Nekromanti Vilken är den bäst skapade fantasyvärlden?

Botulf

Hero
Har svårt att anse någon specifik som bäst då det finns så många som är bra fast på totalt olika sätt.
Om det kommer till litterära som inte är sprungna ur rollspelshobbyn så får jag säga klassiker såsom Howards Hyborien och Tolkiens Arda. Sedan så har jag även en fascination för Kings The Dark Tower-värld: Magi, demoner, cyborgs, episk postapokalyps och vilda västern (sedan så har historien i sig sina brister enligt mig men själva världen får mig direkt sugen på att sätta mig och skissa upp ett äventyr i en sådan miljö).

Om vi talar sådana kampanjsättningar som dykt upp ur hobbyn:

Trudvang - Stämning, estetiken, miljöerna och känslan av att man istället för att bara kopiera från fantasygenren i sig istället hämtar inspirationen direkt från dess grundvalar. Japp jag är en sucker för skandinavisk, teutonsk, finsk och anglosaxisk mytologi och kväden och folktro så Trudvang tillhandahåller det mesta. Trudvang är lite som ett arkaiskt Nordeuropa någonstans vid början av kristendomen intåg. Det finns helt enkelt en ocean att hämta inspiration ur både historiskt och mytologiskt. RM lyckades göra ett mycket bra litterärt stilgrepp genom att efterlikna Tolkien och Howard låta deras värld bestå av flera lager av myter och historia vilket ger en djup i världen.

Mutant Chronicles universumet - Tycker det faller rätt bra in under fantasy än sci-fi facket (fast det är lite av båda). Blandningen mellan sci-fi, skräck, dystopi, industrialistisk noir-gotik, arkaisk medeltid och potentialen till väldigt många typer av äventyrande väger helt enkelt upp de negativa sidorna (superlativen, anakronismerna, megasize-vapen och axelskydd).

Planescape - För att det faktiskt gör D&D´s Multiversum till en intressant plats med otaliga möjligheter och att metaploten känns ständigt aktuell och förändrande istället för uttjatad. Det finns en viss charm i att hoppa runt bland postmodernistiska halvt psykadeliska dimensioner och gräl mellan filosofer med spikklubbor som faktiskt kan förändra verkligheten bara med en tanke. För att det tog grunderna ur standard D&D/AD&D och gjorde något säreget av det. Bättre utgångspunkt för utflippad fantasy än Sigil är svårt att hitta.

Krille

Super Moderator
Jag är en sucker för den anglosaxiska världsbilden. Det enda trista med den är att den snarare är mytologi än fantasy, men annars har du allt: hjältar, episka dåd, monster, alver, jättar, drakar, trollkarlar och trolldom. Det är inte förvånande att Tolkien norpade så mycket av den till sin egen värld.

Det enda som egentligen saknas är väl ondska och godhet. Det finns visserligen ondingar, men de är mest dåliga människor än metafysiskt onda människor. Till och med när saxarna kristnades så lyckades den bilden hålla i sig.

Ja, åsså en övergripande design av en skapare, förstås. Vilket gör att det är mytologi, snarare än fantasy.

Men cool är den.

Arfert

Facit
...min poäng är att det är frågan om SW överhuvudtaget är science fiction.. Det är ju fantasy rakt av. Grundtemat är rippat direkt från Arthur-sagan. Fast med rymdskepp.

Ymir said:
Artesias värld är relativt imponerande också
Jag får inget riktigt grepp om Artesias värld. Vad tycker du gör att den platser som en av de bäst skapade fantasyvärldarna?

Då är Last Man Standing en Samuraj film isåfall om man ska föra den logiken.
Den är ju exakt samma film som Yojimbo, fast i en annan miljö.

Storuggla

Champion
Jag är nog med på Ymirs noter här, Artesia är en riktigt bra setting. Jag låter dock Ymir berätta om den, eftersom han kan beskriva den mer pretto än mig. :gremwink:

Storuggla, the known world

Arfert

Facit
Draugen said:
Då är Last Man Standing en Samuraj film isåfall om man ska föra den logiken.
Den är ju exakt samma film som Yojimbo, fast i en annan miljö.
Nej, för där är historien i sig inte kopplad till en speciell genre. Så är inte SW, man kan inte enkelt göra om SW till en western, till exempel. Inte utan att införa "Magi" (kraften) i alla fall. Och då blir det fantasy. Eller en maffiafilm. Man får i så fall skala bort massor av element som gör SW unikt.

