Nekromanti Vilka superkrafter har du?

Organ

Out of time, out of mind
Inspirerad av Nightowls tråd om superkrafter man skulle vilja ha skulle jag vilja ställa den logiska följdfrågan (eller den kanske skulle ställts innan): vilka superkrafter besitter ni? Själv har jag två superkrafter:

1. Laga-mat-av-ingenting. Jag kan mer eller mindre koka soppa på en spik. Jag har en väldokumenterad och, av varandra oberoende källar, bekräftad förmåga att kunna öppna ett skafferi som, av andra, klassificerats som "tomt", och därur plocka fram tillräckligt med grejor för att kunna laga till något som, med i alla fall lite god vilja, kan kallas för en måltid. Ge mig en banan, en halv lök och en skvätt rapsolja så fixar jag nått att fylla krävan med.

2. Känna-igen-intron. Efter min tid i skivaffär så har jag en kuslig förmåga att genom att bara lyssna ett par sekunder kunna identifiera en låt (okej, en viss begränsning finns, den måste nästan komma från den västeuropeiska kultursfären och helst från andra halvan av 1900-talet). När det var lugnt i butiken brukade vi roa oss med att ha introtävling där det gällde att kunna svara först. Så min förmåga har slipats sylvass mot några av Stockholms värsta skiv- och popnördar.

/Anders

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
En superkraft som du bevittnat med egna ögon är denna, som jag beskrivit tidigare.

En annan är att, i ett samtal, kunna nämna irrelevant fakta om ämnet – oavsett vad samtalet än handlar om (nästan). Jag undrar om jag inte har en släng av autism.

Organ

Out of time, out of mind
Nä, vilken tönt jag är, fanns det redan om likadan tråd? :gremcrazy:

Fast ni kan väl skita i det och svara ändå? Om inte annat för att göra mig glad. :gremgrin:

/Anders

Troberg

Sinister eater
En annan är att, i ett samtal, kunna nämna irrelevant fakta om ämnet – oavsett vad samtalet än handlar om (nästan). Jag undrar om jag inte har en släng av autism.
Den har jag också. Det kallas av någon anledning allmänbildning, trots att den är långt från allmän.

Johan K

Gammal & dryg
De superkrafter som jag hjar är:

En ängels tålamod.

Med tanke på det jobb så har jag fått ett tålamod utan guds like. Vilket kan var bra tycker jag. Fatt få mig bli stressad eller liknande, lycka till ! :gremlaugh:

Laga mat

Lite som du sa, kan åxå laga mat av lite & göra det bra. Vilket är en ruggit bra superkraft tycker jag !!

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
1. Encyklodiska kunskaper om trivia. Någon som sett mig i Jeopardy? :gremwink:

2. Mental flexibilitet. Skiftar från plan A till B eller C i takt med att verkligheten förändras omkring mig.

3. Fantasivärldsgenerator. Ge mig ett tema och vips så langar jag fram en spelvärld.

Troberg

Sinister eater
3. Fantasivärldsgenerator. Ge mig ett tema och vips så langar jag fram en spelvärld.
Sönderfallande samhälle. Vad gör du av det?

Foggmock

Myrmidon
1. Förklara skitenkla saker för korkade människor så att de känner sig dumma

Finslipats under min tid på Fortums kundservice. När man tröttnat på att svara på samma fråga etthundratrettiosex gånger så gör man det till en sport att få personen att känna sig lagom dum efteråt, utan att förolämpa denna. Till exempel att påpeka att något de suttit i kö i tjugo minuter för att fråga om tydligt framgår på minst två ställen på deras faktura. Det är inte så mycket känslan "Haha, det fattade ni inte" som "Haha, ni kunde upptäckt det medan ni satt i telefonkön" jag är ute efter.

2. Multiultiklassad nörd

Jag är musiknörd, spelnörd, militärnörd, filmnörd, datornörd och historianörd. Och ölnörd och nördnörd. Kort sagt så kan jag jävligt mycket om jävligt mycket. Jag kanske inte utklassar indiepoppare, hiphopare eller metallare på deras respektive hemmaplan, men jag kan föra en konversation med dem utan att de klassar mig som mainstreampucko. Medför sig såklart en viss allmänbildning.

3. Dryg och arrogant

Synergiförmåga man får när man har minst tre ranger i ovanstående superkrafter.

magoo

Hero
Mina superkrafter har med barn och arbete att göra:

1. Serva barn i totalt mörker - hitta en napp i dubbelsängen? Mikra välling? Byta blöja? Jag kan göra det utan att se ett dugg.

2. Somna närsomhelst och sova gott trots en 1.60-s säng full av andras knän och propellerungar + 40000 timmar i sömnskuld. En utmärkt superhjälteförmåga.

3. Problemlösarförmåga, jag är som Monty Pythons bicycle repairman på jobbet. Hemma saknar jag all förmåga att lösa problem men när jag vandrar in på mitt arbete kliver jag ur Barbara Gordon-kostymen och in i Batgirldressen. På jobbet är det jag som ligger och meckar med trilskande kopiatorer under skrivbordet medan beundrande kollegor oooar och aaaahar. Det är faktiskt skrämmande att jag kan tillhöra den praktiskt lagda eliten på jobbet, förmodligen är nivån ganska låg.

4. Shutdown. Jag kan koncentrera mig så mycket att jag ine hör eller ser ett dugg. Dåligt när man möter bekanta på stan, bra när kollegor stör på jobbet.

1. Övermänsklig Intuition
Jag kan fatta korrekta beslut instinktivt och ibland så får jag även en känsla av dejá vu och kan "förutspå" vad som kommer att hända de kommande 1-3 sekunderna :gremwink:

2. Avsöndra lugnande ämnen
Folk blir aldrig arga på mig av någon anledning... Den enda som verkar vara immun mot min förmåga är folk i min familj (kanske de också har förmågan och kan neutralisera den?)

