Nekromanti Vilken är den mest intressantaste ras ni mött på?

Dark Lotus

Warrior
I era äventyr vilken av alla raser som man kan kommunicera på någon nivå med ,är mest intressantast av er som spelare som ni har mött på?

Andy

Vila i frid
INTE EON-SPECIFIKT:

Järnalvern i Gemini. Underbara. En kultur som är uppbyggd som en myrkoloni och massor av svek och urgammal rivalitet.

Jag håller lite med Nabu och tycker konceptet med raser är överskattat. Måste man ha spetsiga öron eller underliga förmågor för att agera på ett för oss icke-typiskt sätt? Det är kulturen som gör ett folk intressant, inte dess biologiska konstitution i sig. Människor är så fulla av potential, stoppar man in nya raser blir de alltid så himla inrutade. Alla X-alver gör si, medan alla Y-dvärgar istället fungerar så.

Fast måste jag välja så är jag svag för Misslor.

Snow

Swashbuckler
Skaven från warhammer, iallafall den vy man får av dem i Gotrek & Felix.

Ond bråd död

Swashbuckler
Jag gillar robotar, mutanter, doppelgangers. Ebehron tyckte jag hade en del trevliga raser, det skulle bara varit med nån kaotisk mutantras också så hade det varit perfekt. :gremsmile:

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Dark Lotus said:
vilken av alla raser som man kan kommunicera på någon nivå med
Skit också! Det där exkluderar ju Värmlänningar :gremfrown:

//EvilSpook

krank

Går ondskans ärenden
Nabu said:
Människor.

~Nabu, raser...
Indeed.

I stort sett varenda "ras" som våldas in i fantasy/SF-spel blir ju ändå en eller annan stereotyp. Vi har insektssamhällen, som i över hundra år (typ) använts som analogi till soviet och andra "gemensamhets"- samhällen (och som dessa samhällen i sin tur ibland inspirerats av).

Sedan har vi alla dessa jävla skotska dvärgar, dryga överklassalver, hippie/barbar/indianorcer...

Framförallt i fantasy känns raser otroligt överflödiga. En enkel tumregel: "Kan funktionen i spelvärlden fyllas lika bra av en mänsklig kultur, ha inte en egen hittepåras för det". Ska man ha med andra raser bör man se till så att de är unika, intressanta och splittrade nog för att erbjuda något människan inte fixar själv.

krank

Går ondskans ärenden
Surukai said:
Tror du hamnat i fel forum nu, krank :gremtongue:
Har jag? Tråden brukade väl ligga i Eonforumet, som jag ju skiter i, men nu har den flyttats till "Rollspel", och därför tyckte jag också att det fanns god anledning att kommentera... =)

Dilandau

Myrmidon
krank said:
Sedan har vi alla dessa jävla skotska dvärgar, dryga överklassalver, hippie/barbar/indianorcer...
Det man vill ha är ju indiska dvärgar, finska ankor och saudiska alver.