Re: Tirakerna!
Eksem said:
I övrigt är "annorlunda" alver det absolut töntigaste man kan göra för att skilja sig från annan fantasy, och alla sådana dumheter förtjänar enbart bindas vid skampålar och pryglas. Allra värst är nog Runequest-världen, som tar det där till sådana töntiga extremer att mitt skinn krullas.
Jag skriver inte detta för att varken hålla med dig eller försöka skjuta ditt påstående i sank men värt att notera vad gäller detta är att RuneQuest-världen, Glorantha, redan hade dessa avvikelser när spelet släpptes 1978, vilket var vid en tidpunkt då det vad vi idag kallar "standardfantasy" visserligen existerade men inte var så cementerad i den form vi ser idag. Första gången Glorantha användes som setting för ett spel (brädspelet White Bear and Red Moon, mer känt som Dragonpass, det namn det fick i senare utgåvor) var även så tidigt som 1975, bara ett ynka år efter att första utgvan av D&D släppts. Dessutom hade Greg Stafford börjat fila på Glorantha redan i mitten av 60-talet. Oavsätt så tror jag inte man kan dra för stora växlar på Gloranthas "annorlunda" alver och automatiskt se dem som ett bevis på ett distansieringsförsök från standardfantasy-mallen. Ävem om det inte alls är omöjligt att något sådant låg bakom så kan det även, eller varför inte också, bara vara så att Stafford försökte skapa vad han tyckte var coola kritter till sin värld.
Annars håller jag med om att just "annorlunda" alver är astråkigt. Speciellt då dessa nästan alltid är skitnödiga rip-offs på Melnibonéer. Liksom, grymma och degenererade ädlingar? Det är ju fan en större klyscha än D&Ds/DoDs bågskjutande trädkramare! Personligen väljer jag de senare sju dar i veckan.
/Anders