Nekromanti Vilken är den snyggaste rollspelssidan?

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Ja, vi diskuterade den nya d20-sidan här och i vanlig ordning tjatar jag om utseendet på hemsidan. Hur viktigt det är för mig att det är snyggt. Nå, låt höra, vilken tycker ni är den snyggaste rollspelssidan? Själv tycker jag att grabbarna på Järnringen har en trevlig sida, här hittar ni den.. Den är snygg, stilren men framför allt så finns det ju så mycket bra material på den.

Wizards of the Coasts D&D-sida är också väldigt snygg - en av mina favoriter. Även om deras magicsida är snyggare (fast det är ju inte en rollspelssida så det är fusk).

Nåja, snyggast av alla tycker jag att RPGHost och RPGNow är, även om jag aldrig har brytt mig om att surfa omkring på dem. Så jag har ingen koll på vad de handlar om (tja, förutom rollspel då såklart).

Så, vad har ni för favoriter? Hatobjekt? Är det viktigt att hemsidorna är snygga eller förlåter ett bra innehåll en usel design?

/Vulf

Warduke

Warrior
Finns ingen

Så illa är det, av alla de rollspelssidor jag varit in på finns det två varianter, de fula amatörsidorna, och de plottriga proffssidorna.

Eller nästan...

Det krävs en hel del för att det ska vara snyggt men jag vet att två av våra rollspelsbröder iaf kan prestera snyggheter, kalcidis och morgoth. Nu ska de bara ha sidor om rollspel som jag tycker är intressanta också men det var väl enbart snygghet vi snackade?

Duddmannen

Hero
Snyggaste rollspelssidorna

Här kommer Duddmannens lista:

Snyggaste sidan (Rollspel med mera)
Pantang.com
OK, så detta är ett diskussionsforum, men det är ändå den snyggaste sidan som någon annan än jag har gjort.

Snyggaste sidan (Buffy-rollspel)
Buffy på EDEN Studios
Den har inga flashiga effekter eller direkt upphetsande bilder. MEN den går så jävla lätt att hitta på! Inga konstiga krusiduller, allting går att antingen hitta enkelt eller snabbt få reda på att det INTE finns på sidan. Smart, helt enkelt!

Snyggaste sidan (andra rollspel)
HERO System
Känsla för feeling!

Snyggaste sidan (fan-producerat material)
Exalted On Line
Spelat allt för sällan, men sidan besöker jag ofta eftersom det hela tiden dyker upp en massa nytt material där. Fans vet bäst, så är det bara!

Minst sexiga sidan (men coolt rollspel)
Jadeclaw
Coolt spel. JÄKLIGT coolt spel. Men sidan suger! Man hittar inget vettigt och det lilla man KAN ladda ner är till ett annat spel. Skumt, bara.

Eksem

Champion
Det är förstås inte mycket till innehåll just nu, men den temporära Pimps, Players and Private Eyes-sidan är sjukt snygg. Tack till Kalcidis för den!

PPaPE

Rickard

Urverk speldesign
Min egen.. :gremgrin: (fast bara i IExplorer *suckar* och menybilden har jag slarvat bort så den kan jag inte göra tydligare)

Tråkigt nog känns det som om det bara är manliga programmerare som gör sidorna (precis som min sida ovan).. Ibland kan de ha en gnutta sinne för färg och design, men det är ovanligt (vilket min ovan inte har).. Om jag ska såga dina "snygga" (snyggt är subjektivt iofs) rollspelssidor i tur och ordning:

http://www.mutant.nu/
Det räcker inte att slänga dit en målad bakgrundsbild och kalla den "snygg".. Sidan är ju skitenkel annars (vilket i och för sig passar Mutant) och det enda avancerade de gjort är att spalta upp sidan i tabeller..

Den är stilren, men snygg? Näe..

http://www.wizards.com/default.asp?x=dnd/welcome - Dungeons & Dragons
Samma här.. Det de gör är att slänga spalta in sidan med hjälp av en tabell.. Längst upp har de en (dator)målad bild.. Mest text.. Man gäspar (gasps) när man kommer in.. Massor att läsa för att komma vidare.. Man ger en sida 10 sekunder innan man går vidare.. Wotc:s sida klarar sig precis.. Enligt första föreläsningen i Användargränssnitt som jag hade idag (så jag är ju värsta experten på sådant nu :gremwink:) så bör man högst ha 7±2 länkar i ett val i en meny.. Även här klarar de sig precis och det för den smarta indelningen i menyn..