3. En enorm förmåga att komma ihåg helt onödiga saker
Jag är väldigt bra på att komma ihåg olika detaljer i filmer, spel, m.m. Tyvärr så har denna "kraft" tagit energi från min förmåga att komma ihåg folk (namn och till viss del utseenden)

ripperdoc

Myrmidon
1. Jag har världens bredaste definition av musik: Jominsann - jag kan njuta av musik så skild att dess enda gemensamma nämnare är "vågbildning i luftmedia". Dessutom kan jag gräva fram unika soundtrack till de flesta rollspelsscener som man kan tänka sig.

2. Riktigt duktig på att verka duktig: Hela livet har jag tutat i folk att jag är riktigt duktig på en massa saker, medan jag faktiskt är rätt kass. Fast det börjar bli en knivig uppgift så här på slutet av min universitetsutbildning. En sann utmaning för en sann superhjälte.

3. Idéspruta: Ja, här sprutas det för glatta livet. Jag kan kränga ut 10 gångbara affärsidéer per vecka, 20 kampanjuppslag, 18 spelidéer, 12 filmsynopsis, 9 karaktärsidéer... etc. (okej, siffrorna är inte vetenskapligt fastställda) Jag kommer på drösvis med idéer, bra idéer dessutom - haken är förstås att jag varken har tid, ork eller förmåga att implementera mer än en bråkdel av dem.

Den superkraft jag skulle vilja ha är självdisciplin. Alla övriga superkrafter är ganska menlösa utan disciplinen att använda dem konsekvent till världens bättring (om man är god superhjälte) eller ens egen bättring (om man är ond).

/RD

Troberg

Sinister eater
På jobbet är det jag som ligger och meckar med trilskande kopiatorer under skrivbordet medan beundrande kollegor oooar och aaaahar.
Säker på att de inte bara förstör kopiatorn för att få en chans att titta på din bak när du kryper omkring på golvet?

Jag har ibland en känsla av att tjejer försöker sånt med mig i alla fall. Hade det inte varit enklare att bara fråga, jag är inte omöjlig...

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Sovjet under Andropov

Tro inte att jag tänker langa upp ett komplett förslag här, det har jag inte tid med. Men Sovjet under Andropov utgör en utmärkt inspirationskälla. Den statsbärande ideologin har förlorat all trovärdighet. En korrupt oligarki har ersatts med en moraliserande diktator som förgäves försöker stävja förfallet med meningslösa högprofilåtgärder och knutpiskeslag åt alla håll. Men alla vet i praktiken att det har skitit sig totalt: Sauve qui peu, pourqoui après nous la déluge!

Jambu

Swordsman
Händer oftast när någon tar ett djupt andetag för att säga något långt, och jag skjuter in en fras. Vid orelaterade tidpunkter har jag fått höra saker som:

(Med trött och förtvivlad röst) ”Det är som om du suger ut en del av själen – Fooosh! Och så står man där som ett skal liksom!”

Det är väl bra? Typ? Ja?

Nightowl

Champion
Som jag sade i den gamla tråden så är jag osynlig på gaydar, men jag har en sekundärmutation också: jag kan njuta av många olika saker, jag är multiestetisk. Jag kan lyssna på nästan alla sorters musik, se på nästan all sorts TV och läsa nästan alla sorters böcker och serier. Det ni! Jag behöver aldrig, som mina musikkunniga och insatta vänner, ställa mig upp och skrika att de ska lämna festen om inte värden GENAST stänger av den hemska musiken! Jag kan äta alla sorters mat (ja, inte dom jag är allergiska mot, men jag menar rent estetiskt) och tycka det är gott.

(Sedan har jag den där tråkiga triviakunskapssuperkraften alla nördar har, men det är ju som superstyrka i alla superhjälteserier, det är ju boring. I MITT fall så har jag i alla fall TRÄNAT mig till den, jag har inte fått den eftersom jag kommer från planeten Nörddo eller blivit biten av en radioaktiv kalenderbitare - nej, det är i MITT ANLETES SVETT som jag skaffat mig allt mitt värdelösa vetande! Precis som med Batman gör det mig MYCKET COOLARE än alla er andra, och min merchandise säljer mycket bättre än era! Pilutta er!)

Erik

Storuggla

Champion
"En annan är att, i ett samtal, kunna nämna irrelevant fakta om ämnet – oavsett vad samtalet än handlar om (nästan). Jag undrar om jag inte har en släng av autism."

Nej Dante, att konstant påpeka hur stor en rätvalspenis är räknas inte som fakta. Oavsett vad samtalet handlar om.

Storuggla, ni i båten

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
  • Göra inget på en hel dag
  • Vända dygnet
  • Se vilken av mackorna jag just gjort som är den överlägset bästa (och således spara den till sist)
  • Alltid kunna vara vaken en timme till i onödan

Dimfrost

Special Circumstances
Jag är en sådan där verklighetsförändrande mutant, som förvrider världens struktur lite av misstag sådär. Mitt problem är att jag omedvetet skapar bisarra små skuggvärldar (till exempel den där trilobiterna skapade en rymdfarande civilisation för två hundra miljoner år sedan) och på senare tid har jag börjat misstänka att de inte försvinner lika lätt som de uppstår. Härom kvällen fick jag besök av två påvliga tidsfarare från 1867 som ville låna min tidsmaskin eftersom deras hade kraschat strax utanför Ödeshög, och nu försöker maskvarelserna från Sirius bryta sig ut ur min gardrob. Och jag som totalt hade glömt bort båda delarna...

/Dimfrost