anth said:
Om man spelar i en värld som liknar medeltida Europa ska raserna passa in i medeltida europa också.
Jag har ingenting emot att spela i en värld med konstiga raser - men jag skulle inte kalla det europa.
Nej, det är en utmaning att få det att passa.
Det är ju lite "Europa om Europa varit en fantasymiljö", typ. Eller något. (Inget simuleringscase där vi räknar på hur många kor som blir uppätna av drakar per månad men inte heller enbart D&D med en hatt på och franska namn...)
Så det finns ju en backstory som, förhoppningsvis, ska skapa en känsla för att raserna passar in.
anth said:
Rent spontant skulle jag plocka bort h-lings, göra gnomer mer tomte-lika, och kanske lägga till ett par humanoider som goblin, hobgoblin och orc.
Men se det inte som önskemål, utan mer som tankar att spinna vidare på.
Jag har försökt hålla mig till att sådana raser som folk gillar, både att spela och ha med i allmänhet. (Därav denna fråga, för att se att jag hamnat rätt...) Men en del blir förändrade för att passa in - alver ganska mycket, för att förhoppningsvis göra dem mer mysko. Halflings däremot tyckte jag funkade ganska bra att göra dem väldigt Tolkieneska. De bygger sina jordhålor och brygger sitt öl precis där man kunde förvänta sig det - Belgien och sydöstra England.
Vet inte om det funkar, men förhoppningsvis gör det det.
anth said:
Om man kör med halv-raser (h-elf/h-orc) skulle det vara kul om det fanns en "in-game" förklaring till varför just dessa finns och inga andra halvraser.
Ja, inte exakt en förklaring till var det bara finns dem - men varför halvalver finns, är förklarat som en del av alvernas mysko beteende. Och båda halv-raserna gör jag "något med", när det gäller att utveckla deras historia et.c.
I övrigt får man väl förställa sig att magin som får sådana kombinationer att fungera, är lite godtycklig och producerar inga halv-dvärgar...
anth said:
Jag är heller inte så förtjust i sub-races.
Varför ska det finnas 7 sorters alver, men bara en sorts människa?
När det gäller high-elf/grey-elf tycker jag bättre om 4E-lösningen där man gjorde dem till 2 separata raser: Eladrin och Elf.
Det kan lätt bli lite för många varianter när man börjar med dem. Jag kör bara med tre sorters shifters, vilket jag tycker passar eftersom deras spridning går att anpassa ganska väl med utbredda uppfattningar om hamnskiftare som funnits på olika platser. Bärsärkar är mer välsedda, mest utbredda i norden och Rus, varulvar på Balkan, jagas obönhrligt om de upptäcks i de flesta fall, och kattlika folk i öknen i Nordafrika.
De är förhoppningsvis också lite mer utmanande att spela när jag har vridit upp "kostnaden" att skifta en smula. (Istället för -2 i INT medan man skiftar, får man halverad INT medan man skiftar och lika länge efter. Det gör en inte helt obrukbar under resten av spelet, men mer märkbart - särskilt om man varit i djurform länge...)
anth said:
Jag har inget emot subterranean races som drow, duergar och svirfnerblin - men då ska de vara kopplade till ett underdark som är stooort - och då skulle jag också vilja se en underjordsmänniska. Annars är det helt OK att ta bort hela under dark.
Ja, jag har ärligt talat inte bestämt mig. Underdark kanske finns där, eller också inte.
Ni får väl prova att klättra ned i Etna nån gång och kolla om det finns där...
anth said:
Jag tycker att raser ska kännas olika.
En alv ska inte kännas som en människa som ser i mörker och har långa öron.
Min erfarenhet är att man inte uppnår detta genom regler utan genom bakgrundsfluff.
Sedan är det upp till spelarna också - det gör ingenting hur mycket bakgrundsfluff du ger en alv om spelarna spelar dem som långörade människor som ser i mörker.
Ja, jag ser det så här:
Mekaniska bonusar kan göra en ras lockande att spela ("hmm, kan jag få +2 på det här...") och den
bör användas för att understryka det fluffet säger (om alver ska vara bra på magi, ska de ha mekaniska bonusar på "rätt saker" som gör dem lämpade för det, osv.).
Men fluffet är det som gör't, i fråga om att måla upp bilden av något mer än en spenslig människa med långa öron som slipper bära facklor i ryggsäcken.
Särskilt i Pathfinder (/3.5) där alla förväntar sig myriader av små +2-bonusar hit och dit, är det tacksamt att sitta och fippla med det för att skapa en tydlig "profil".
anth said:
Jag tycker om tanken på att begränsa ras-klass kombinationerna.
PF har även massor med class options - det skulle vara kul att knyta vissa options till vissa raser (det är delvis redan gjort, men man kan göra mer).
Ja, jag har börjat utnyttja det där och lägga till saker som påverkar race/class. Half-orcs som väljer krigarklasser får featen Endurance, som motsvarar den hårda träning de genomgår osv. Det är som sagt rätt kul att fippla med - men det är otroligt mycket arbete...