Få bilder och fantasilös design..

http://www.wizards.com/default.asp?x=mtgcom%2fwelcome - Magic: tG
Som D&D-sidan, fast med bilder.. Dock så har de noll koll på vilka bilder som passar ihop.. Allting är inslängt i en kompott och det blir bara en ("rödgrön") röra av det hela.. Länkarna...? Äh...

Sidan är rörig av färger som inte flyter ihop..

http://www.rpghost.com/
Urrrk (har bara massor av fel)..

http://www.rpgnow.com/
Okey.. Snygga färger och relativt balanserat utlägg av bilderna.. Snygg meny längst upp.. Men snälla.. Sidan är så kantig att man döör.. Inget innovativt på sidan vad gäller hemsidor.. Dessutom så hittar man hittar ju inget.. Typiskt programmerare som har gjort sidan.. Jämför med den <A HREF=http://www.php.net>här</a> sidan (utvecklare av ett programmeringsspråk)..

Om du hittar helt klart fler likheter än skillnader så är det ett dåligt betyg..

Så fram med tjejer som gör hemsidor så man får se lite runda former på hemsidor! Så fram för designers som gör design, idéstormare som kommer på funktioner, programmerare som proggar dem och sedan testkörning på vanligt folk (det räcker med 5 stycken) som ger feedback på sidan för förbättringar!

För högre användbarhet, läs http://www.useit.com/
För design, skaffa talang..

För om du kan programmera, så kan du göra en funktionibel hemsida.. Sedan ska du bara göra den lockande (design) och ge den en hög användarbarhet..

Gud vad OT det här blev.. Ska nog ändra på det genom att slänga in sidor jag tyckte är rätt snygga..
( www.hackers.com funkar inte men den är annars den snyggaste sidan jag sett)
Exalted On Line, som Duddmannen länkade - Har inte sett den förut, men de försökte i alla fall göra något nytt..
http://home.swipnet.se/sorcerer/ - Snygg, om de fixar till brödtexten..
www.theproject.nu - Snygg med sin enkelhet och luftiga design.. Lite svår att hitta på, kanske..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som har gjort 8-10 hemsidor och som tröttnat på den traditionella stilen för en hemsida

<font size="1">[edit] Lade till sidor jag själv tycker ser hyggliga ut</font>[color:"green"]

Cybot

Mest spelbar
Skulle väl säga att jag ger Mutant sidan högre betyg än någon av de andra sidorna.

1. Mutant sidan är enkel för maximal funktionalitet och kompabilitet.

2. De har gjort det mesta med sidan. Jekligt bra färgskala som typ följer allt vad färgskalor ska göra och som ger ett intryck som är passande.

3. Laddas SNABBT!!!!! Viktigt viktigt viktigt!

En ytters bra sida enligt "Mindre är Mer" konceptet.
Bara amatörer bloffar på med för mycket prål så att det tar 10 minuter för farmor med 56k modemet att tanka ner sidan.

Rickard

Urverk speldesign
Sant i det du skriver

"...med för mycket prål så att det tar 10 minuter för farmor med 56k modemet att tanka ner sidan."
Spelar din farmor rollspel? :gremooo:

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som också önskar hans farmor gjorde det (eller kanske inte, för hans farmor är död)

Morgoth

Swashbuckler
Jag har alltid gillat att surfa på Foxtail. Grym meny och grymt enkel design på många av undersidorna. Från sidans hemmafront hittar man också en del intressant.

Nya systemet på rollspel.nu! Gorrrrrgeous! (eller hur det stavas) Smart artikel- och kommentarsystem, sånt vill jag ha på min sida.

Unknown Armies-sidan är kanske lite för grå och svart men innehåller ändå en enkelhet jag uppskattar.

Det mesta av kalcidis (som om han inte hade fått nog med beröm i den här tråden).

Mogz - kommer inte på något mer nu och tycker det känns mest som ett löjligt svepskäl att sidorna måste handla om rollspel för att man ska få diskutera något som ändå är helt Off Forum: deras layout.

