Vilka spelvärldar har fått till intressanta småfolk?

guldfink

Hero
Jag kom på att jag gillar Skogens barn i Västerås också. Jag har inte kommit i kontakt med dem i spel, men kan tänka mig att de inte dyker upp särskilt ofta. De är väl nära på utdöda.

Bolongo

Herr Doktor
Jag tycker dragonlance har många intressanta versioner av småfolk. Gully dwarves, tinker gnomes, kender.
Hmm, jaaa, "intressanta" kanske kan ses som en neutral beteckning?
Två av de tre har åtminstone blivit väldigt flitigt diskuterade. (Och den tredje har blivit mainstream)

Dilandau

Myrmidon
Hmm, jaaa, "intressanta" kanske kan ses som en neutral beteckning?
Två av de tre har åtminstone blivit väldigt flitigt diskuterade. (Och den tredje har blivit mainstream)
De gjorde något - för sin tid - helt nytt med raserna. Varierat resultat men, ja, intressant. Gully Dwarves var ju verkligen en brutal dvärgtolkning. Problematisk som fan; skulle troligen funkat bättre i en grimdarkroman än som comic relief i drakfantasy.

Vilken är det du menar blivit mainstream?

Last edited:

Dilandau

Myrmidon
Tinker gnomes är ju bara så gnomes är nu.
True. Även om de tonats ner en del. Även många kender-grejer har sipprat ut och blivit vanliga halfling traits. Halflingats tjuvighet har i alla förstärkts genom åren, upplever jag.

anth

Vetefan
Tinker gnomes är ju bara så gnomes är nu.
Nä.
Tinkergnomes främsta förmågor är att prata i munnen på varandra och konstruera uppfinningar som går sönder. Det är inte så jag uppfattar gnomes.
Däremot uppfattar jag DnD5 Halflings som karbonkopior på kender.

Dilandau

Myrmidon
Nä.
Tinkergnomes främsta förmågor är att prata i munnen på varandra och konstruera uppfinningar som går sönder. Det är inte så jag uppfattar gnomes.
Däremot uppfattar jag DnD5 Halflings som karbonkopior på kender.
Det är konceptet med gnomes som ”uppfinnare” som är arvet från tinker gnomes anser jag. Sen har man skalat bort de extrema egenheterna som gjorde dem helt ospelbara.