Yrken och yrkesförmågor
"Klassiska regelkoncept"? Min unge herre, yrkesförmågor och dylikt trams är ett sent påkommet påfund! När -jag- var ung, då fanns det minsann inget sådant! Vi fick nöja oss med helt vanliga färdigheter, och man fick minsann slå fram sina grundegenskaper, och... *ähum*
Usch, jag börjar bli gammal...
För att återgå till ämnet, så skulle jag helst se att yrkena försvann helt och hållet. Vill man ha förmågor av yrkesliknande karaktär behöver de inte fungera på samma sätt som nu. Jag skulle hellre se att man själv kunde kombinera ihop olika typer av specialegenskaper. Antingen köper man dem för bakgrundspoäng (om man har ett sånt system) eller så har man ett visst antal förmågor-av-yrkesliknande-karaktär-poäng (FYKP) som man kan placera på olika förmågor. En lite halvbra förmåga åt krigarhållet kanske finns i tre nivåer, där den lägsta nivån ger lite bonusar på lämpliga krigarpryttlar som de flesta som vill kunna slåss mer än bara lite halvdant köper, medan den andra nivån är till för de som vill vara riktigt kompetenta, och den tredje för de som vill vara en ur fantasyperspektiv arketypisk Krigare. (Naturligtvis behöver det inte finnas bara en förmåga med krigarinriktning, utan det kan finnas flera olika, och alla förmågor behöver ju inte finnas i olika nivåer heller.) En spelare som vill ha en riktig bamsing till krigare kan då välja främst stridsinriktade förmågor, medan en som vill ha lite mer bredd kanske väljer en stridsförmåga, en magiförmåga och en tjuvförmåga.
Hmmm, mycket bladder blev det, men jag tror att grundidén gick fram. Eller?
"Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli