Vilka program använder ni?

Brödbane

Kristallkrönikör
för text:
Google Docs

för layout:
Word

för handouts:
Google Slides

för bildredigering:
Paint
Pixlr (gratis online bildredigeringsprogram)

för att samordna och tjata på spelarna kring tidsbokningar och speltillfällen:
Whatsapp

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Med risk att ägna mig åt trådnekromanti vill jag tipsa om Aeon Timeline för att göra tidslinjer och planera vilken person befinner sig var när i en berättelse. Till exempel kan en tidslinje över Sagan om Ringen skapas där det går att se ungefär var Frodo befinner sig när Gandalf blir anfallen på Vädertopp och därmed avgöra om han kan tänkas se ljusskenen ifrån striden. Jag har relativt nyligen börjat använda det men kan inte säga jag tyckte alternativen var något vidare imponerande, Aeon imponerar mer även om det märks att det är ett litet bolag bakom.
Det ser riktigt trevligt ut och jag gillar att det har en engångskostnad! Hur ser det ut med export? Kan man få ut snygga tidslinjer som PDF eller något? Eller får man glatt fortsätta sitta och göra det arbetet manuellt i typ Illustrator om man vill ha en snygg tidslinje i sitt spel?

(Min dröm vore ett väldigt customizable export-system där man själv kan välja och bygga om mycket, kanske med ett CSS-liknande märkspråk eller något för att göra egna templates…)

krank

• Adobe InDesign för layout, med DocsFlow för att synka in google docs-dokument. Jag vill gärna gå över till Affinity Publisher, men det känns långt bort. De måste dels fixa sina lager (per-sida är inte acceptabelt), dels har InDesign mycket bättre eBub-export vad jag kan se. Plus: inget DocsFlow, så jag väntar åtminstone tills de fixat pluginstöd. Numera har InDesign dessutom ett jävla bra system för att ta in layoutkorr – man publicerar direkt i programmet och delar länken, och så kan folk lägga in kommentarer och kommentarerna dyker upp direkt i dokumentet, i InDesign. Magiskt! Ingår i Adobesviten som jag pröjsar 300 spänn i månaden för.
DocsFlow kostar också, men där har jag ännu så länge en köpt licens som inte behöver förnyas förrän… nästa år, kanske, tror jag? Ingen aning om hur många kunder de har, men tillräckligt få för att de ska komma ihåg mig när jag hör av mig. De har börjat gå över till att bara ha lite dyrare licenser men senaste gångerna har jag sluppit det…​
Jag kan numera inte rekommendera DocsFlow, tyvärr. De har som alla andra gått över till en licensmodell, så numera får man pröjsa 2400 spånn om året – eller 200 spänn i månaden om man tänker så – för att använda programmet. Och det är ju ett bra program, det är det. Och hade jag kunnat betala enbart de månader jag faktiskt använder det så hade det kunnat funka. Men nu är den kortaste tiden man kan pröjsa 6 månader…

Jag fattar varför de gör såhär och jag tänker att de flesta av deras kunder har råd med det. Det är bara vi amatörrollspelsmakare som inte kan slänga två och fem per år på något vi kanske använder 2–3 månader om året.

Det här är otroligt trist. De som gör programmet verkar trevliga, men tyvärr. Jag har min gamla permanenta licens som fortfarande funkar, men det betyder också att så länge jag kör med den så kan jag inte uppdatera InDesign… Så jag kommer att behöva hitta någon annan lösning. Antingen får jag acceptera 2400 om året eller så får jag väl börja ladda ner googledokument som docx och infoga dem i InDesign och hålla på och uppdatera med nya ändringar som någon form av grottmänniska… Fan vet.

(Jag personligen kommer iofs inte behöva pröjsa 2400; när jag mailade dem och förklarade situationen / gnällde så gav de mig en rabattkod på 50%. Men det gäller nju bara mig, det gör inte att jag kan rekommendera programmet till andra.)

lupmet

Swordsman
Hur ser det ut med export? Kan man få ut snygga tidslinjer som PDF eller något?
Det går att få exporter som CSV, JSON, PDF, JPEG, PNG och TIFF. Nedan ser du en export till JPEG av en tidslinje jag gjort för min (någon gång) kommande kampanj Ugglan och Rosen som utspelas under engelska inbördeskriget på 1100-talet som kom att kallas The Anarchy. Jag har valt ut några händelser och klickade i "Selected items only". Tyvärr kan man inte styra hur det ser ut – jag hade verkligen velat ha en mer "medeltida" känsla. Det går att styra färgen på enskilda händelser och det går att få till beroenden som synes. Jag lade även till en export av visualisering om vem och vilken plats som är relaterad till vilken händelse (ignorera Wynter och Tritoniterna, de är kampanjens antagonister). Varje händelse kan ha en eller flera personer anslutna och en eller flera platser.

UoR.jpeg

UoR3.jpeg

clarence redd

FrostByte Books
Det går att få exporter som CSV, JSON, PDF, JPEG, PNG och TIFF. Nedan ser du en export till JPEG av en tidslinje jag gjort för min (någon gång) kommande kampanj Ugglan och Rosen som utspelas under engelska inbördeskriget på 1100-talet som kom att kallas The Anarchy. Jag har valt ut några händelser och klickade i "Selected items only". Tyvärr kan man inte styra hur det ser ut – jag hade verkligen velat ha en mer "medeltida" känsla. Det går att styra färgen på enskilda händelser och det går att få till beroenden som synes. Jag lade även till en export av visualisering om vem och vilken plats som är relaterad till vilken händelse (ignorera Wynter och Tritoniterna, de är kampanjens antagonister). Varje händelse kan ha en eller flera personer anslutna och en eller flera platser.

View attachment 18360

View attachment 18362
Jag planerade en kampanj för ett par år sedan med Aeon Timeline. Det funkade väldigt bra. Scrivener och Aeon Timeline pitchade sig tillsammans ett tag som en bra kombo för författare.

Time.Graphics är enklare men snyggare, så det passade mig bättre i slutändan.

Genesis

Ni dés ni maître
Jag kan numera inte rekommendera DocsFlow, tyvärr. De har som alla andra gått över till en licensmodell, så numera får man pröjsa 2400 spånn om året – eller 200 spänn i månaden om man tänker så – för att använda programmet. Och det är ju ett bra program, det är det. Och hade jag kunnat betala enbart de månader jag faktiskt använder det så hade det kunnat funka. Men nu är den kortaste tiden man kan pröjsa 6 månader…

Jag fattar varför de gör såhär och jag tänker att de flesta av deras kunder har råd med det. Det är bara vi amatörrollspelsmakare som inte kan slänga två och fem per år på något vi kanske använder 2–3 månader om året.

Det här är otroligt trist. De som gör programmet verkar trevliga, men tyvärr. Jag har min gamla permanenta licens som fortfarande funkar, men det betyder också att så länge jag kör med den så kan jag inte uppdatera InDesign… Så jag kommer att behöva hitta någon annan lösning. Antingen får jag acceptera 2400 om året eller så får jag väl börja ladda ner googledokument som docx och infoga dem i InDesign och hålla på och uppdatera med nya ändringar som någon form av grottmänniska… Fan vet.

(Jag personligen kommer iofs inte behöva pröjsa 2400; när jag mailade dem och förklarade situationen / gnällde så gav de mig en rabattkod på 50%. Men det gäller nju bara mig, det gör inte att jag kan rekommendera programmet till andra.)
När jag skrev Aliatra filade jag ihop ett skript som konverterade markdown-kod till ordentliga överskrifter, fixade sidreferenser och även bilder. Det gick rätt bra, och det mesta fanns att ladda ned. Lite manuellt arbete återstod, men jag kunde jobba i Scrivener, exportera till markdown, köra skriptet och få en i princip färdig layout. Så har man ett skrivprogram som kan exportera markdown så kan det vara ett alternativ.

