Nekromanti Vilka vapen behövs?

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Jag tycker som följer:

Det här låter väldigt rimligt. Det gäller bara att beskriva tillräckligt många faktiska vapen också, så att man inte står där och svingar ett svärd, lätt istället för ett alviskt huggsvärd. En liten grej bara: borde det inte finnas med en särskild grupp för stridsgissel och liknande vapen med kedjor? Eller räknas de som klubbor? Efter att ha sett hur kort kedja de har i verkligheten känner jag mig inte alltför tveksam till detta.

/Dimfrost

Quadrante

Grisbonde
vad behövs?

...känns som jag trampar in lite försent i den här tråden.

Men eftersom du själv redan besvarat frågan, så säger jag så här :
(nu hade jag förvisso redan tidigare varit inne på att svara så ändå)

Dela in vapnet efter egenskaper inte grupp.

Jaha, vad är det som är så revolutionerande med det ? Blir inte det samma sak? Nej, inte riktigt. Alla knivar hamnar inte i samma grupp, alla svärd hamnar inte i samma grupp alla ... osv

En Kopech och en yxa hamnar i samma grupp, även om de till utseendet skiljer sig. Den ena upplevs mer likt ett svärd och den andra .. en yxa. Vill man kan man ha mellangrupper, så att en falchion hamnar i en grupp som delvis delar egenskaper hos både "vanliga svärd" och yxor. Man vill ju givetvis inte det, man vill ha så få grupper som möjligt. Sådana här cross-overs får man antingen lösa på något annat sätt eller ignorera.

Poängen är att man inte kan använda alla svärd på samma sätt, då de har olika användningområden.

---

Så tillbaks till ursprungsfrågan.

Jag skulle sätta DoD i slutet av 1500, europa och rensa bort alla andra vapen...

..eller..

..ignorera alla separata vapen och dela in som nämnts ovan.

Rickard

Urverk speldesign
Re: vad behövs?

"...känns som jag trampar in lite försent i den här tråden."
Hehe.. Än jag då? Animera tråd E3?

"Jaha, vad är det som är så revolutionerande med det ? Blir inte det samma sak? Nej, inte riktigt. Alla knivar hamnar inte i samma grupp, alla svärd hamnar inte i samma grupp alla ... osv"
Ok, det här är smart men vilka grupper hade du tänkt att använda i så fall? Hugg-, stöt- och skärgrupper? Och var vill du placera avståndsvapnen som chakram och armborst?

I nuvarande läge så tänkte jag ha regler för vapenstats som säger "Svärd", "Yxa" och så vidare och så tillkommer de epitetet på alla vapen, som "lätt", "tungt", "naturliga" och "tvåhands-" vilket kommer att modifiera bonusen för vapnet.. Ett lätt vapen ger exempelvis -1 på vapenbonusen medan ett tvåhandsvapen ger +1 på bonusen.. Sedan ger hantverksfärdigheten Smidje lite andra bonusar som "välbalanserat", "viktreducering" och "kostnadsreducering".. Utöver detta så kan det kulturella addera epitet till vapnet som "vanligt", "ovanlig" och "beryktat".. Alla dessa epitet är nämligen också tänkta att påverka grundpriset för "Svärd", "Yxa" och så vidare..

Jag får se om det här fungerar.. Vore ballt om det gjorde det.. Allt detta är fortfarande i idéplanet..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som är lite rädd att man måste ha en miniräknare vid vapen- och rustningsval

Quadrante

Grisbonde
Re: vad behövs?

I nuvarande läge så tänkte jag ha regler för vapenstats som säger "Svärd", "Yxa" och så vidare och så tillkommer de epitetet på alla vapen, som "lätt", "tungt", "naturliga" och "tvåhands-" vilket kommer att modifiera bonusen för vapnet..
Vill du ha det så, så ska du givetvis ha det så.
Min tanke var att alla svärd inte har samma egenskap. Ett framtungt svärd är mer likt en yxa än svärd ett svärd med balansen nära hjaltet.

Ok, det här är smart men vilka grupper hade du tänkt att använda i så fall? Hugg-, stöt- och skärgrupper? Och var vill du placera avståndsvapnen som chakram och armborst?
Nej inte hugg, stöt, stick grupper. Utan något annat, som till exempel balans, som
i exemplet ovan. Jag har funderat fram och tillbaka och har inte kommit fram till
(för mig) tillfredställande (beskrivande) grupperingar.

Chakram och armborts ... de får inte vara med, Nä skämt å sido.
Det är inte så svårt att placera in, så länge de har samma egenskaper som de övriga i samma grupp (även om de gör skada på avstånd och inte de övriga i gruppen gör det). Man kan iofs låta en eller några bestå av avståndsvapen.

Men, en sak till. En hillebard är i prinsip en hammare (eller yxa) med långt skaft,
en hammare och en yxa har liknande egenskaper (men olika egg) osv...

....typ.