Nekromanti vilka spel är big no no för er ?

Arfert

Facit
Krille said:
...eller kräver en klase extrajobb (The D6 System - gör din egen värld eller anpassa någon annans, men annars har du ingen nytta av de här böckerna). Men de hatar jag inte. De är bara meningslösa.
Jag har d6-böckerna också, mest gör att ha systemet i refernsbiblioteket, men kommer nog inte spela dem nånsin, för mycket jobb som du säger... (och d6-fantasy är dessutom för svårläst för en för mörk tonplatta bakom texten)...

Och hur kunde jag glömma Gemini!

Storuggla

Champion
"Gud, hur kunde jag glömma Götterdämmerung? Det är det enda rollspel som jag sålt av bara för att bli av med skiten."

Jag har kvar mitt. För att kunna påminna mig. Så jag inte på ålderns höst får för mig att det var spelbart :gremwink:

Storuggla, hitchens?

krank

Går ondskans ärenden
Arfert said:
Delar inte folks aversioner mot GURPS, det är kanske inte världen sexigaste system, men funkar till många saker (ungefär samma som BRP passar för).

Har kört "monster of the week" skräck med Gurps-regler till exempel, det funkade utmärkt. Och lowlevel-fantasy a la korståg med vissa övernaturliga inslag. Riverworld i Gurps var också finfint. Och "Traveller-SF".
Jag säger inte att det inte kan funka; för mig är det helt enkelt för mycket krångel och specialregler i förhållande till mängd utvunnen realism, och så måste man ju som SL skapa sin egen balans, eftersom systemet inte hjälper till.

//Krank, som nån gång skulle vilja ha typ som GURPS Lite, fast med poängkostnader baserade på hur bra saker är snarare än antalet valmöjligheter de innebär

krank

Går ondskans ärenden
Doctor_Hell said:
mutant chronicles var ett kapitel för sig , köptes mest in för att man på den tiden imponerades mer av häftiga rustningar och vapen med coola namn än ett spelbart system
Mjo, det är synd att den ganska mångsidiga settingen tilläts drunkna i machoaxelskydd, kanske det sämsta karaktärsskaparsystemet jag haft oturen att tvingas genomlida, och ett stridssystem där det är omöjligt att någonsin ta ner någon.

//Krank, som hoppas att COG's version kommer... nångång...

Storuggla

Champion
"//Krank, som nån gång skulle vilja ha typ som GURPS Lite, fast med poängkostnader baserade på hur bra saker är snarare än antalet valmöjligheter de innebär"

Alla GURPhuvuden pekar jämnt på GURPS Lite som lösningen på alla problem och några till, men jag har en biff med Lite. Lite ger dig - självklart- inte allt. Men GURPS settingböcker, även de som kommer med GURPS Lite i boken, refererar konstant till regler och saker som inte finns i Lite. Så man sitter där med en fördel som man inte vet vad den gör, ett vapen som stats man inte begriper och så vidare. Lagom underhållande.

Storuggla, porta skiten till något annat

krank

Går ondskans ärenden
Storuggla said:
Alla GURPhuvuden pekar jämnt på GURPS Lite som lösningen på alla problem och några till, men jag har en biff med Lite. Lite ger dig - självklart- inte allt. Men GURPS settingböcker, även de som kommer med GURPS Lite i boken, refererar konstant till regler och saker som inte finns i Lite. Så man sitter där med en fördel som man inte vet vad den gör, ett vapen som stats man inte begriper och så vidare. Lagom underhållande.
Det var från början därför jag köpte Gurps; att ha som referens för att begripa tilläggen.

Däremot är jag egentligen inte så impad av hur tilläggsböckerna hanterar just det regelmekaniska; som inspiration och böcker är de typ branschens bästa och jag köper gurpsböcker hela tiden, men regelmekaniken känns ofta knackig - ju mer sånt man lägger in, desto mindre konsekvens i systemet.

