Nekromanti Vilka regler använder ni... inte?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Just ja...

Spell components kör jag inte med så ofta. Bara om de är riktigt dyra.

M.

Pom

Swashbuckler
Re: Dessa använder jag...inte alls

(Det här är inte alls tänkt att omvända folk till att skippa XP, jag vill bara utveckla mina tankar en gnutta.)

Vi kör med xp. Dels för att spelarna vill veta exakt när dem stiger(...)
Låter vällovligt. Vi kör så att levlandet alltid sker som sista punkt under sessionen, så på sätt och vis vet spelarna mycket exakta i förväg när de kommer att levla.

(...) dels så att dem ska veta när dem "spelar bra" eftersom ad-hoc xp och story xp är något vi använder dessutom.
Jag är för blödig för att säga till en kompis att han inte spelar tillräckligt "bra". Mina spelare har alla lite olika spelstil, men de går in för spelandet med liv och lust och behöver ingen extra motivation för att kasta sig in i äventyr och göra sitt bästa för att sessionen skall bli spännande.

Sen vill jag vara så rättvis som möjligt. Ibland kanske någon spelare inte har tid att vara med, och då vill inte jag godtyckligt höja PCs, utan kan alltid förlita mig på exakt xp.
Det där med rättvisa i sällskapet håller jag verkligen med om är viktigt.
Jag har löst det så att alla avancerar i samma takt. Är någon borta får han levla sin gubbe när han kommer tillbaka så att alla som spelar vid ett givet tillfälle är lika erfarna (om de inte går och drar på o-restoratad level drain och annat obehagligt).

G

Guest

Guest

Men jag antar att era sessioner är olika långa, precis som för oss. Låter du dem ändå alltid stiga 1 level? Jag menar, vissa sessioner hinner kanske inte PCs uträtta så mycket utan går mest runt och "bekantar sig" med NPCs. Och vissa sessioner kanske är kortare än andra. Jag är nyfiken.

Vidare, så är det ju en progressiv poängskala. Om PCs t.ex. är level 10, låter du dem då fortfarande stiga till level 11 efter bara en session, vilket representerar mycket mer xp än exempelvis en höjning från 3 till 4?

Självklart ska man inte kritisera en spelare, även om han "spelar dåligt". Men jag tycker det ska vara en extra bonus/"morot" för dem som uträttar exceptionella dåd. Nu senast i "Keep on the Borderland" lyckades en PC hela/läka borgens Castellan som varit krympling i flera år. Att spelaren över huvud taget brydde sig, ville hjälpa till och även letade rätt på botemedlet tyckte jag var motiverat för xp. Särskilt som Castellanen är en viktig pusselbit till att lösa det huvudsakliga problemet i äventyret. Likaså hjälpte en spelare att reparera fällgallrets vinsch till borgen, vilket annars kunde lätt till en säkerhetsrisk, då massa monster och Nerull-sekter lurar utanför. Enda ledtråden var att det gnisslade otroligt mycket och att portvakterna beklagade sig över hur jobbigt det var, trots att borgens "keymaster" varit där och oljat vinschen ett otal gånger. Detta var små men goda gärningar som också höjer stämningen i spelet. Jag gav några få hundra xp för det som en symbolik att uppmuntra den typen av "lösa problem" i linje med äventyret.

Och även om poängen inte var så många blir spelarna väldigt glada och lite stolta....

Pom

Swashbuckler

Men jag antar att era sessioner är olika långa, precis som för oss. Låter du dem ändå alltid stiga 1 level? Jag menar, vissa sessioner hinner kanske inte PCs uträtta så mycket utan går mest runt och "bekantar sig" med NPCs. Och vissa sessioner kanske är kortare än andra. Jag är nyfiken.
Ja, på låga lvls får de stiga 1 lvl/session, oavsett om de har slagits hela tiden eller pratat hela tiden.

Jag tänker så här: XP-systemet är egentligen inte tänkt att simulera realistisk inlärning/övning. Det skall uppfostra spelare att spela på ett visst sätt genom att belöna dem med XP när de gör rätt saker. Det är inget fel med det alls, tvärtom tycker jag att man i stort får XP för saker som bidrar till spännande sessioner. Men de jag spelar med gör spännande saker av sig själva, så varför då ta dyrbar tid till att räkna ut XP :gremsmile:?

Dessutom är jag en varm anhängare av bakom-kulisserna-tänkandet ifråga om lvls och XP. Likaväl som vi inte rollspelar varje toalettbesök rollspelar vi inte heller varje upplevelse som kan leda till ökad insikt i någon färdighet. Vi koncentrerar oss på de roliga bitarna (precis som XP-systemet är konstruerat: man skall kunna äventyra hela tiden speltidsmässigt och ändå så sakteliga bli bättre på saker man rimligen måste plugga i lugn och ro för att klara).