Pendragon

Swashbuckler
Drängar och pungdjur.

Tja, jag gillar Eleas design på Drunoks Drängar skarpt, men jag antar att jag är en smula partisk. :gremwink:
Fast den börjar bli en smula bökig att navigera på, så det börjar bli dags att strukturera om den en smula. Dock så kommer den med största sannolikhet inte ändra sig särskilt mycket utseendemässigt.

Jag gillar också Jörgens Rollspelssidor (Jörgen själv är mer känd som Åke Wombat här på forumen).

/Joel - som nyss upptäckte att Neogames kallar Drunoks Drängar "En smått elak sida" :gremlaugh:

anth

Vetefan
Re: Finns ingen

av alla de rollspelssidor jag varit in på finns det två varianter, de fula amatörsidorna, och de plottriga proffssidorna.
Jag tror att jag förstår vad du menar, men bara för den goda sakens skull - har du lust att ge ett exempel på en snygg proffsig sida som inte är plottrig? (behöver inte ha rollspelsanknytning)

Lindenius

Swashbuckler
Svavelvinter

Med risk för att den hamnar lite utanför "rollspels"-sidor, tycker jag nog ändå att Erik Granströms Svavelvinter är finelimangeli.

RPGHost och RPGNow är enligt mitt tycke allt för plottriga. Sådetså!

//erik. äter dadlar.

Johan K

Gammal & dryg
Så, vad har ni för favoriter?
Tjaaooo, Rollspel.nu ligger ju förbaskat bra till ju.... :gremgrin: Senså gillar jag åxå Det Svulta Svinet`s sidda. Är en trevlig sidda som har en hel del matrial som jag använder inimellanåt... Sen har vi ju riotminds & deras sifa, alltid skoj att ha lite koll på vad som händer där åxå...

Hatobjekt?
mmmjaee, inte direkt hatobjekt... Finns inte direkt nån sida som jag ogillar, de ja inte gillar besöker jag ju inte mer... :zeppelinare:

Är det viktigt att hemsidorna är snygga eller förlåter ett bra innehåll en usel design?
För min del så kvittar det nästan hurde ser ut, bara de har bra & trevligt matriel på sidan.. Bara det inte är FÖR illa, då finns ju risken att man tapapr sugen på det hela & surfar vidare tilöl nån annan sida.

Helmgast
Opera å HTML

Liksom Riotminds sida så är Svavelvintersidan inte helt Operakompatibel. Dvs. den följer inte HTML-standarden. Det är nackdelen med så kallade snygga sidor. Därför föredrar jag enkla sidor.

Gardener

Champion
Har du tillgång till ett webbkonto med PHP och MySQL så kan du själv köra samma artikelsystem som vi på www.rollspel.nu (till och med en nyare och kraftigt förbättrad version finns nu tillgänglig). Du hittar det på www.mamboserver.com och där finns nog även länkar till ställen där man kan få gratis webbkonto där man kan köra det. Det är otroligt enkelt att installera och administrera och man behöver inte kunna programmera eller skriva html för att använda det.

Det kommentarssystem som finns till är dock inte samma som vi kör, men motsvarande finns.

Quadrante

Grisbonde
DHRPG

Dagens Huvudnyheter RPG

eller.. kanske inte, beror på om man värderar sidan efter snygghet i sig, eller i förhållande till spelet som den ska representera.

Jag tor att ett bra innehåll förlåter en dålig design, men att en dålig design kan få en att "inte ens läsa innehållet"...

Cybot

Mest spelbar
Re: Sant i det du skriver

Termen "Farmor" i det här fallet inkluderar alla med uråldrig uppkopplingsutrustning, typ 56k(eller till och med 33k:s) modem.

Pendragon

Swashbuckler
Re: Opera å HTML

Liksom Riotminds sida så är Svavelvintersidan inte helt Operakompatibel. Dvs. den följer inte HTML-standarden. Det är nackdelen med så kallade snygga sidor. Därför föredrar jag enkla sidor.
Drängarna ska funka i alla lägen, enligt kådarens egna utsago. Själv har jag bara kollat den i Opera, Mozilla Firebird och Exploder.

/Joel - som inte vet ett smack egentligen