • Fantasy
  • Riddare
  • Vikingar
  • Pirater
  • Medeltid
  • Skog
  • Drama
  • Intriger
  • Dödligt
  • Öppet
  • Spelardrivet
  • Klasser

Så om jag ska designa det perfekta spelet för dig bör jag göra ett politiskt akvitist spel, där man spelar konspirerande (dock ej intigrerande!) lovecraft drakar... men gärna utan regler (men om dessa trots allt är med, bör de vara inkompletta sådana!)

Det här kommer bli en utmaning! :D
 
Så om jag ska designa det perfekta spelet för dig bör jag göra ett politiskt akvitist spel, där man spelar konspirerande (dock ej intigrerande!) lovecraft drakar... men gärna utan regler (men om dessa trots allt är med, bör de vara inkompletta sådana!)

Det här kommer bli en utmaning! :D

Tja, pusslar man lite så… Jag tänker mig agenter som löser mysterier i urban fantasy-nutid, där äventyren generellt har en stark politisk prägel (liknelser/metaforer/etc) och där det finns en stor konspiration som de där rymd-lovecraft-drakarna ligger bakom… Och där sagda drakar kan resa mellan verkligheter, vilket också är en förmåga de kan ge sina underhuggare och rollpersonerna, med tiden, kan bemästra.

Låter som en modul till Agency! =)
 
Tja, pusslar man lite så… Jag tänker mig agenter som löser mysterier i urban fantasy-nutid, där äventyren generellt har en stark politisk prägel (liknelser/metaforer/etc) och där det finns en stor konspiration som de där rymd-lovecraft-drakarna ligger bakom… Och där sagda drakar kan resa mellan verkligheter, vilket också är en förmåga de kan ge sina underhuggare och rollpersonerna, med tiden, kan bemästra.

Låter som en modul till Agency! =)

Hur tänker du när du säger att intriger är ett nej-ord, men konspirationer är ett ja-ord? Tänker du att intriger är en PvP-grej eller är det något annat?
 
Hur tänker du när du säger att intriger är ett nej-ord, men konspirationer är ett ja-ord? Tänker du att intriger är en PvP-grej eller är det något annat?

Jag tänker att "intriger", när det står på en baksida, antyder att det är tänkt att rollpersonerna/spelarna ska intrigera. Mot varandra eller mot andra.
Medan "konspiration" mer, för mig, signalerar att det finns några andra därute som konspirerar, och det spelarna/rollpersonerna huvudsakligen gör är att undersöka, reda ut och stoppa konspirationerna.

Och jag tycker mest det är jobbigt att behöva stå för intrigerna själv, i realtid, som spelare. Jag är ju inte mycket för spelardrivet spel; jag är hellre en passiv utredare som går in och ser hur saker går till (och stoppar det, vid behov).
 
"Enkelt och realistiskt regelsystem"

Jag är alltid avogt inställd till blurbar, de motsvarar nästan aldrig innehållet, men det här skriver jag under på. Andra saker som får mig att dra åt mig öronen (ögonen?) är "nydanande", "nytänkande", "revolutionerande" och liknande ord när de beskriver regelsystemet. Inget är nytt under solen och jorden har snurrat för många varv runt sin stjärna sedan Chainmail kom för att det skall gå att komma med det utan rejält med bevis.
 
Back
Top