Just "enkelt och realistiskt" brukar framför allt, i min erfarenhet, vara kod för "jättesuperkrångligt på gränsen till ospelbart". Vilket ju då är många, många, många nivåer för mycket krångel och regelcrunch för min smak.Jag är alltid avogt inställd till blurbar, de motsvarar nästan aldrig innehållet, men det här skriver jag under på. Andra saker som får mig att dra åt mig öronen (ögonen?) är "nydanande", "nytänkande", "revolutionerande" och liknande ord när de beskriver regelsystemet. Inget är nytt under solen och jorden har snurrat för många varv runt sin stjärna sedan Chainmail kom för att det skall gå att komma med det utan rejält med bevis.
Jag har t.ex. sett Neogames regler beskrivas som "enkla och realistiska", och jag kan inte avgöra hur realisiska de är men för mig är de ganska långt ifrån "enkla". Även om de kanske inte är värst på marknaden.
Sedan finns det så klart folk som tycker att de är enkla. Men jag gör det inte, och det här handlade ju om vilka ord jag har som varningssignaler =) För andra människor kanske den regelmängd som signaleras av "enkla och realistiska regler" precis lagom…