Nekromanti Vilka typer av utmaningar finns det? [tankestorm]

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,322
Location
Helsingborg
Utbrutet från denna tråd, då diskussionen inte längre handlar om vad i rollspel som får spelledare att få tankesättet att tärningsslag är utmaningar. (I detta fall: utmaningar betyder när spelaren utmanas.)

Poppe said:
Men blir det inte svårt att likställa saker som utmaningar när det är så skilja grejer som att (1)lösa en gåta med ett färdigt svar, (2)beskriva hur du dödar demonen, efter att tärningarna redan berättat att demonen dör, med den röda rubinen eller (3)om du skall spendera någon resurs för att möjliggöra att du överkommer ett hinder? I mitt huvud är de så väsensskilda att jag inte kan förena dem under ett namn.
Hmm, tycker du att det blir ett problem att sätta sådant som utmanar spelarna i en benämning? Sedan kan man kategorisera utmaningarna ännu mer; jag har ju nämnt fyra typer av utmaningar - kreativa, utforskande, kolliderande och resurshanterande.

Frågan är om man ska dela upp dessa ytterligare eller om man ska försöka klämma in fler saker i dessa kategorier. Att låta spelarna ställa frågor om miljön tills de kommer fram till svaret på "gåtan" (ex. hur man löser fällan) är en sorts utforskande utmaning, men inte på samma sätt som jag brukar använda den, nämligen när spelaren försöker ta reda på varför saker och ting har hänt i scenariot och vad det antagligen leder till.

Det finns flera olika sorters resurshanterande utmaningar, som att köpa utrustning/färdigheter i förväg, att fråga sig om man ska använda sina resurser nu eller om man blir alltför försvagad senare, hur man utnyttjar sina resurser på bästa sätt (ex. väga två förmågor mot varandra eller försöka maximera sina chanser att lyckas) och hantering av resurser som är knutna till spelvärlden som tid, manskap och information (ex. "Klara utpressar Lars för hans pornografiska bilder").

För min del hjälper det här mig när jag ska skriva scenarion. Jag har exempelvis funnit en scenarioskrivarstruktur som skapar utforskande utmaningar medan man hittar på scenariot. Jag brukar också tänka "Jag vill ha någonting som utmanar spelarna. Vilken sorts utmaning känner jag för?", vilket jag har byggt kampanjer på.

Så jag ser inga problem att kalla allting för "utmaningar", bara man har kategorierna att stödja sig på. Möjligtvis kan man kalla det något som mer tydliggör att det är spelarens förmåga som utmanas och inte rollpersonens.

/Han som däremot vill påpeka att utmaningarna ofta skapas utifrån vem rollpersonen är, så fortfarande bör man ha någon sorts rollperson
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,298
Location
Umeå
Re: Vilka typer av utmaningar finns det? [tankesto

Hmm, tycker du att det blir ett problem att sätta sådant som utmanar spelarna i en benämning?
Ja, jag tycker det finns flera problem med det, men det absolut första är att jag har ingen som helst förståelse för varför. Och det är också just där jag tycker att det uppstår problematik, varför spelaren skall interagera med spelet är det som jag finner är intressant, inte att spelaren gör det. Att spelaren reagerar på en bang är inte alls av samma anledning som samme spelare löser sfinxens gåta och inte alls samma anledning som spelaren beskriver hur han dödar faraons alla män. Själv tycker jag det är mer intressant och mer fruktbart att fokusera på varför, ur ett perspektiv om vad det i sig ger spelet, än vem det är som gör något.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,570
Location
Slätta
Re: Vilka typer av utmaningar finns det? [tankesto

Jag har inte mycket att tillföra utom att jag håller med Poppe till hundra procent. För att denna diskussion skall bli relevant så tror jag att man måste bryta ned dem som utmaningar eller fokusera på hur man använder dem tillsammans för att skapa en väv som utgör scenariot.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,322
Location
Helsingborg
Re: Vilka typer av utmaningar finns det? [tankesto

Hmm, jag antog att folk kunde förstå själva hur och när man använder dessa utmaningar. Bra att ni påpekade det här.

...eller fokusera på hur man använder dem tillsammans för att skapa en väv som utgör scenariot.
Det här känns som nästa steg, efter att jag har definierat utmaningarna visar jag hur man använder dem. Annars upprepar jag mitt misstag att skriva om deckarscenarion när jag inte beskrivit hur man skriver ett scenarion. Jag själv har blivit hjälpt av teorin, exempelvis när jag skapade detta exempelscenario. Det utforskande kom med strukturen och när allting var klart kom jag på ett antal kolliderande utmaningar (i länken, se allt under "nyckelscener" under andra tankekartan). När allting var klart frågade jag mig själv: "Vad finns det för saker i scenariot som kan gå emot varandra?"

Jag har fått något att ta med mig i en framtida utökad artikel, som handlar om utmaningar. Man ska kunna tänka "Jag vill ha ett stressmoment" och sedan kunna läsa artikeln för att se hur man ska lägga in det.

/Han som trott sig få kämpa mot folks konvention att sätta upp hinder som kan lösas med hjälp av tärningsslag
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,322
Location
Helsingborg
Efterfrågan: fundera igenom de tillfällen då du skapat utmaningar åt dina spelare och beskriv det tillfället för mig.

/Han som personligen inte är så erfaren med resurshanterande utmaningar
 
Top