Vidare, så är det ju en progressiv poängskala. Om PCs t.ex. är level 10, låter du dem då fortfarande stiga till level 11 efter bara en session, vilket representerar mycket mer xp än exempelvis en höjning från 3 till 4?
När PC kommer upp på högre lvls blir det istället 1 lvl/2 spelmöten. Vad som menas med "högre lvls" är en så kallad "bra fråga". :gremcool:

Ackerfors

Alas, your rapids!
Re: Regler..? Pfft!

"Fräckt! Utveckla gärna..."

Hehe, det är inte så mycket att utveckla egentligen. Det handlar helt om mitt godtycke i de flesta fallen, men generellt är det "typ såhär":
För en grupp på fyra till fem level 6 rollpersoner (vilket är det jag spelar mest) så gäller det en (1) träff för enkla monster (gobliner, kobolder, orcher, und so weiter). De lite tuffare monstren hamnar på ungefär två gånger sin CR och de som är mycket tuffare än rollpersonerna hamnar på tre fyra träffar till odödlighet.
Damage reduction och sådant fånigt löses enklast med andra moment, typ bara vapen av vissa material, eller med viss magisk buff räknas som träffar, eller liknande.
Magi (läs: Äckelfajjerbåål) kör jag en träff per tärning som ska slås ungefär. Så en fireball med 6t6 räknas som sex alternativt tre träffar om jag orkar slå reflex save.

Som du ser spelar jag rätt mycket på känsla så det är inte mycket till "regler".

G

Guest

Guest

Jag använder det vanliga xp systemet i PH, men jag tycker det är viktigt att titta på det specifika äventyret man spelar. Vad förväntas PCs uträtta? Finns det sidospår som är värda belöning? Finns det gåtor och knep&knåp som är extra svåra eller godhjärtade (ja, jag antar att dem är "hjältar" på den goda sidan...) och som kräver särskild uppoffring för att klara av? Sådana exempel ger jag extra poäng.

Vissa större äventyr som är kampanjäventyr (som nu i Keep on hte Borderland), kan få en PC att stiga från 2:a till 5:e leveln, medan kortare "1:uppgiftsäventyr" bara tillåter 1 levelhöjning under hela äventyret.

En session där inget händer kan således resultera i 0 xp. Jag tänker då på om PCs går runt och "minglar", bekantar sig med NPCs, etc. Även om detta är viktigt för slutförandet av uppdraget, resulterar det inte i xp direkt.

Strid är förstås den största inkomstkällan för xp.

G

Guest

Guest

Varför har du ändrat så? Det verkar ju inte bli enklare i varje fall.

Zawoud

Veteran

Intressant. Jag har noterat att det är förvånansvärt många som gör som du och struntar i att räkna XP. Jag tror att du har helt rätt i att det fungerar bra så länge man har spelare som gör spännande saker av sig själva, och det gör onekligen att man inte måste slåss hela tiden för att bli belönad.

Själv är jag en neurotisk poängräknare, men det är en annan sak. :gremblush:

Ackerfors

Alas, your rapids!

"Varför har du ändrat så? Det verkar ju inte bli enklare i varje fall."

För att en eller två träffar är enklare att hålla reda på än åtta poäng som slumpvis minskans med en siffra mellan ett och massor. Jag orkar nämligen inte föra protokoll över HP utan gör det enkelt för mig och använder saker som är lättare att komma ihåg.
Som jag skrev är det godtyckligt så om jag råkar glömma bort ett slag där eller en magic missile där spelar det inte så stor roll.
Så jo, för mig är det helt klart enklare.

Tyr

Hero

Som du ser spelar jag rätt mycket på känsla så det är inte mycket till "regler".
Det funkar det också. Jag har länge velat göra en swashbuckling-variant på d20-systemet, och jag tror att det skulle passa med "träffar" där. I alla fall för att slå ut statister. Men tyvärr så får jag ju aldrig något gjort, så antagligen kommer även detta rinna ut i sanden.

Morgath

Warrior
Håller med

Jag har kört på detta sätt (MDT=Con eller 10, vilket är det lägsta) i två år och det funkar bra. Spelarna blir mer försiktiga och planerar bättre, vilket tycks jämna ut CR- och EL-problemet. Det blir förstås fler döda PC:s (jag säger bara: ogre barbarian med Greater Cleave Feat...) men det ser jag inga som helst problem med. Inte spelarna heller. De är vana med CoC! :gremgrin:

...Jo just det. Missar de Fort Save så hamnar de på -1 hp om de fortfarande skulle ha mer än det när de fått skadan. Jag har också dragit ned på magins skadeverkan...

Jag har heller inte med Raise Dead i mina husregler. Eller rättare sagt: spelarna vet inte om att det existerar Raise Dead-spells Det är det f.ö. inte många NPC:s som vet heller...