Nekromanti Vilka rollspel brukar du spela? Rösta!

Carl Ö

Warrior
Hej!

Den här posten finns också på Traditions Klotterplank och jag ber om ursäkt om ni tycker att jag är "tjatig". Jag vill helt enkelt få så många röstande som möjligt för att få en rättvis bild över vilka rollspel som spelas mest i Sverige. :gremsmile:

Jag har blivit nyfiken på vilka rollspel som spelas mest (i Sverige). Därför har jag lagt upp en liten omröstning på webben. Du hittar den på rollspel.bravepages.com .

Din röst är viktig. Så tag gärna chansen nu och gå och rösta på de rollspel som du har spelat (eller varit spelledare för) under den senaste tiden.

Jag har gjort en liten förundersökning och försökt lista ut de nio vanligast förekommande rollspelen i Sverige. Förmodligen har det blivit lite fel, men det beror ju på hur man mäter. Men i toppen så är det nog hyfsat riktigt.

Med andra ord så finns de största rollspelen med som svarsalternativ, men bland de mindre så kan något ha försvunnit på ett "orättvist" sätt. Lösningen på det är att om det blir vädligt många röster på "Annat rollspel" så drar vi igång en ny omröstning. Men det kommer inte att påverka hur det ser i toppen, det tror jag inte.

Så, tveka inte utan ta genast en sväng till rollspel.bravepages.com . Tack för hjälpen! :gremsmile:

Mvh Carl

PS. Det är ingen idé att du röstar flera gånger, för om jag upptäcker det så tar jag bort alla dina röster. Det ska gå rätt och riktigt till! DS

------------------
Darian Damas
Legenden förs vidare
mitt rollspelsforum (mest D&D 3e) : Rollspelsforum

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Mutant: UA

Varför finns inte Mutant: Undergångens Arvtagare med på listan?

/tobias

Carl Ö

Warrior
Re: Mutant: UA

Nej, det undrar jag också - och då är det ändå jag som har skrivit listan!

Min (något slarviga) förundersökning kunde inte visa att Mutant UA är ett av de nio mest spelade rollspelen under det gångna året, därför får Mutant UA dölja sig bland övriga i kategorin "Annat rollspel".

Om vi gör om undersökning om ett år eller så, då är jag helt övertygad om att Mutant UA hamnar bland de nio mest spelade rollspelen i Sverige.

Och sen finns ju möjligheten till ett uppsamlingsheat om några veckor då vi får rösta på övriga rollspel t.ex. Mutant UA, Aliens, Wastelands, Gemini, Gondica, Call of Cthulhu, Västmark, Evangelium, Playelf....

Men nu måste vi först reda ut hur det ser ut i toppen. (Rösta här: rollspel.bravepages.com .) Jag tror inte att Mutant UA var ett av de allra största rollspelen i Sverige under 2002.

Jag gillar Mutant UA, så det var inget personligt agg som gjorde att det inte kom med som eget alternativ.

Såja, rösta på nu gott folk! rollspel.bravepages.com
:gremsmile:

Gurgeh

The Player of Games
Staff member

Min (något slarviga) förundersökning kunde inte visa att Mutant UA är ett av de nio mest spelade rollspelen under det gångna året, därför får Mutant UA dölja sig bland övriga i kategorin "Annat rollspel".
Det kan ju bero på att det bara existerade under 1/6 av det gångna året! :gremsmile:
Det var i alla fall Mutant:UA (bland annat) jag avsåg när jag själv röstade på "Annat rollspel".

/tobias

Storuggla

Champion

"Jag tror inte att Mutant UA var ett av de allra största rollspelen i Sverige under 2002."

Humm, de rollspelsförsäljare jag talat med (Okej, bara två i Stockholm - SFBok och en Skäggkillen på Trad) så har Mutant UA sålt som apbra.
Och det borde ju ha spelats av någon i alla fal... :gremwink:

Storuggla, valrossar har cool mustasch

Carl Ö

Warrior
Angående svarsalternativen i rollspelsomröstningen

Om jag hade fått välja så hade jag förstås haft 25 olika alternativ i omröstningen, men nu fick det bara plats 10 rollspel (9 specifika + 1 "Annat rollspel").