Numera kör jag ju dock Affinity, som ännu inte har skriptmöjligheter.

krank

När jag skrev Aliatra filade jag ihop ett skript som konverterade markdown-kod till ordentliga överskrifter, fixade sidreferenser och även bilder. Det gick rätt bra, och det mesta fanns att ladda ned. Lite manuellt arbete återstod, men jag kunde jobba i Scrivener, exportera till markdown, köra skriptet och få en i princip färdig layout. Så har man ett skrivprogram som kan exportera markdown så kan det vara ett alternativ.

Numera kör jag ju dock Affinity, som ännu inte har skriptmöjligheter.
Alltså, jag vill ju gärna layouta i InDesign och slippa att konstant behöva manuellt importera grejer varje gång en ändring gjorts i dokumentet jag skriver i. Jag skriver ju i Docs för att kunna få enkel feedback och slippa hantera dokumentversioner och exporteringar och att behöva merge:a ihop olika dokument etc. Docs kan exportera till lite av varje, och inte ens docx är ju speciellt magiskt. Det går ju att importera direkt från docx till InDesign.

Men då måste man också, varje gång man fixat ett stavfel nån hittat, manuellt ladda ner en ny docx-fil och uppdatera i InDesign. Inte hela världen, men ett extra böksteg som jag ju sluppit de senaste åren =)

När Affinity får scriptmöjligheter funderar jag på att försöka koda en egen DocsFlow-motsvarighet. Borde inte vara raketforskning att få till åtminstone grundläggande funktionalitet. Kanske. Får se =)

Last edited:

Genesis

Ni dés ni maître
Alltså, jag vill ju gärna layouta i InDesign och slippa att konstant behöva manuellt importera grejer varje gång en ändring gjorts i dokumentet jag skriver i. Jag skriver ju i Docs för att kunna få enkel feedback och slippa hantera dokumentversioner och exporteringar och att behöva merge:a ihop olika dokument etc. Docs kan exportera till lite av varje, och inte ens docx är ju speciellt magiskt. Det går ju att importera direkt från docx till InDesign.

Men då måste man också, varje gång man fixat ett stavfel nån hittat, manuellt ladda ner en ny docx-fil och uppdatera i InDesign. Inte hela världen, men ett extra böksteg som jag ju sluppit de senaste åren =)

När Affinity får scriptmöjligheter funderar jag på att försöka koda en egen DocsFlow-motsvarighet. Borde inte vara raketforskning att få till åtminstone grundlöggande funktionalitet. Kanske. Får se =)
Det vore fett! Det låter ju praktiskt att inte behöva exportera och importera om. För mig är det nog inte möjligt, eftersom jag varken använder Googles eller Adobes tjänster längre. Men jag förstår definitivt poängen med att kunna skriva i ett skrivprogram och layouta i ett layoutprogram utan att behöva synka manuellt.

Ivan NWG

Warrior
Im still working on learning Affinity Publisher (Jason used it for Clash on the Fringe and Laserstorm v2), but I use Apple Pages for my games since it has decent layout options and outputs to PDF just fine. I started out rocking it in Libreoffice which was passable. I do keep OnlyOffice around for opening old files in that format.

Assorted notes are kept in the Apple Notes app. I also use Tot for one specific project that I wanted to have separately.

Workflow wise I live out of Todoist. Anything I need to do goes in there, including work stuff (minis wargaming for me). You can set it with how often you want to do things, so "every 3 days" or "every thursday" or "in 10 days" or whatever.

I have messed with "workflow" and "idea map" programs but they don't seem to do me a lot of good. I know some people swear by them, so try them out if they might help.

Lastly I can't work without paper notepads and stacks of index cards.