Hmm, jaaa, "intressanta" kanske kan ses som en neutral beteckning?Jag tycker dragonlance har många intressanta versioner av småfolk. Gully dwarves, tinker gnomes, kender.
De gjorde något - för sin tid - helt nytt med raserna. Varierat resultat men, ja, intressant. Gully Dwarves var ju verkligen en brutal dvärgtolkning. Problematisk som fan; skulle troligen funkat bättre i en grimdarkroman än som comic relief i drakfantasy.Hmm, jaaa, "intressanta" kanske kan ses som en neutral beteckning?
Två av de tre har åtminstone blivit väldigt flitigt diskuterade. (Och den tredje har blivit mainstream)
Tinker gnomes är ju bara så gnomes är nu.Vilken är de menar blivit mainstream?
True. Även om de tonats ner en del. Även många kender-grejer har sipprat ut och blivit vanliga halfling traits. Halflingats tjuvighet har i alla förstärkts genom åren, upplever jag.Tinker gnomes är ju bara så gnomes är nu.
Nä.Tinker gnomes är ju bara så gnomes är nu.
Det är konceptet med gnomes som ”uppfinnare” som är arvet från tinker gnomes anser jag. Sen har man skalat bort de extrema egenheterna som gjorde dem helt ospelbara.Nä.
Tinkergnomes främsta förmågor är att prata i munnen på varandra och konstruera uppfinningar som går sönder. Det är inte så jag uppfattar gnomes.
Däremot uppfattar jag DnD5 Halflings som karbonkopior på kender.