Nekromanti Vilka raser är roliga att spela?

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Jag arbetar med de sista delarna av Europakampanjen och vill gärna få in synpunkter på vilka raser folk tycker är roligast som spelarraser och varför?

De raser jag planerar ska vara tillgängliga i kampanjen är: Människor, Alver, Dvärgar, Halv-alver, Halv-orcher, Halflings, Gnomer, Tieflings och tre sorters Shifters (från Ebberon), Longtooth, Razorclaw och Beasthide (Bärsärkar).

En del av dem planerar jag dock att modifiera.

Jag vill därför veta mer om vad det är folk i allmänhet (som spelar D&D3.5 eller Pathfinder) och i synnerhet ni som planerar att vara med i kampanjen, så klart, tycker om olika spelarraser:
Har jag glömt er favoritras?
Har ni några åsikter om skillnaderna mellan D&D 3.5 och PF, vad gäller "racial traits"?
Hur mycket i upplevelsen av att spela en viss ras ligger i den mekaniska biten och hur mycket ligger i "fluffet"?

En mer intrikat fråga (utan att gå in på detaljer):
Jag planerar att enbart vissa kombinationer av ras och klass är möjlig, beroende på utbredning av raser och de effekter det har på ev. kulturell bakgrund osv. (Exempelvis är tanken att Druider bara återfinns hos alvfolken. I gengäld finns där t.ex. inga Paladins, Cavaliers et.c.)

Hur ser du på att införa sådana restriktioner?
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Dragonborn. :3

Nej men, din lista på raser är ganska hel och fin om du frågar mig. Personligen är jag inte så mycket för shifters, men jag ser varför de skulle kunna vara awesome.

Ras/Klass-restriktioner kan fungera bra. Det är ju logiskt, trots allt: Dvärgar kanske inte har utvecklad psionisk förmåga, och alver är inte kända som det mest bersärkande folket i världen. 2-4 bannade klasser per ras torde nog vara tillräckligt, men tänk på så att du inte bara bannar bort t.ex en sorts klass, så att det visar sig att gnomer fan inte ens kan spela Leader-karaktärer eller något i den stilen.

//Krae, som aldrig spelat Pathfinder
 

Ymir

Blivande Stockholmshipster
Joined
18 May 2000
Messages
11,318
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Det som D&D4 gjorde rätt var att de hade überkoola raser som devas och warforged som spelbara raser pretty much från början... hade de bara haft goblinoids som spelbara också, och slängt ut halflings, goliath, eladrin och dragonborn och annat oinspirerat/lökigt bös, så hade allt varit bra typ.
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Ymir said:
Det som D&D4 gjorde rätt var att de hade überkoola raser som devas och warforged som spelbara raser pretty much från början... hade de bara haft goblinoids som spelbara också, och slängt ut halflings, goliath, eladrin och dragonborn och annat oinspirerat/lökigt bös, så hade allt varit bra typ.
^This, ungefär.
Sen gillar jag shifters och half-orcs som fan, :gremsmile:
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Om man spelar i en värld som liknar medeltida Europa ska raserna passa in i medeltida europa också.
Jag har ingenting emot att spela i en värld med konstiga raser - men jag skulle inte kalla det europa.

Rent spontant skulle jag plocka bort h-lings, göra gnomer mer tomte-lika, och kanske lägga till ett par humanoider som goblin, hobgoblin och orc.
Men se det inte som önskemål, utan mer som tankar att spinna vidare på.

Om man kör med halv-raser (h-elf/h-orc) skulle det vara kul om det fanns en "in-game" förklaring till varför just dessa finns och inga andra halvraser.

Jag är heller inte så förtjust i sub-races.
Varför ska det finnas 7 sorters alver, men bara en sorts människa?
När det gäller high-elf/grey-elf tycker jag bättre om 4E-lösningen där man gjorde dem till 2 separata raser: Eladrin och Elf.

Jag har inget emot subterranean races som drow, duergar och svirfnerblin - men då ska de vara kopplade till ett underdark som är stooort - och då skulle jag också vilja se en underjordsmänniska. Annars är det helt OK att ta bort hela under dark.