En någorlunda fungerande lösning, förutsatt att man rullar sin egen balans och själv håller ett öga på de RP som skapas så att de ligger ungefär där de ska (inte nödvändigtvis med samma antal poäng, men med ungefär samma kompetens sett till den tilltänkta kampanjen), är att man kör Gurps Lite som system och så importerar man smådelar om det krävs för att specifika fördelar ska funka och så. Kan kallas "Gurps Lite Plus" eller så =)

Ulfgeir

Swashbuckler
Spel jag har som bara samlar damm:

Darksword adventures är ospelbart. Baserat på Draksword trilogin av Margaret Weis och Tracy Hickman.

Till spel jag inte vill spela igen hör bland annat följande:

Dogs in the Vineyard - Jag gillar verkligen inte regelsystemet. Det kom i vägen för spelandet alldeles för mycket.

Exalted - Suck är allt jag säger.

/Ulfgeir

Mogger

Hipsteranka
Jo, jag har ett gäng:

Götterdämmerung - det fick jag visserligen, och bilderna var snygga, men jag orkade knappt läsa texten...

Noir - Vi spelade nyligen 3-4 spelmöten och jag var grymt taggad, men systemet tog musten ur mig. Nu orkar jag inte öppna boken (nej, spelet suger inte alls, men det visade sig ligga långt ifrån min och min spelgrupps kopp te)

Victoriana - Köpte på rea, men har aldrig orkat kika i det.

Sorcerer - Det är kul att spela och inte alls dumt, med det gör ju så ont i ögonen, och boken är strukturerad av en apa.

Sagan om Ringen (gamla Ä-spel) - Det här gick inte att begripa eller spela.

Khelataar - Det här gick inte att begripa eller spela.

M.fl. :gremsmile:

Rickard

Urverk speldesign
Orginal-Deadlands är så krångligt att jag aldrig skulle orka sätta mig in i det igen. När jag var en regelfixerad 20-åring som tyckte husregler till DoD var det bästa som fanns kunde jag göra det men (strids)systemet var otroligt segt att jag till och med då lade ner spelet. Det lustiga är att jag fortfarande köper böcker till spelet, men jag läser dem aldrig. Världen är skön men systemet är ... inte för en miljon kronor skulle jag spelleda det.

Western faller på ungefär samma sak som Deadlands. Jag fick spelet så det är fortfarande inplastat, men jag har spelat det med en annan spelledare.

Agone är en helt underbart poetisk värld men jag slutade läsa spelet när jag kom till regelsystemet. Det är någon sorts d20-variant där en rollperson har 40-50 värden. (inropat på auktion)

HeroWars - mina ögon blödde av den fula layouten men framförallt det ostrukturerade sättet som systemet presenterades på. Jag förstod systemet först när Storuggla förklarade det på några få rader i ett inlägg. (inköpt som regelinspiration)

James Bond använder en multiplikationstabell för varje slag. Jag vet inget argument som skulle kunna toppa det över varför man inte ska spela spelet. Sedan skulle det kännas lökigt att spela ett spel som heter James Bond. (inköpt som regelinspiration)

Gamla En garde (regelinspiration) och gamla DoD skulle jag aldrig spelleda (gissa varför). Vi har försökt nostalgispela med EDD-reglerna men det var bara jättesegt.

---

Så förutom DoD, är det någon som vill ha de här spelen kan ni säga till. :gremsmile:

/Han som endast spelar sina hemmagjorda spel

Arfert

Facit
HeroWars borde jag också sagt.. skulle gärna spela det med nån som kan systemet, men jag har aldrig orkat läsa färdigt böckerna (har första editionen)...

..när jag tänker efter har jag ju massor jag sannolikt aldrig kommer spela... så många spel, så lite tid...

GnomviD

Heresiark
Jag märker att jag är lite annorlunda än andra i tråden. DoD:T, Vampire och Shadowrun är nog de spel jag har spelat mest och diggar dem nog mycket för att kunna förlåta reglerna. Vad är grejen med Vampire-ogillandet här på wrnu?

Nåväl, det finns vissa spel som jag endast rör med en eleven-foot-pole:

Traveller köpte jag någon digest-version som innehöll alla tre grundböcker. Halvvägs genom kapitlet om hur man skapar rollpersoner stängde jag boken och har inte öppnat den sedan dess.

