Nekromanti Vilka spel är ett sådant där "måste-ha-spel" ?

Johan K

Gammal & dryg
Vad skulle ni säga vara ett sådant där ett-alla-måste-ha-spel ??
För min del så röstar jag helt kalrt på Risk.. Det är ju ett av de mest kultiga spel som jag känner till... :gremgrin:
Sedan så har vi ju Monpol som inte är att för dåligt hellor...

Som bubblare så röstar jag faktsikt på Carcassonne...

/ Johan K, fortfarande lite trött & grinig efter jobbet..

Lambi

Swordsman
Ricochet Robots!

Spelade det för första gången för en vecka sedan. Det går fort, man kan vara mellan 2 och massa personer, det är skitkul, man ska egentligen spela med varandra men alla tycker att det är så ballt med bra lösningar så man hjälper varandra ändå - bara för coolhetens skull.

Det är ingen gammal räka till spel, men det här kommer fan hålla till tidernas slut tror jag! :gremgrin:

Gardener

Champion
Fluxx

Kanske inte så oväntat, men jag tycker Fluxx är ett av de absolut viktigaste spelen i en spelsamling.

Det är litet, lätt att lära sig, går fort att spela, är hejdlöst kul och har mer taktiska element än vissa tror.

Sen tycker jag även Icehouse-pjäser är bra att ha, eftersom det går att spela så många olika spel med dem.

Rising

Vila i frid
Förutom de urålderliga spelen så skulle jag säga dessa:

Diplomacy
Det har den mest egensinniga spelmekanismen i modern tid.

Magic
Det är ett av de mest snillrikt konstruerade spelen någonsin.

Settlers of Catan
Namnet suger balle, men spelet är klassiskt kul.

Junta
Även om jag faktiskt aldrig spelat det.

Reiner Knizias Sagan om Ringen
Jag avskyr många saker med spelet, men det är ändå ett väldigt säreget spel och det är en framtida klassiker.

Reality
För att knark är väldigt, väldigt roligt. Och för att det är ett busigt indiependentspel.

och... erm...

Talisman
Det är nog inte så bra spel egentligen, men om jag inte hade haft det så hade jag nog velat köpa det. Man ska liksom ha Talisman.

Sodivra

Champion
"Vadå, är du släkt med han som gjorde det, eller?"

Nä, jag bara älskar Twilight Imperium! Och nu i helgen ska vi testa tredje utgåvan!

Det är det enda spel jag måste ha, jag kan ju säga Settlers också, för det har gått väldigt starkt hos oss.. Va, vänta? Spel som "Alla måste ha"? Nej, usch vad lökigt! Som kulturrelativist ställer jag mig starkt tvivlande till att att det finns spel som funkar för nästan alla - Och de välspridda spelen, hur kul är dom egentligen? Finns det gamers som gillar Risk? Finns det någon som gillar Monopol? Hjälp!! :gremtongue:

Däremot finns det väl några spel jag kan tipsa alla om att testa någon gång: Settlers är lätt och kul, Puerto Rico är väldigt taktiskt och Diplomacy är fruktansvärt intrigigt. Alla tre är väldigt enkla, och väldigt populära, så det borde inte vara så osannolikt att man kan testa någon av dom hos någon, eller fastna för dom själv. Puerto Rico och Diplomacy har också en unik (Nåja, att välja roll i är inte helt unikt för Puerto Rico) grundmekanik som det kan vara bra att ha prövat någon gång.

Krille

Super Moderator
Guilloutine: Ett revolutionerande kortspel där man vinner genom att inte tappa huvudet. Åkej, bu för det skämtet, men det är ett härligt makabert och humoristiskt spel. Jag älskar det! Spelet går helt enkelt ut på att... tja, noppa huvudet av så mycket högdjur som möjligt under Franska Revolutionen. Ju högre djur desto bättre, och det uppnår man genom att skyffla om i kön framför giljotinen.

Ninja Burger: Ninjor rockar! Och det är faktiskt lite småklurigt också, fast det är aningen för lite möjlighet att vara elak mot andra spelare. Spelet går ut på att leverera burgare var som helst i världen inom trettio minuter. Småkul kort, småkul ninjor, mycket hagglande om de därna korten.

Gimme the Brain och Lord of the Fries: För att fortsätta snabbmatstemat och korten: Gimme the Brain handlar om zombies på en snabbmatsrestaurang, som försöker bli klara så att de kan gå hem. Detta representeras av en hand med kort, som var och en motsvarar en uppgift att göra. Problemet är att en del av uppgifterna kräver en hjärna, och zombierna har bara en att dela på.

