Nekromanti Vilken är bästa?

G

Guest

Guest
Människan, för att allt annat förutom fysiska skillnader som räknas upp är livsfilosofi och civilisation...

Jag gillar ändock de flesta raser i det flesta svenska rollspel, infact de enda jag ogillar är de som levt på sin gullighet/charm för att övertyga andra raser att ta hand om dem.

/Zorbeltuss som inte orkar få ihop något vettigt

Storuggla

Champion
Jag kommer visa hur mesiga jag är: Misslorna.
Med reservation för att jag inte vet ett jota om hur de är nuförtiden.

Storuggla, jävla ryska troll på tv

Rising

Vila i frid
Bra tråd.

Rent generellt gillar jag Chronopias stadsalver, Mutants muterade djur, och Eons misslor. Men eftersom de redan nämnts så pekar jag lite på Gondicas fauner istället. De har en skön inställning, och är välbeskrivna utan att bli insnöade på detaljer som skulle göra att de tappade sin ikoniska slagkraft.

(Fast egentligen tycker jag nog att Drakar och Demoners ankor ändå är bäst)

Eksem

Champion
Re: Tirakerna!

OT, men en standard som lyckas innehålla både D&D och DoD är en extremt icke-standardiserad standard.

I övrigt är "annorlunda" alver det absolut töntigaste man kan göra för att skilja sig från annan fantasy, och alla sådana dumheter förtjänar enbart bindas vid skampålar och pryglas. Allra värst är nog Runequest-världen, som tar det där till sådana töntiga extremer att mitt skinn krullas.

---

Absolut bästa svenska monsterpåhitten är Nefariterna, oavsett om det är MC eller KULT-inkarnationerna.

Organ

Out of time, out of mind

Eksem said:
I övrigt är "annorlunda" alver det absolut töntigaste man kan göra för att skilja sig från annan fantasy, och alla sådana dumheter förtjänar enbart bindas vid skampålar och pryglas. Allra värst är nog Runequest-världen, som tar det där till sådana töntiga extremer att mitt skinn krullas.
Jag skriver inte detta för att varken hålla med dig eller försöka skjuta ditt påstående i sank men värt att notera vad gäller detta är att RuneQuest-världen, Glorantha, redan hade dessa avvikelser när spelet släpptes 1978, vilket var vid en tidpunkt då det vad vi idag kallar "standardfantasy" visserligen existerade men inte var så cementerad i den form vi ser idag. Första gången Glorantha användes som setting för ett spel (brädspelet White Bear and Red Moon, mer känt som Dragonpass, det namn det fick i senare utgåvor) var även så tidigt som 1975, bara ett ynka år efter att första utgvan av D&D släppts. Dessutom hade Greg Stafford börjat fila på Glorantha redan i mitten av 60-talet. Oavsätt så tror jag inte man kan dra för stora växlar på Gloranthas "annorlunda" alver och automatiskt se dem som ett bevis på ett distansieringsförsök från standardfantasy-mallen. Ävem om det inte alls är omöjligt att något sådant låg bakom så kan det även, eller varför inte också, bara vara så att Stafford försökte skapa vad han tyckte var coola kritter till sin värld.

Annars håller jag med om att just "annorlunda" alver är astråkigt. Speciellt då dessa nästan alltid är skitnödiga rip-offs på Melnibonéer. Liksom, grymma och degenererade ädlingar? Det är ju fan en större klyscha än D&Ds/DoDs bågskjutande trädkramare! Personligen väljer jag de senare sju dar i veckan.

/Anders

Organ

Out of time, out of mind
Rising said:
Fast egentligen tycker jag nog att Drakar och Demoners ankor ändå är bäst
PÅ vad sätt skiljer de sig från RuneQuests ankor?

(För det kan väl inte vara så att du har en sådan örfilsprovocerande dålig koll att du inte vet att Ä-spel gjorde "en cover" vad gäller dessa? :gremwink: )

/Anders

Eksem

Champion

Det är fullt möjligt att Glorantha startade trenden med "annorlunda" alver. Det är det värsta exemplet på det också. Eller nä, "onda" alver är värst. Men efter det kommer Glorantha. Sugvärld.

För att utveckla det hela mer är hela den världen konsekvent skitnödig och bygger helt på att göra saker annorlunda för sakens skull. Fyrkantig box istället för sfär? Fuck you, Greg!

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist

Eksem said:
I övrigt är "annorlunda" alver det absolut töntigaste man kan göra för att skilja sig från annan fantasy, och alla sådana dumheter förtjänar enbart bindas vid skampålar och pryglas.
Om jag får välja mellan en vanlig alv och enn annorlunda alv värljer jag den annorlunda, oavsett hur skitnödig, snodd eller trist den är. Det finns nämligen ingenting tråkigare än standardfantasyns raser. Överhuvudtaget. Alver, dvärgar, orcer... Fy fan.

Eksem

Champion

Jag tror att vi helt enkelt får vara oense i den här deltråden. Kulturorcher och "annorlunda" alver är det värsta jag vet. Och här får vi antingen döda en skyttegravs-OT-deltråd, eller så får en mod bryta loss den. Jag har dock inte så mycket mer att säga om saken.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist

Eksem said:
Kulturorcher
Där kan jag iofs hålla med dig. Att försöka ta någonting som är rent gräsligt fånigt från bröjan och försöka göra det "seriöst" och grejer... Nä, orcer är jag emot oavsett form, färg, värld, bakgrund, kultur och hur de framställs. Så kulturorcer är jag också emot.

Mogger

Hipsteranka

Ymir said:
Sedan fanns det väl en muterad mammut i Undergångens avrtagare nånstans? För den har en given andraplats isåfall.
Denna uppenbarelse av päls, snabel och mordlystnad kommer att utforskas djupare i en modul nära dig. Nämligen Ulvriket - Den längsta marchen.

Töfting hjälpe oss, babbarerna kommer! BABBARERNA KOMMER!!!

Basenanji

Postd20modernist
Jag är grymt förtjust i 'Vättar', 'Hajmän' och framförallt 'Serpenter'!

Klass? Jag har alltid tyckt att Experts 'Sjöfarare' är en grym klass, med möjligheter till rikt karaktärsspel och fyndiga färdighetskombinationer. Enormt underskattad.

/Basse, startar strax "Berättelsen om Svavelvintern" om gudarna är oss välvilliga...