Jag tycker att raser ska kännas olika.
En alv ska inte kännas som en människa som ser i mörker och har långa öron.
Min erfarenhet är att man inte uppnår detta genom regler utan genom bakgrundsfluff.
Sedan är det upp till spelarna också - det gör ingenting hur mycket bakgrundsfluff du ger en alv om spelarna spelar dem som långörade människor som ser i mörker.

Jag tycker om tanken på att begränsa ras-klass kombinationerna.
PF har även massor med class options - det skulle vara kul att knyta vissa options till vissa raser (det är delvis redan gjort, men man kan göra mer).

återigen:
det här är tankar och inte önskemål.
Det enda önskemålet jag har är att det finns männiakor.
Ett Europa utan människor är inte ett Europa.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Laowai said:
Sen gillar jag shifters och half-orcs som fan, :gremsmile:
Jepp, och jag har försökt pimpa dem så att de ska ha något unikt och dessutom (som anth skriver) passa in i världen.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Sapient said:
Recca said:
Half-giant/half-beholder.

De har jättens kropp med en beholder som huvud.
Oh wow. Jag förstår hur du tänker. Jag gillar't.
Det här börjar låta lika dödligt som ett OSR-spel. :gremsmile:

Jag tycker också om jätteraser: ettins, cyklops, fomorians,... men kanske inte som PCs... :gremlaugh:
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
anth said:
Om man spelar i en värld som liknar medeltida Europa ska raserna passa in i medeltida europa också.
Jag har ingenting emot att spela i en värld med konstiga raser - men jag skulle inte kalla det europa.
Nej, det är en utmaning att få det att passa. :gremsmile: Det är ju lite "Europa om Europa varit en fantasymiljö", typ. Eller något. (Inget simuleringscase där vi räknar på hur många kor som blir uppätna av drakar per månad men inte heller enbart D&D med en hatt på och franska namn...)

Så det finns ju en backstory som, förhoppningsvis, ska skapa en känsla för att raserna passar in.

anth said:
Rent spontant skulle jag plocka bort h-lings, göra gnomer mer tomte-lika, och kanske lägga till ett par humanoider som goblin, hobgoblin och orc.
Men se det inte som önskemål, utan mer som tankar att spinna vidare på.
Jag har försökt hålla mig till att sådana raser som folk gillar, både att spela och ha med i allmänhet. (Därav denna fråga, för att se att jag hamnat rätt...) Men en del blir förändrade för att passa in - alver ganska mycket, för att förhoppningsvis göra dem mer mysko. Halflings däremot tyckte jag funkade ganska bra att göra dem väldigt Tolkieneska. De bygger sina jordhålor och brygger sitt öl precis där man kunde förvänta sig det - Belgien och sydöstra England.

Vet inte om det funkar, men förhoppningsvis gör det det. :gremsmile:

anth said:
Om man kör med halv-raser (h-elf/h-orc) skulle det vara kul om det fanns en "in-game" förklaring till varför just dessa finns och inga andra halvraser.
Ja, inte exakt en förklaring till var det bara finns dem - men varför halvalver finns, är förklarat som en del av alvernas mysko beteende. Och båda halv-raserna gör jag "något med", när det gäller att utveckla deras historia et.c.

I övrigt får man väl förställa sig att magin som får sådana kombinationer att fungera, är lite godtycklig och producerar inga halv-dvärgar... :gremsmile:

anth said:
Jag är heller inte så förtjust i sub-races.
Varför ska det finnas 7 sorters alver, men bara en sorts människa?
När det gäller high-elf/grey-elf tycker jag bättre om 4E-lösningen där man gjorde dem till 2 separata raser: Eladrin och Elf.
Det kan lätt bli lite för många varianter när man börjar med dem. Jag kör bara med tre sorters shifters, vilket jag tycker passar eftersom deras spridning går att anpassa ganska väl med utbredda uppfattningar om hamnskiftare som funnits på olika platser. Bärsärkar är mer välsedda, mest utbredda i norden och Rus, varulvar på Balkan, jagas obönhrligt om de upptäcks i de flesta fall, och kattlika folk i öknen i Nordafrika.