Ni är välkomna att kort och koncist skriva i denna tråd vilka rollspel ni avsåg med "Annat rollspel" om det känns bättre så. :gremsmile: Det kan hända att jag blir påverkad till nästa omgång svarsalternativ... Men inget onödigt "spam" tack.

Jag ser till min glädje att det redan har trillat in en hel del svar. Det populäraste alternativet tycks vara "Annat rollspel". Undrar om det är Mutant UA i alla fallen?

I övrigt ligger Drakar och Demoner väldigt bra till.

Ja, det här är väldigt spännande. Några av svarsalternativen som min förundersökning gav, de hade jag inte kunnat gissa själv för det är rollspel som jag aldrig spelar. Och tvärtom - några av de rollspel som jag själv brukar spela en hel del, de kom inte med bland svarsalternativen. Så även jag själv är lite förvånad över svarsalternativen, men på det stora hela taget så ser det faktiskt ut som att min förundersökning gav ett ganska bra urval.

Mvh Carl

Storuggla

Champion
Re: Angående svarsalternativen i rollspelsomröstni

"Ni är välkomna att kort och koncist skriva i denna tråd vilka rollspel ni avsåg med "Annat rollspel" om det känns bättre så."

Följande spel avsåg jag med "Annat Rollspel":
Unknown Armies
Legend of the Five Rings
Gamla Mutant
Mutant Chronicles
Over the Edge
Call of Cthulhu
Warhammer Fantasy Roleplay
Västmark
Traveller d20
Megatraveller
BRP

Så det blev en hoper... :gremwink:

Storuggla, snodd

Carl Ö

Warrior
Är omröstningen tillräckligt synlig?

Jag vill inte "skräpa ner" på alla de respektive rollspelsforum som finns här på sajten, det är därför jag bara har anslagit min omröstningsuppmaning i denna tråd i detta forum.

Men jag undrar lite om alla de som besöker Eon , Drakar och Demoner, Dungeons & Dragons och Neotech-forumen (m.fl.) verkligen hittar hit.

Okej, det kanske inte är något problem, jag har redan fått många röster ändå, men det vore synd om det blev snedrekrytering.

Det kanske går att lägga in en minimal post i de andra forumen, med en liten länk till denna tråd? Hmmm... det tar emot. Det känns lite för mycket som "nedskräpning". Jag avvaktar och ser vad som händer.

/Carl

Carl Ö

Warrior
Re: Är omröstningen tillräckligt synlig?

Äh, jag tar och lägger in en liten länk i Eon-forumet. Det behövs nog, för Eon har tappat i förhållande till DoD sen jag tipsade om omröstningen på Riotminds hemsida.

Carl Ö

Warrior

Ja, jag la alltså upp en liten länk på Eon-forumet som tipsade om omröstningstråden här på det allmänna rollspelsforumet. Det var dock med tvekan som jag postade där eftersom jag mycket väl vet att man inte bör "skräpa ner" med referenser till andra trådar.

Jag vet själv att det kan kännas onödigt när man råkar på samma post på flera ställen. Det är dock inget som jag hetsar upp mig för, det är ju väldigt lätt att ignorera en post och läsa vidare på de övriga istället.

I detta fall så gjorde jag dock bedömningen att det faktiskt låg mer i rollspelarnas intressen att få en rättvis chans att deltaga i undersökningen än att "slippa" få kunskap om den pågående omröstningen.

Statistiken talar sitt tydliga språk. Rösterna på de olika rollspelen har blivit mer diversifierade sedan jag postade i Eon-forumet. De flesta Eon-postarna läser alltså inte det allmänna rollspelsforumet -- precis som jag trodde! Efter min lilla blänkare där så har snedrekryteringen till undersökningen rättats till. Det var just det som var mitt mål, att omröstningen skulle bli mer rättvis -- och det har den blivit nu!

