Vilka verktyg behöver man för att ge ut rollspel

Max Raven

T12-kultist
Eller snarare, vad bör man ha?
Någon form av layoutprogram för böcker - vilka är bra?
Nåt form av grafiskt program för bilder och kartor - vilka?
Något program för texten - dito fråga.
Meeples, kort etc - vad vilka hur?
Andra grejer?

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Nu är jag inte någon gammal räv, men jag har gett ut ett par grejer.

Jag skriver i Google Docs. Mest för att jag då har tillgång till texten var jag än är.

Jag ritar kartor etc i Krita men gör bildbearbetning i Affinity Photo.

För layout använder jag Affinity Publisher.

Troberg

Sinister eater
Hur långt är ett snöre?

Minimalistiskt: Notepad.

Ambitiös amatör: En OK ordbehandlare, typ LibreOffice eller Word. Krita, PaintShop, Paint.net, Gimp eller InkScape för illustrationer. Vill man ha en mer avancerad layot så kan man blanda in Scribus, men oftast är det overkill.

All out pro: Bli Adobes bitch.

Pjäser, kort osv är något jag bråkat med, och i slutänden så blev det OpenSCAD, mest för att jag kan det bra och för att det funkar med mitt sätt att tänka, och sedan laserskär jag i en CNC-laser.

Samarbetar man med någon så är Gobby helt underbar, en texteditor där flera kan editera samtidigt i samma dokument, i realtid, live.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Något att skriva i – jag gillar Google Docs eftersom det låter mig samarbeta med folk och det innebär att minimal tid behöver spenderas med att skyffla text mellan olika dokument och format.

Något att rita eller åtminstone färgjustera bilder i – jag gillar Photoshop av gammal vana.

Något att göra vektorbilder med – typ loggor och en del kartor och så. Illustrator var fram till nyligen det minst dåliga här, men dess oförmåga att hantera komplexa bilder gör att jag håller på och migrerar lite halvt till Affinity Designer. Affinity har mycket sämre verktyg för ickedestruktiv redigering och programmatiskt skapande (alltså att man skapar det man vill med minimal faktisk geometri och snarare använder filter och stilar för att få fram effekter). Men det är snabbt och utnyttjar alla processorns kärnor.

Något att layouta i – jag är fast vid InDesign eftersom jag älskar DocsFlow (som låter mig synka text mellan Google Docs och InDesign), men om man inte vill ha såna finesser tänker jag att t.ex. Affinity Publisher inte är illa.

Något att backuppa med – för att skydda filer som inte ligger i google docs. Jag har all min skit på Dropbox.

Något att hantera typsnitt med, kanske – jag gillar tanken att hålla koll på vilka typsnitt jag har till varje projekt, och att inte nödvändigtvis ha alla installerade jämt. Nyligen investerade jag i MainType här. Det är helt OK. Men det här känns som ett "vill ha" mer än ett "bör ha".

Något att redigera CSS i – Om man vill göra ePub-filer som är riktigt snygga eller åtminstone som är precis så som man vill ha dem så är det bra att redigera CSS:en (stilmallsfilen) själv. Det är ju vanlig CSS (som hemsidor också använder för sitt utseende) så här skriver jag i VSCode.

Något att preview:a ePubs i – när man bygger ePubs är det viktigt att kunna kolla på dem. Jag gillar – eller gillade fram till nyligen – den som är inbyggd i Calibre. Den har en massa praktiska webbutvecklings-verktyg som gör det lättare när man knackar sin CSS.

Något att redigera och tryck-kolla PDF:er med – Det man får från InDesign är inte alltid 100% redo för nätet eller trycket. Jag gillar, motvilligt, Adobe Acrobat. Där finns bra tryck-preview-grejer med bl.a färgseparering och annat. Och så kan man stoppa in framsida och baksida i webb-pdf:en, samt slå ihop de lager som var användbara i InDesign men som inte egentligen behövs. Snygga till lite, helt enkelt.

Något att räkna i – antal sidor man skrivit per kapitel, antal sålda exemplar, hur stor ökning det blev från råtext till färdig layout… eller bara sannolikhetsberäkningar. Jag gillar Google Sheets.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Jag har nog pratat om min verktygskedja tidigare i någon tråd men så här ser den ut i alla fall:

Google Docs. Trevligt för att knappra ider i flykten.
Emacs. Texteditor (typ Notepad fast så jävla overkill att det är som ett helt operativsystem inne i editorn)
LaTeX. Typsättning/Layout (man programmerar layouten, lite som folk byggde hemsidor förr)
GIMP. Bildbehandling, rita omslag och sånt.

Det är en lite udda kombination, kraftigt färgad av att jag läste datateknik på universitetet för 20 år sen och typ gör mina spel i samma verktyg som vi använde för att skriva lab-rapporter då. Men helt ensam är jag inte, Christian Mehrstam har iaf tidigare använt något liknande för att göra sina fantastiskt fina spel.