Lord of the Fries är samma zombies i samma snabbmatsrestaurang, som nu försöker pussla ihop beställningar från kunder. Det är lite av poängwist över det, men klart mysigt.

Vi tar ännu en Cheap Ass Games, nämligen Captain Parks' Imaginary Polar Expedition, som går ut på att ljuga ihop en vildmarksexpedition med hjälp av de "bevis" som man kan hitta i antikbutiker i London. Kruxet är att man inte får bli påkommen av kapten Parks, så man måste ducka undan den jäveln hela tiden.

Men nog med billighetsspel nu. War of the Ring: Spel ska ta tid. Regler är bra. Ploppar är nödvändiga. Dessutom är spelet riktigt klurigt och ingen omgång är den andra lik. Både val och taktik spelar roll, men man kan aldrig vara säker på huruvida det är säkrast att jaga/flytta Ringen eller krigshetsa.

Däremot upphör jag aldrig att förvånas över nördvarianterna av schack och monopol. Varför, liksom?

Beror på vilka du menar med "alla", om du verkligen menar alla eller om du bara menar alla "spel nördar"

Men här är några spel som de flesta bör tycka om:

Spank the monkey
Guilliotine
Settlers of...
RISK 2000*någonting* (d.v.s. framtids versionen utav RISK, tycker att den versionen är 100 gånger roligare än vanliga RISK)

"Vad-jag-måste-ha-spel" Om alla mina spel brann upp och jag bara fick köpa några få spel så skulle nog köpa dom spelen ovan plus Axis & allies (tycker att A&A oftast är roligare än någon utav RISK varianterna)

Rickard

Urverk speldesign
Trygg-Torkel
Once Upon a Time
Carcassone
Settlers of Catan

Sedan skulle jag vilja ha något enkla figurspel också men jag har inte spelat Pirates of the Spanish Main och bara spelat Wings of War en gång så jag kan inte lista dem..

Bubblare:
Blood Bowl (spelat för mycket för att tycka det är roligt, alltså sönderspelat)
Citadels
Roborally (sönderspelat under konvent)
Talisman (sönderspelat)

/Han som skrev listorna i prioritetsordning

Troberg

Sinister eater
Civ & Junta

Har man inte dem så är man en ynklig människa.

Helmgast
Vad lika spelsmak vi har. Magic och Reality vill jag ta bort och istället lägga till Assassin, av samma skäl som du har med Talisman. Det är mer coolt än bra. Annars instämmande. Diplomacy, Junta, Settlers och Slaget om Midgård är mina favoritspel.

Vad ogillar du med Sagan om Ringen - slaget om midgård?

Vill du spela Junta så är du välkommen till Alingsås, hör av dig i förväg bara... =)

Gordeg

Hero
Jag ögnade igenom den här tråden och ser att den snabbt bytte skepnad från "Vilket spel bör alla ha" till "det här är mina favoritspel". Men... men...

Är jag den ende på forumet som gillar Republic of Rome?

Gordeg

Organ

Out of time, out of mind
[ QUOTE ]
Är jag den ende på forumet som gillar Republic of Rome?

[/ QUOTE ]
No no, me also like it. Me stendiggar puniska krig and gladiatorspel! Det är nästan lika charmigt som kopian Svea Rike. Jag har däremot inte spelat RoR sedan dackefejden och saknar det :gremfrown:

/Anders

Rising

Vila i frid
Reality vill jag ta bort och istället lägga till Assassin
Assassin är roligt. Det påminner rätt mycket om Reality, då de båda är rätt enkla köpa/sälj-spel i grunden. Reality tycker jag är finurligare spelmässigt sett, då man förutom köpa/sälj också kan "använda" varorna, för att påverka sättet man förflyttar sig på. Och så tycker jag att det är roligt att man kan bli beroende på varorna, eftersom det kan få två spelare att framstå såsom helt olika.

Nu lirar vi i min spelgrupp mest vårt eget sådana spel, dock, där vi blandat in lite Gangster och där man är mer av pimps i grund och botten. Gängmedlems- och Horkorten i vårt spel är ungefär som lönnmördarna i Assassin (=alltså roliga att läsa, och med balla individuella förmågor), så vårt egna spel försöker typ förena det bästa med alla dessa spel.

Nå, du hade en fråga:

Vad ogillar du med Sagan om Ringen - slaget om midgård?
Det har jag aldrig spelat. Sorry, jag var lite oklar. Jag menade det här Sagan om Ringen-spelet.