Ett stort tack till moderator på Eon-forumet för att du låter min post där stå kvar! (även om den har blivit låst) :gremsmile:

I övrigt så vill jag tacka alla medverkande! :gremlaugh: Det har forsat in svar i en omfattning som jag inte hade förväntat mig. Som det ser ut så kan omröstningen avbrytas redan om några dagar.

PS Eventuella nya poster från mig angående omröstningen kommer endast att postas här i det allmänna rollspelsforumet. Jag beklagar eventuell irritation som jag har orsakat med de dubbla posterna, men jag hade en god och välgrundad anledning. DS

Bombu

Hero

Jag tror man får en sned fördelning när man gör en sån här omröstning på en sida på svenska.

Jag tror de svenska spelen får en proportionellt alldeles för stor andel röster jämfört med utlänska spel.

varför tror jag det.

Jo för om man vill vara på en sida med mycket Dungeons and Dragons material så är dett inte sidan för det, man går då antagligen till några jänkarsidor, där det finns fler spelare som delar ens intresse.

Om man spelar svenska spel så är detta en mycket bra och livaktig sida.

Det leder till så kallat Bias (ja det kallas så på svenska också), en snedfördelning av dem som röstar.

Men lycka till ändå.

Bombu

Balderk

Swashbuckler

Ja, det är ju det som är problemet. Man spelar massor med rollspel under ett år. Därför är det kanske svårt att välja ett. Därför lär (särskillt här på rollspelsforumet) många väla annat rollspel. det är väl kanske mest från de spelspecifika forumen som det kommer att svaras ett rollspel från de nämnda... Förresten borde kanske D&D forumet också få ta del av omröstningen (finns många där som bara hänger där)...

/Balderk, är uttråkad

Krille

Super Moderator
Blott Sverige svenska krusbär har

"Jag tror man får en sned fördelning när man gör en sån här omröstning på en sida på svenska. Jag tror de svenska spelen får en proportionellt alldeles för stor andel röster jämfört med utlänska spel."

Det gör inte jag. Orsaken till att sidan är på svenska är att den riktad mot en svensk målgrupp, inte att den är inriktad mot en svenskspelande målgrupp.

Tvärtom tycker jag att den här sidan utgör ett rätt bra tvärsnitt av den svenska spelhobbyn. Det finns ett forum för Dungeons&Dragons, och forumen för skräck- och science fiction är i praktiken automagiskt befolkade av sådana som spelar utländska spel (det enda svenska spel som finns nu som tillräknelsevis kan placeras som SF är Mutant, och det har ett eget forum på annan plats, och det finns inga svenska skräckspel i produktion längre utom Kult, som numera tillverkas av ett utländskt bolag, på utrikiska, för utrikingar). Till och med det här forumet är huvudsakligen befolkat av de som inte spelar DoD och Eon, de två största svenska spelen. Och vad spelar man om man inte spelar DoD eller Eon? Med all sannolikhet något utländskt.

Så orsaken till att de svenska spelen skulle få en för stor andel röster är... att vi är svenskar, och svenskar spelar till stor del svenska spel. Vill man veta vad svenskar spelar så lär du få en övervikt på de svenska spelen, just för att svenskar spelar svenska spel.

Blott Sverige svenska krusbär har.

Bombu

Hero
Re: Blott Sverige svenska krusbär har

Krille jag tror du har fel. Jag säger inte att jag vet att du har fel.

Men jag håller för det mesta till på de amerikanska DnD sidorna, mest dndadventure, jag snubblade över den här av en slump.

Om man skall snacka DnD på nätet så är de svenska sidorna inte de bästa, denna sida är typiskt svenskinriktad, DnD forumets postningsfrekvens är låg.

Så Jag tror att det blir ett stort bias till förmån för svenska rollspel på dessa sidor.

Att man på en nätomröstning skulle få ett rättivsande tvärsnitt av den svenska spelhobbyn, är det ganska liten chans för. Jag säger inte att man i alla lägen skulle få en bias övervikt för de svenska spelen, men på denna sidan tror jag sannolikheten är stor för detta.

Bombur

Krille

Super Moderator

"Så Jag tror att det blir ett stort bias till förmån för svenska rollspel på dessa sidor."