De är förhoppningsvis också lite mer utmanande att spela när jag har vridit upp "kostnaden" att skifta en smula. (Istället för -2 i INT medan man skiftar, får man halverad INT medan man skiftar och lika länge efter. Det gör en inte helt obrukbar under resten av spelet, men mer märkbart - särskilt om man varit i djurform länge...)

anth said:
Jag har inget emot subterranean races som drow, duergar och svirfnerblin - men då ska de vara kopplade till ett underdark som är stooort - och då skulle jag också vilja se en underjordsmänniska. Annars är det helt OK att ta bort hela under dark.
Ja, jag har ärligt talat inte bestämt mig. Underdark kanske finns där, eller också inte.

Ni får väl prova att klättra ned i Etna nån gång och kolla om det finns där... :gremsmile:

anth said:
Jag tycker att raser ska kännas olika.
En alv ska inte kännas som en människa som ser i mörker och har långa öron.
Min erfarenhet är att man inte uppnår detta genom regler utan genom bakgrundsfluff.
Sedan är det upp till spelarna också - det gör ingenting hur mycket bakgrundsfluff du ger en alv om spelarna spelar dem som långörade människor som ser i mörker.
Ja, jag ser det så här:
Mekaniska bonusar kan göra en ras lockande att spela ("hmm, kan jag få +2 på det här...") och den bör användas för att understryka det fluffet säger (om alver ska vara bra på magi, ska de ha mekaniska bonusar på "rätt saker" som gör dem lämpade för det, osv.).

Men fluffet är det som gör't, i fråga om att måla upp bilden av något mer än en spenslig människa med långa öron som slipper bära facklor i ryggsäcken.

Särskilt i Pathfinder (/3.5) där alla förväntar sig myriader av små +2-bonusar hit och dit, är det tacksamt att sitta och fippla med det för att skapa en tydlig "profil".

anth said:
Jag tycker om tanken på att begränsa ras-klass kombinationerna.
PF har även massor med class options - det skulle vara kul att knyta vissa options till vissa raser (det är delvis redan gjort, men man kan göra mer).
Ja, jag har börjat utnyttja det där och lägga till saker som påverkar race/class. Half-orcs som väljer krigarklasser får featen Endurance, som motsvarar den hårda träning de genomgår osv. Det är som sagt rätt kul att fippla med - men det är otroligt mycket arbete... :gremsmile:
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
anth said:
Sapient said:
Recca said:
Half-giant/half-beholder.

De har jättens kropp med en beholder som huvud.
Oh wow. Jag förstår hur du tänker. Jag gillar't.
Det här börjar låta lika dödligt som ett OSR-spel. :gremsmile:

Jag tycker också om jätteraser: ettins, cyklops, fomorians,... men kanske inte som PCs... :gremlaugh:
Half-giant/Half-beholder låter ju lite som en direkt beskrivningar av fomorianen (?) Balor...

Om man nu är såld på irisk mytologi. :gremsmile:
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Sapient said:
Half-giant/Half-beholder låter ju lite som en direkt beskrivningar av fomorianen (?) Balor...

Om man nu är såld på irisk mytologi. :gremsmile:
Tycker man om irisk mytologi, fomorier, balor och serietidningar är man antagligen såld på Slaine och hans Warp-spasms - vilket kanske passar in med bärsärkarna. :gremsmile:
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Sapient said:
Recca said:
Half-giant/half-beholder.

De har jättens kropp med en beholder som huvud.
Oh wow. Jag förstår hur du tänker. Jag gillar't.
Den finns med bild i nån DnD bok som jag kom över i samband med att jag letade lustiga raser till neverwinter nights.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Laowai said:
Sapient said:
Laowai said:
Sen gillar jag shifters och half-orcs som fan, :gremsmile:
Jepp, och jag har försökt pimpa dem så att de ska ha något unikt och dessutom (som anth skriver) passa in i världen.
Skandinaviska/germanska hamnskiftare typ?
Jepp, bärsärkar baserade på Beasthide-shifters, med egenskaper som lämpar sig väl i strid (AC-bonus och temp hp.)

