Re: Vilka rollspel har pacing-mekaniker för kampan
Eller, förlåt, nu är jag ju dum i huvet igen! Det är ju en helt annan pacingmekanism också, som är mycket mer central, som jag glömde!
När man spelar konflikter där mycket står på spel så spenderar man poäng ur sina egenskapspölar för att få bonustärningar och större chans att lyckas. Pölarna fylls sedan på i speciella refreshment scenes, där rollpersonen ska ägna sig åt något som är stimulerande, behagligt, avkopplande eller nåt åt det hållet, tillsammans med minst en annan person. Det avgörande är att en sån återhämtningsscen ska vara ett tillfälle där rollpersonen sänker garden, kanske öppnar sig på något sätt. Inga riktiga konflikter får finnas med där. (Händer nåt som rollpersonen går emot så är det fritt fram att gå i konflikt, men då sker ingen refresh!)
Det här är ett skitfint system, som förutom tempoväxlingen i spelet också ger en fördjupad bild av vem rollpersonen är, och som kan införa helt nya centrala trådar i rollpersonens story, som nya relationer, konsekvenser av vad som skedde under scenen, och så vidare.