Nekromanti Vilka rollspel har pacing-mekaniker för kampanjer?

GnomviD

Heresiark
Re: Vilka rollspel har pacing-mekaniker för kampan

DeBracy said:
Vet inte om Eeros Solar System-text finns ute än. Google kanske har koll.
Solar System finns upplagt av Janus Design: [ clicky ]

Simon

Swashbuckler

Robert Jonsson said:
GnomviD said:
Solar System finns upplagt av Janus Design: [ clicky ]
Danke schön. Nu har jag lite läsmaterial på paddan! :gremsmile:
Nu kommer du ju läsa det själv, men i alla fall så här fungerar det:

Färdighetsvärden är mellan noll och fyra. Tärningsutfallet är mellan -3 och +3, med nån sorts normalfördelning.

När en rollperson gör något och får summa sju på sitt tärningsslag så transcenderar hon. Resultaten av det som slaget gällde blir långtgående och förändrar spelvärlden permanent - på vilket sätt är upp till spelaren eller spelgruppen. Vi gjorde så att vi gick en vända runt bordet där var och en fick beskriva något som förändras i världen av det den transcenderande rollpersonen just gjorde. Det var skoj.

Det som krävs för att en rollperson ska transcendera är alltså att man både slår maxresultat med tärningarna och att man har köpt en färdighet till 4. Man har alltså som spelare kontroll över när man vill gå in i endgame, eller vad man vill säga, när man är beredd att avsluta rollpersonen med en transcendens. Sen vet man inte när den faktiskt kommer.

Det är ett väldigt trevligt system, tycker jag.

Men förutom den här mekanismen för att avsluta en rollpersons bana så har inte Solar System andra pacingmekanismer.

Simon

Swashbuckler

Eller, förlåt, nu är jag ju dum i huvet igen! Det är ju en helt annan pacingmekanism också, som är mycket mer central, som jag glömde!

När man spelar konflikter där mycket står på spel så spenderar man poäng ur sina egenskapspölar för att få bonustärningar och större chans att lyckas. Pölarna fylls sedan på i speciella refreshment scenes, där rollpersonen ska ägna sig åt något som är stimulerande, behagligt, avkopplande eller nåt åt det hållet, tillsammans med minst en annan person. Det avgörande är att en sån återhämtningsscen ska vara ett tillfälle där rollpersonen sänker garden, kanske öppnar sig på något sätt. Inga riktiga konflikter får finnas med där. (Händer nåt som rollpersonen går emot så är det fritt fram att gå i konflikt, men då sker ingen refresh!)

Det här är ett skitfint system, som förutom tempoväxlingen i spelet också ger en fördjupad bild av vem rollpersonen är, och som kan införa helt nya centrala trådar i rollpersonens story, som nya relationer, konsekvenser av vad som skedde under scenen, och så vidare.

Ymir

Liten kantbaron
errr...Dungeons & Dragons? :gremwhistle:

I högre grad än vad Olav sade, dessutom. Tier-systemet mer eller mindre kräver värdiga klimaxer var tionde level, och iochmed epic-destiny-reglerna finns ett slags narrativ final vid lvl 30.

peta

Warrior
Kolla Legends of Anglerre. De har ett enkelt system med plot stress som avgör när saker ska hända.
I grund är det så att SL har satt upp en bunt möjliga händelser och hur många plot stress de orsakar om spelarna uppfyller dem. När man sedan fått tillräckligt många plot stress så drabbas rollpersonerna eller världen av konsekvenser.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
peta said:
Kolla Legends of Anglerre. De har ett enkelt system med plot stress som avgör när saker ska hända.
Det spelet har jag börjat läsa, men inte riktigt kommit så långt ännu. Nu blir det att fokusera läsandet dit lite extra, eftersom det här låter som det som ligger närmast det jag letar efter. Tack!

Robert Jonsson

Stort tack ändå, alltid trevligt att ha en sammanfattning i huvudet först då man läser det. Brukar hjälpa en att förstå det mycket bättre när man läser det.

Robert Jonsson

Ymir said:
errr...Dungeons & Dragons? :gremwhistle:

I högre grad än vad Olav sade, dessutom. Tier-systemet mer eller mindre kräver värdiga klimaxer var tionde level, och iochmed epic-destiny-reglerna finns ett slags narrativ final vid lvl 30.
Ibland är saken för uppenbara för man ska lägga till dem. Iofs. inte helt vad jag är ute efter, men delen om epic destiny kan tillföra någonting så det ska jag fördjupa mig i. Tack!

Simon

Swashbuckler

Robert Jonsson said:
Stort tack ändå, alltid trevligt att ha en sammanfattning i huvudet först då man läser det. Brukar hjälpa en att förstå det mycket bättre när man läser det.
Jupp, tänkte så. Jag och Nässe har spelat asmycket Solar System, så hojta när du undrar nåt. Vi har flera krönikor från det i krönikeforumet dessutom.

Robert Jonsson

Ypperligt tänkt, Herr Berger. Lovar att återkomma om jag springer på några frågetecken!

Ögat

Hero
Går att ladda ned helt gratis (från till exempel Piratebay). Spelas utan spelledare, och med skicklighet (eller tja, ungefär skicklighet) istället för slump. Hell For Leather, alltså.