Götterdämmerung blev jag faktiskt övertalad att spelleda i ett halvår innan dess att det rann ut i sanden. Frustrerande system och kass beskrivning av den historiska perioden.

D&D, förutom 4:an, som jag gärna skulle prova. Det har inte med något annat att göra än ett instinktivt ogillande av reglerna.

DoD -91 har jag spelat färdigt, känns det som. Även om jag pallar reglerna rätt bra så känns bara hela spelet så föråldrat, på något sätt.

Sen är det ju en massa spel som jag hört om och håller mig borta från, men inte har kollat in (Hack/Rolemaster, Eon, Rifts, Gurps, etc).

Organ

Out of time, out of mind
Simon said:
Om jag förutsätter att du menar spel som man trodde kunde va nåt när man först plockade upp dem, till skillnad från spel man köpt som kuriosa eller inspirationsblädder, så toppar nog Palladium RPG (fantasyspelet du nämnde), Beyond the Supernatural (också Palladium) och World of Synnibarr listan över gamla spel, och DoD6 och Eon3 listan över nya.
Menar du att du verkligen köpte World of Synnibarr i tron att det faktiskt skulle gå att spela?!?!?!? :gremshocked:

/Anders

Botulf

Hero
Jag försöker vara öppen för så mycket nya spel som möjligt men indie-spel och de flesta hemmabyggen (utom Matiné) är jag totalt ointresserad av.

Trotts intressant regelsystem med True20 så skulle jag nog aldrig peta på Blue Rose.

Neotech 2 känns inte direkt heller som något inspirerande och skulle definitivt aldrig spelleda.

Spel i stil med Oktoberlandet skulle jag heller inte peta på.

De flesta gamla svenska icke-ÄS/TG spel verkar rätt lama där Eon verkar vara bland det bättre (som jag inte heller skulle orka spelleda i dagsläget).

Har försökt spelleda de äldre versionerna av DoD innan 91´an men det har varit väldigt platta och oinspirerande. 91´an må vara nostalgi för mig men idag skulle jag nog heller inte orka med att systemet är så pass skruvat och så beroende av husreglande.

Jag gjorde ett försök med DoD6 Expert men bytte snart till Trudvang på heltid. Jag har alltid gillat Trudvang men inte föränn DoDT har jag verkligen velat spelleda det.

Hade stark motvilja mot Coriolis och ska ge det en chans nu. Men jag är ännu inte imponerad förutom av kvaliteten av boken.

Johan K

Gammal & dryg
Well, har inte köpt nått spel som är big no no, dock så har det väll varit lite tungt att läsa igenom vissa böcker.. Som Eon t. ex..

Ond bråd död

Swashbuckler
Jag skulle göra betydligt värre saker för en miljon än spela dåliga rollspel. :gremtongue:

Det rollspelsköp jag klart ångrade var reviderade En Garde. I stort sett är det samma som det väldigt åldrade originalet.

Annars ångrar jag nog inga köp - ja kanske Kult - men en hel del dåliga moduler har man ju.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Vad gäller En Garde så håller jag med, Men de fick inte ändra något mot den föregående utgåvan. Nu har de visst förhandlat om vilkoren och håller på att göra ett nytt spel som faktiskt får ha moderna regler. :)

Gillar du den genren så kan du ju kika på Flashing Blades (som kom något år före En Garde) och i mina ögon är ett i alla avseenden bättre spel.

solvebring

Superhero
sög så hårt att det nu bara står och sammlar damm i en hylla
Viking!

eller ett spel så avskyvärt att du inte ens ids sätta dig in i systemet och spela det om du så får en miljon kronor .....
Kheletaar... Vars regelsystem är segt och har löjligt många mekanismer än vad som bra för dess hälsa.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Den odödlige kejsaren said:
Vad gäller En Garde så håller jag med, Men de fick inte ändra något mot den föregående utgåvan. Nu har de visst förhandlat om vilkoren och håller på att göra ett nytt spel som faktiskt får ha moderna regler. :)
En Garde! 3 kommer vara rejält mycket bättre än den reviderade utgåvan då det är rätt mycket som ändrats. Betydligt mer modernt och i alla avseenden bättre. :gremsmile: