Besviken...
Hallå! Uppsträckning!
Vad snackar ni om egentligen?
"...mammas makaroner med korv..."
Är det det godaste ni nånsin ätit? Vad ska komma härnäst? Såna där billighetsnudlar för fem spänn?
Det här var det värsta jag läst- ni verkar ju grymt oallmänbildade! Kan det vara så att ni, fattiga studenter och gymnasieslynglar, inte har fått smaka på det riktigt goda ännu?
Då ska ni få reda på vad som finns därute och bara väntar på er:
Sashimi
Riktig rå fisk, inte fusk-sushi gjord av nån AMS-tillsatt 'degerförsare' som inte förstår skillnaden mellan japansk och kinesisk soja. Förlåt Degerfors!
Bouillabaisse
Den riktigt goda versionen som jag ätit i Marseille är gjord på ett stort stycke vitfisk (dagens fångst så att den är riktigt färsk), varpå man häller över skaldjur och bitar av exklusiva fiskfiléer (marulk tex). Sedan toppar man med aioli.
Hjort-, rådjur- eller älg
Det finaste köttet är vilt! Inte någon läbbig gryta där allt kokar samman tills det inte går att skilja köttet från rovorna; utan antingen racks eller filéer. Gärna med enbär och rosmarin.
Lamm från mellanöstern
Ni i obygden har nog inte hajjat det än, men i storstan är det libanesiska köket störst just nu. Meze kallas det smårättersbord som sprider sig som en löpeld runt jorden!
Underbart gott med nya smaker och kryddor.
Annars är lamm otroligt gott. Hellre än kyckling.
Små konstiga bär
Gott efter maten är tex
havtorn . Sjukt gott och lika exklusivt och dyrt. Men har man smaklökar som "...kräfva det lilla extra!", får man allt köpa på sig ett parti av skärgårdens guld.
Halloumisallad
Vegetariskt kan vara gott. Om det görs med finess.
Här bidrar jag med ett superenkelt recept till mina rollspelsvänner:
Använd sallad, men ABSOLUT INTE vanlig (=tråkig), grön- eller isbergssallad, utan hellre nån ny, fräck variant, helst ekbladssallad.
BRYT sönder den. Skära sallad gör bara amatörer.
Skiva tomater i åtta delar, inte skivor.
Skala en gurka och ta ur innanmätet. Annars blir det slabbigt (=det vill vi inte!).
Skiva en rödlök rekordtunt i ringar. TUNT!
Stek halloumi (en grekisk ost som är arton miljarders miljoner ljusår godare och mer speciell än den vanligare fetaosten), helst på grill eller i grillpanna (något alla måste ha, rekommenderas varmt). Rosta slutligen lite solroskärnor snabbt.
---
Lägg upp sallad, sedan tomat, gurka och rödlök. Lägg över skivorna med halloumi och droppa solroskärnorna över. Stänk över lite olivolja, toppa med havssalt.
Klart!
Nu kanske du saknar en riktig dressing? Nja, ställ hellre fram lite balsamico vid sidan om istället för att hälla direkt ner i salladen. Så kan den ta som vill ha.
Mina favoritsägningar när jag vill upplysa min omgivning om min dyra smak:
"Jag tycker faktiskt bättre om riktigt vildsvin än fläsk. Det är magrare utan att tappa smak!"
"Jovisst, pilgrimsmusslor är asgott, men de blir så lätt överkokta(-stekta)."
"Texmex (eller: sushi, vietnamesiskt, thailändskt, pizza i lerugn, tunnbrörulle med nån äcklig röra, husmanskost...) har jag tröttnat på. Det är såå nittiotal..."
"Jaså, finns det ett musikinstrument som heter mandolin?! Jag kände bara till mitt favoritredskap i köket som skär supertunna skivor. Kallas också för mandolin och finns på Cordon-Bleu för bara 475:- senast jag kolla'..."
"Det är ju så lätt att göra hemlagad bearnaise att jag inte förstår varför man inte gör det oftare!"
Låter jag dryg? Jomenvisst, det är jag! Och stolt!
/Basenanji, dyrt är godare!
.