Mycket bilder nu...
Vilka produkter har bilder som enligt dig används på ett perfekt sätt (och kanske lite varför är de perfekta)? Vad är du i första hand ute efter när det gäller bilder i rollspelsprodukter?
Den sista frågan först. Jag vill ha scener som visar världen och vad rollpersoner förväntas göra och uppleva i den. De ska inspirera och informera. De ska stämma med texten i övrigt. Jag vill ha bilder på alla företeelser och föremål som inte är en del av mitt vanliga västvärldsliv. Jag uppskattar också när det finns bilder över komplexa miljöer i främst äventyr.
Några exempel på äventyr som jag tycker använder bilder bra är de flesta Dark Sun-äventyr till AD&D 2nd ed som kom med separata A5-ish blädderblock med illustrationer för spelarna, och AD&D-äventyret Expedition to the Barrier Peaks som hade ett bildhäfte som visade rum, varelser och utrustning ombord på ett störtat rymdskepp. Alla äventyr till alla spel som har bilder som föreställer saker från äventyret som är korrekta är bra och de som har generiska bilder eller inte matchar texten är obra.
Vampire the Masquerades grundbok from White Wolf gav inspiration och hade en känsla som kändes annorlunda gentemot annat på rollspelsmarknaden då med attityd och vissa ovanligare stilar vilket gav vad som i stort är vår värld en egen känsla.
De flesta monsterböcker jag sett är ofta väldigt nära perfekta med bilder på nästan alla monster, eller bilder på alla men med missförstånd av illustratören. Närmast som inte är en monsterbok är Aurora's Whole Realms Catalogue som är en postorderkatalog för Forgotten Realms och har illustrationer på nästan alla produkter i katalogen.
Jag vill också ta tillfället i akt att nämna att jag helst vill att bilderna ska passa min smak, då det ger mig inspiration för mitt eget illustrerande.