Förvånande? Jag tror nämligen att Sverige är partiskt till fördel för svenska rollspel. Jag tror inte att orsaken till att postningsfrekvensen på D&D-forumet beror på att D&D-forumisterna söker sig till utrikiska sidor istället för att vara här. Jag tror att det beror på att det spelas mer svenska rollspel än D&D i Sverige.

Carl Ö

Warrior

Jag håller med om att de utrikiska (amerikanska) anslagstavlorna för Dungeons & Dragons är de viktigaste för mig som spelar Dungeons & Dragons. Det är där de flesta användarna finns, det är där de intressantaste diskussionerna förs, det är där de spännande nyheterna först anslås. Jag tänker t.ex. på enworld.org, montecook.com, seankreynolds.com och wizards.com.

Men även om jag tycker att de utrikiska anslagstavlorna är de mest spännande, så brukar jag ändå besöka de svenska rollspelssajterna. Jag är svensk och spelar på svenska (nåja, speltermerna är dock på svengelska). Jag bor i Sverige, spelar i Sverige, köper mina rollspelsprodukter i Sverige. Det känns därför helt naturligt att hålla sig a jour med vad som diskuteras bland svenska rollspelare.

Med andra ord kan man säga att de utrikiska och de svenska anslagstavlorna kompletterar varandra. De förra bidrar med mer "hard core"-kunskap och de senare är mer familjära och hemtrevliga. :gremsmile:

Jag ville inte lägga upp ett tips om omröstningen på de utrikiska sajterna. Eftersom undersökningen så tydligt vänder sig enbart till svenska rollspelare så skulle det ha känts mycket konstigt att informera om omröstningen på ex.vis montecook.com.

Carl Ö

Warrior

Jag skulle gärna lägga in ett tips om rollspelsomröstningen i Dungeons & Dragons-forumet, men jag fruktar att det skulle anses vara dåligt forumbeteende. Eller vad säger moderator?

Jag hoppas istället att D&D-spelarna även kollar i detta forum emellanåt. Och jag hoppas att de snabbar på, för jag har börjat få så mycket svar på omröstningen att det snart är dags att stänga butiken... men inte riktigt än. Jag återkommer och meddelar när omröstningen är avslutad.

Troberg

Sinister eater

Förvånande? Jag tror nämligen att Sverige är partiskt till fördel för svenska rollspel. Jag tror inte att orsaken till att postningsfrekvensen på D&D-forumet beror på att D&D-forumisterna söker sig till utrikiska sidor istället för att vara här. Jag tror att det beror på att det spelas mer svenska rollspel än D&D i Sverige.
Min gissning är att marknaden är ungefär lika stor för svenska som utländska spel i sverige, men eftersom det bara finns en handfull svenska spel så är det fler spelare per spel.

Mao, ungefär lika många spelar svenska och utländska spel, men fler de som spelar utländska spel har fler spel att fördela sig på.

Jag tror också att det kan vara kopplat till ålder. Yngre spelare är mer benägna att spela svenska spel, medan äldre har hunnit spela sig trötta på dem och söker sig till nya utmaningar.

Krille

Super Moderator

"Mao, ungefär lika många spelar svenska och utländska spel, men fler de som spelar utländska spel har fler spel att fördela sig på."

Mycket möjligt, men D&D och White Wolf lär fortfarande dominera stenhårt bland de svenskar som spelar utrikiska spel. Alla andra spel lär få bra mycket färre spelare per spel. Även "halvstora" spel har begränsade deltagarantal - hur många (förutom Mogge) spelar Tribe8, egentligen? Och det spelet får ändå betecknas som ett "fenomen".

"Jag tror också att det kan vara kopplat till ålder. Yngre spelare är mer benägna att spela svenska spel, medan äldre har hunnit spela sig trötta på dem och söker sig till nya utmaningar."

Problemet är att det finns tre sorters äldre spelare: de som inte spelat sig trötta på svenska spel och därmed fortsätter med dem, de som spelat sig trötta och söker sig till utländskap spel, och de som tröttnat helt (eller fått jobb, karriär, äkta hälft, volvo, vovve, villa i förorterna, whatever) och slutat spela.