Genesis

Ni dés ni maître
Jag skriver numera text i Scrivener. Helt suveränt verktyg för att bygga och organisera texter. Flytta runt textsnuttar, strukturera dem hierarkiskt, samla resurser, bilder, länkar, bygg interna dokumentlänkar, fixa automatersättningar vid kompilering med stöd för Regex, med mera. Det är ett program man bygger text och struktur i, inte layout, men det kan exportera till en massa olika format. PDF och EPUB för min Spelledarlös friform är direktexporterade från Scrivener och det kan bli rätt bra. Men man kan också exportera till Latex, Markdown och Word, bland annat, och det finns ett plugin som jag inte testat ännu som fixar export till InDesign.

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Jag har nog pratat om min verktygskedja tidigare i någon tråd men så här ser den ut i alla fall:

Google Docs. Trevligt för att knappra ider i flykten.
Emacs. Texteditor (typ Notepad fast så jävla overkill att det är som ett helt operativsystem inne i editorn)
LaTeX. Typsättning/Layout (man programmerar layouten, lite som folk byggde hemsidor förr)
GIMP. Bildbehandling, rita omslag och sånt.
Jag har gjort en del böcker, dock inte rollspel, med dessa verktyg. Fast jag är på andra sidan av de gamla datavetarnas eviga "flame war" och använder vim istället för emacs. Det funkar bra men det tar tid att bygga/hitta en bra stilmall till LaTeX som inte ser ut som en vetenskaplig artikel.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Jag har gjort en del böcker, dock inte rollspel, med dessa verktyg. Fast jag är på andra sidan av de gamla datavetarnas eviga "flame war" och använder vim istället för emacs. Det funkar bra men det tar tid att bygga/hitta en bra stilmall till LaTeX som inte ser ut som en vetenskaplig artikel.
Å andra sidan mtp den läsbarhetsmässiga hjärnblödning som vissa spel som gjorts med mer kraftfulla verktyg är så är "vetenskaplig artikel" kanske inte så farligt som alternativ ändå. :-D

Det är svårt att skjuta sig riktigt ordentligt i foten i LaTeX. Det är lika jobbigt som att göra något fint.

Last edited:

Max Raven

T12-kultist
Några jag testat (för rollspelsskrivande):
  • Inkscape - Grafik. rätt bra till rollformulär när det begav sig, inte lysande för annan grafik, men uppskattade vectorstödet
  • GIMP - Grafik. Ganska dåligt, egentligen.
  • Google Docs - Skriva. det är online och helt OK för att skriva text. Det är ett enklare Word som alltid är online. Det avskalade är bra, onlinegrejen är bra.
  • Scrivener - Skriva + research. Smart upplaggt med uppdelat manus och research-flikar, kapitel och andra saker man kan lägga till. Det stjäl kanske lite fokus dock, och inget bekvämt sätt att synka med android-grejer så man kunde jobba utan att vara vid datorn. Jag vill egentligen tro på den här men kan ha skaffat den vid ett olägligt tillfälle
  • Evernote - Skriva + research. Gillade den här mer än docs för det var ganska smidigt att samla grejer och skriva var man än begav sig, men de lade till prenumeration för att använda den på mobilen, varvid jag släppte den.
  • LaTeX - Layout. Det går att få hyfsat snyggt, men är en pina att sätta in sig i och när man vill positionera bilder så är det inte lysande. Det är definitivt helt OK för akademiska uppsatser, men det är Word också, egentligen, vilket LaTeX bara är aningen bättre än om man lärt sig LaTeX (dock med brasklapp att stilmall kan göra att LaTeX blir bättre, men det är lite som att knacka HTML för att skriva en bok)
För fortsättning/framtid tror jag att det kan bli Scrivener för att strukturera och skriva, Affinity eller InDesign för layout, Krita eller Photoshop för bilder. Inte helt säker på den sista.

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Scrivener - Skriva + research. Smart upplaggt med uppdelat manus och research-flikar, kapitel och andra saker man kan lägga till. Det stjäl kanske lite fokus dock, och inget bekvämt sätt att synka med android-grejer så man kunde jobba utan att vara vid datorn. Jag vill egentligen tro på den här men kan ha skaffat den vid ett olägligt tillfälle
Det kan vara värt att nämna Notion som alternativ till Scrivener och Docs.
Det har det mesta, textbehandling, research, taskmanagement osv. Finns bra appar för typ alla plattformar också.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag kom på ett till – Workflowy eller något annat verktyg för att göra outlines. Jag har inte hittat något som är tillräckligt bra och också helt gratis, så numera betalar jag en skvätt för Workflowy. Men även gratisversionen är väldigt, väldigt bra.