Det är därför Yojimbo funkat både som samurajfilm, western och gangsterfilm. Kurosawas manus är ofta så... genreöverskridande. Det är ju därför Storyn till De sju samurajerna funkade även i Sju vågade livet och Ett småkryps liv. Han använder dessutom själv andras manus, som Shakespeare eller Ed Macbain.

Och som sagt, Star Wars ÄR till stora delar Arthursagan.

Storuggla said:
Jag är nog med på Ymirs noter här, Artesia är en riktigt bra setting.
Det har jag inte sagt att den inte är. Men vad gör världen till en sådan fantastisk skapelse att den platsar här?
Och vad gör settingen så förbannat bra enligt dig? Lit OT men va fan! :gremwink:

SW är fantasy men med en sci-fi paint custom deluxe. SW är många saker. :gremsmile:

jag har aldrig motsatt mig att den är en ripp på Arthurlegenden.

Ymir

Liten kantbaron
Trovärdig kultur- och miljöskildring, stämningsfull kosmologi och magi, suverän mytologi. Artesia-världens primära brist är en total avsaknad av genomtänkta språk, med namn som verkligen är totalt random etc, men den fucking godawesome mytologin väger upp för det mer än väl.

Så här tex: när vanliga fantasynördar skapar religioner verkar det som att de bara sätter sig ned och hittar på några random gudar för att de är tuffa. Artesia-världens skapare verkar åtminstone ha tänkt 'vilka funktioner behöver gudarna fylla?', 'hur förhåller sig gudarna till mänskligheten?', 'vilken sorts kosmologi rör de sig i'?, 'är de bundna av lagar?', 'Vilka koncept och teman kan man skönja angående den här sortens gudar i vår egen världs gamla mytologier?' Med tex dödsgudinnan Geniché har Artesia-skaparen uppenbart använt sig av uråldriga teman som Kores och Inannas nedstigningar i underjorden, men med en ny och ball detalj, vilket dels skapar en genuint mytologisk feel, och dels faktiskt tillför något unikt till Artesias varation på temat. Det är helt enkelt kompetent världsbyggande.

- Ymir, förklarar

Jag håller med, det är en välskapt mytologi. Men i övrigt så känns världen mest rörig och kaosartad. Jag ska nog ta och läsa igenom Artesia igen så får vi se om den blir bättre.

Något i övrigt som du tycker är särskilt bra med settingen? Har du läst serien?

Ymir

Liten kantbaron
Settingen...tja, jag är inte jätteinsatt. Men den har flera selling points:

- Historical fantasy av en särdeles hög materiell och kulturell trovärdighetsnivå.
- En ganska unik feel av medelhavsantik blandat med typ ungrenässans.
- Nära nog fullständig brist på förtuffning, vilket inte bara är positivt, men illustrationerna och världsbeskrivningarna är genomgående återhållna och koherenta.
- Den på många vis direkt superlativa magin och kosmologin har fortfarande en somehow autentisk känsla, som bidrar till att sammanfoga den med den gritty settingen på ett ganska unikt sätt. Ta hur Artesia i serien har sina döda haremssystrar som nån form av följeandar tex, now that's awesome. (Så ja, jag har läst den). Eller hur det hela tiden hålls lite oklart i vilken mån andeväsena faktiskt är synliga för folk. Och liksom, sånt här:

Sedan kan världen måhända vara ett totalt lapptäcke och kulturerna slumpartade och märkliga, jag har faktiskt inte koll på det...har bara spelat i Daradja, och bara läst serien samt delar av grundboken.

Men det är fortfarande en sällsynt kompetent konstruerad setting.

- Ymir, hävdar

DesertRain

Hero
Arda är min favorit, helt klart.

The Old World är riktigt bra också, fast typ allt är rippat men det är rippat på ett bra sätt. Att göra det är svårt.