Longtooths på balkan och Razorclaws i nordafrika. Båda passar väl in där.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,421
Sapient said:
[ Halflings däremot tyckte jag funkade ganska bra att göra dem väldigt Tolkieneska. De bygger sina jordhålor och brygger sitt öl precis där man kunde förvänta sig det - Belgien och sydöstra England.
Nu ser jag framför mig hur det under belgien/nederländerna (ni hör ju själva att det riktiga nederländerna ligger UNDER marken) bor Duergar som ser hoberna som sina avlägsna kusiner. De har bara kontakt med ytan via hoberna istället så lever de under marken, brygger mörkare öl och gräver djupare hålor. De är bittra och fientliga till allt som inte är en hob från östra england/belgien.
De har också en tunnel mellan fastlandet och de engelska öarna, en tunnel som kan vara mycket användbar om man vill ta sig mellan platserna, eftersom englands alver legat i krig mot frankrikes människor väldigt länge nu. Mängden halvalver som bor på bägge sidorna engelska kanalen är för övrigt inget man talar högt om...
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
9,515
Hela konceptet är ju ascoolt.

Dock:


Sapient said:
Jag planerar att enbart vissa kombinationer av ras och klass är möjlig, beroende på utbredning av raser och de effekter det har på ev. kulturell bakgrund osv. (Exempelvis är tanken att Druider bara återfinns hos alvfolken. I gengäld finns där t.ex. inga Paladins, Cavaliers et.c.)
Det där skulle jag passa mig för. När jag på Paizos forum läser hur folk rekommenderar att opta sina karaktärer är en inte sällan återkommande aspekt att vissa raser har vissa modifikationer till egenskaper – att alver därför ofta blir magiker är alltså ingen slump.

Nu kan ju du för all del möta upp den typen av obalans genom att skräddarsy encounters:na, men jag skulle ändå fundera ett varv på om det kanske ändå inte är bästa att köra RAW.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Basenanji said:
Hela konceptet är ju ascoolt.

Dock:
Sapient said:
Jag planerar att enbart vissa kombinationer av ras och klass är möjlig, beroende på utbredning av raser och de effekter det har på ev. kulturell bakgrund osv. (Exempelvis är tanken att Druider bara återfinns hos alvfolken. I gengäld finns där t.ex. inga Paladins, Cavaliers et.c.)
Det där skulle jag passa mig för. När jag på Paizos forum läser hur folk rekommenderar att opta sina karaktärer är en inte sällan återkommande aspekt att vissa raser har vissa modifikationer till egenskaper – att alver därför ofta blir magiker är alltså ingen slump.

Nu kan ju du för all del möta upp den typen av obalans genom att skräddarsy encounters:na, men jag skulle ändå fundera ett varv på om det kanske ändå inte är bästa att köra RAW.
Jodå, jag har koll på den aspekten. Det är några få klasser som är sällsynta i förhållande till antalet länder (bl.a. Druid, Oracle, Witch och Summoner). Vissa är förbehållna en begränsad krets länder, men relativt många (t.ex. Inquistors i länder med "organiserad" religion).

Vissa undantag kan göras (t.ex. med magi, att man tränar för en magiker som slagit sig ned i ett land där det annars inte finns magiakademier) men oftast förknippat med att man vid ett senare tillfälle (när man nått level 3) måste "ta igen" det. En liten side quest t.ex.

Tanken är inte att någon kombination ska bli direkt omöjlig, men snarare att man måste tänka lite mer på de tre delarna ras, klass och bakgrundskultur, för att kombinationerna ska kännas som de passar in.

Och självklart kommer det vara okej med undantag från sådana kombinationer som inte "borde" finnas, om man skapar en trovärdig back story.

Så om jag vill ha en alv som absolut ska bli summoner, så får jag "manipulera" den tredje komponenten. Summoners utbildas på akademierna i Pergamum (där det är i stort sett okänt med alver...) men min rollpersons föräldrar kanske reste förbi, och var tvungna att överlämna sitt barn i en magikers vård när de skulle bege sig in i det farofyllda Anatoliens inre - givetvis kom de aldrig tillbaka, och istället fick magikern, och senare hans son, fullgöra ansvaret som fosterfar så gott det gick. Och då blev denne alv uppfostrad hos människor (vilket skapar intressanta följder) men den magiska träning som stod till buds var då summoning.

Typ så.
 
Top