Botulf
Hero
- Joined
- 25 Dec 2008
- Messages
- 1,265
Har svårt att anse någon specifik som bäst då det finns så många som är bra fast på totalt olika sätt.
Om det kommer till litterära som inte är sprungna ur rollspelshobbyn så får jag säga klassiker såsom Howards Hyborien och Tolkiens Arda. Sedan så har jag även en fascination för Kings The Dark Tower-värld: Magi, demoner, cyborgs, episk postapokalyps och vilda västern (sedan så har historien i sig sina brister enligt mig men själva världen får mig direkt sugen på att sätta mig och skissa upp ett äventyr i en sådan miljö).
Om vi talar sådana kampanjsättningar som dykt upp ur hobbyn:
Trudvang - Stämning, estetiken, miljöerna och känslan av att man istället för att bara kopiera från fantasygenren i sig istället hämtar inspirationen direkt från dess grundvalar. Japp jag är en sucker för skandinavisk, teutonsk, finsk och anglosaxisk mytologi och kväden och folktro så Trudvang tillhandahåller det mesta. Trudvang är lite som ett arkaiskt Nordeuropa någonstans vid början av kristendomen intåg. Det finns helt enkelt en ocean att hämta inspiration ur både historiskt och mytologiskt. RM lyckades göra ett mycket bra litterärt stilgrepp genom att efterlikna Tolkien och Howard låta deras värld bestå av flera lager av myter och historia vilket ger en djup i världen.
Mutant Chronicles universumet - Tycker det faller rätt bra in under fantasy än sci-fi facket (fast det är lite av båda). Blandningen mellan sci-fi, skräck, dystopi, industrialistisk noir-gotik, arkaisk medeltid och potentialen till väldigt många typer av äventyrande väger helt enkelt upp de negativa sidorna (superlativen, anakronismerna, megasize-vapen och axelskydd).
Planescape - För att det faktiskt gör D&D´s Multiversum till en intressant plats med otaliga möjligheter och att metaploten känns ständigt aktuell och förändrande istället för uttjatad. Det finns en viss charm i att hoppa runt bland postmodernistiska halvt psykadeliska dimensioner och gräl mellan filosofer med spikklubbor som faktiskt kan förändra verkligheten bara med en tanke. För att det tog grunderna ur standard D&D/AD&D och gjorde något säreget av det. Bättre utgångspunkt för utflippad fantasy än Sigil är svårt att hitta.
Om det kommer till litterära som inte är sprungna ur rollspelshobbyn så får jag säga klassiker såsom Howards Hyborien och Tolkiens Arda. Sedan så har jag även en fascination för Kings The Dark Tower-värld: Magi, demoner, cyborgs, episk postapokalyps och vilda västern (sedan så har historien i sig sina brister enligt mig men själva världen får mig direkt sugen på att sätta mig och skissa upp ett äventyr i en sådan miljö).
Om vi talar sådana kampanjsättningar som dykt upp ur hobbyn:
Trudvang - Stämning, estetiken, miljöerna och känslan av att man istället för att bara kopiera från fantasygenren i sig istället hämtar inspirationen direkt från dess grundvalar. Japp jag är en sucker för skandinavisk, teutonsk, finsk och anglosaxisk mytologi och kväden och folktro så Trudvang tillhandahåller det mesta. Trudvang är lite som ett arkaiskt Nordeuropa någonstans vid början av kristendomen intåg. Det finns helt enkelt en ocean att hämta inspiration ur både historiskt och mytologiskt. RM lyckades göra ett mycket bra litterärt stilgrepp genom att efterlikna Tolkien och Howard låta deras värld bestå av flera lager av myter och historia vilket ger en djup i världen.
Mutant Chronicles universumet - Tycker det faller rätt bra in under fantasy än sci-fi facket (fast det är lite av båda). Blandningen mellan sci-fi, skräck, dystopi, industrialistisk noir-gotik, arkaisk medeltid och potentialen till väldigt många typer av äventyrande väger helt enkelt upp de negativa sidorna (superlativen, anakronismerna, megasize-vapen och axelskydd).
Planescape - För att det faktiskt gör D&D´s Multiversum till en intressant plats med otaliga möjligheter och att metaploten känns ständigt aktuell och förändrande istället för uttjatad. Det finns en viss charm i att hoppa runt bland postmodernistiska halvt psykadeliska dimensioner och gräl mellan filosofer med spikklubbor som faktiskt kan förändra verkligheten bara med en tanke. För att det tog grunderna ur standard D&D/AD&D och gjorde något säreget av det. Bättre utgångspunkt för utflippad fantasy än Sigil är svårt att hitta.