Nekromanti vilken av attribut sätten gillar ni bäst

Sauron90

Veteran
Joined
26 May 2005
Messages
151
brukar använda 4t6 ta bort en slå får en attribut i taget och senaste gången har jag använt 2t6+6 på varje attribut en i taget

men börjar tröttna på att mina rollpersoner ska vara hjältar kanske roligare om dom har tex 3t6 (så många gånger som det finns attributer lägg ut som du vill)

vilken är eran favorit om regelboks varianterna?
 

Gastono

Hero
Joined
14 Oct 2003
Messages
1,532
Location
Göteborg
Vi slår 3t6 9 gånger och skriver upp resultaten sedan får spelaren placera ut värdena som han önskar, passar då yrket. (namnet är väl anpassad metod på detta sätt?)
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
The Original and Best

Det renaste och vackraste är 3T6, rakt av. Exempel:

STY: 17
TÅL: 12
RÖR: 10
PER: 15
PSY: 12
VIL: 7
BIL: 8
SYN: 7
HÖR: 10

Hehe, sedär - en dräng kanske? Stark som faen och snygg som få, fast underdånig, obildad och en smula närsynt... skulle mycket väl kunna tänka mig att spela med en sån (hellre det än en überwarrior med optimerade stats på draknivå i alla fall).

- Danne, vill ha klena RP och mäktiga SLP
 

Maxwan

Swordsman
Joined
26 Jun 2000
Messages
622
Location
Skövde
Det är ju framför allt upp till spelledaren att avgöra hur kampanjen kommer att bli. Slår man 2T6+9 får man en hög med hjältar och de fyller således ingen funktion att kasta in dem i ett krogslagsmål. Slår man 3T6 rakt av blir det antagligen en väldigt obalanserad och halvt kass karaktär, som passar bra till mer jordnära saker.

Jag tycker man ska bestämma sätt innan man skapar karaktärer, vad som passar för kampanjen. Jag brukar låta mina spelare slå tre rader var och välja den de tycker bäst om och sedan placera ut. Karaktärerna blir något bättre men oftast inte överdrivna, dessutom blir de balanserade och ingen blir missnöjd för han fick ett missfoster.

Efter ett års spelare utan riktig hjältekampanj (jag är normalt emot det) bestämde jag dock för att släppa på locket och lät dem slå tre rader och välja den bästa, med 2T6+6. Därefter fick de välja vilka bakgrundstabeller de skulle slå på. Jag gav dem två extra slag på grund av att meningen var att det skulle vara hjältekampanj, och kombinerat med två nackdelar blev det en herrans många slag på fysiska tabellen för krigarna :gremsmile:

Jag tycker det viktigaste är att man har balanserat spelet innan man börjar spela och inte tvärt om. En hjältekrigare i en 56 kilo tung rustning kombinerat med två Melorsvärd och Cirefalisk fäktteknik (eller kallades stridskonsten det? har inte boken här) är ju inte menad för att slåss med böner på krogen :gremlaugh:
 

Archelon

Veteran
Joined
17 Sep 2004
Messages
137
Location
Varberg och Göteborg
Vi kör en egen variant där vi börjar som vanligt med att slå 3T6 9 ggr. men om något slag blir under 8 (>8) så slås det om. Sen får man förståss sätta ut dem som synes passa bäst.

Anledningen till att sådana låga värden slås om är för att det blir helt knäppt. 3-5 sty har en katt eller nått sånt. :gremsuck:.
Jag tycker spectrat är på tok för smalt under det genomsnittliga 10 i ett attribut. Uppåt kan man gå hur långt som hälst, 25 i psy 40 i tål osv.

Finns det nån som kört med en Rp som har haft 3-5 i PER, PSY eller RÖR?
 

Gastono

Hero
Joined
14 Oct 2003
Messages
1,532
Location
Göteborg
Finns det nån som kört med en Rp som har haft 3-5 i PER, PSY eller RÖR?
Du säger en bra grej här, utan skador eller handikap är det löjligt att en människa har så grovt låga attribut.

Vi gör på samma sätt, aningen finns det en andledning till att dessa attribut är låga men för det mesta slåss för låga resultat om.
 

Sauron90

Veteran
Joined
26 May 2005
Messages
151
jag tror jag gillar 3t6 nio gånger lägg ut som du vill så var det när jag spelade dod 6 och götterdamerun
 

long live eon!

Veteran
Joined
11 Apr 2005
Messages
24
Hos mig brukar vi göra slå att man får slå 3T6 nio gånger och sedan placera dem hur man vill. Om sedan minst fem av värdena är under medel (d v s är tio eller lägre) samt att SL tycker att det var allmänt värdelösa värden, stryks alla slag och spelaren får slå om.

Jag har faktiskt haft en spelare med tre i PER. Det var väldigt underhållande då spelaren var mycket skicklig. Inte minst gav det mig miljoner av nya uppslag som spelare.

Jag menar, betänk att det RP:n i så fall är så otrevlig att han knappast kan vistas på ett värdshus utan hamna i trubbel! Rena rama paradiset för mig som SL. Dessutom gjorde den RP:n ett hästjobb för gruppdynamiken. Det hände ständigt saker även när själva äventyret s a s stod still.

Jag tycker att det nästan är mer komplicerat när en RP genom en förmåga får ett obegripligt högt värde. Vad sägs t ex om en gûrd med 19 i PER? Svårspelat och svårhanterat minst sagt!
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Re: Vilken av attributsätten gillar ni bäst?

Jag gillar att slå alla tärningar i Min Lilla Ask (36 st) och räkna samman resultaten. Då får man jätteroliga attribut, som;

STY 132
TÅL 113
RÖR 156
PER 81
PSY 99
VIL 100
BIL 130
SYN 62
HÖR 83

...eller, när jag är på tönthumör; slår jag 4T6 och tar bort den lägsta nio gånger. Men det är bara undantag! Bara! Undantag! Ahahahahaha!

-Hjalle, sovit för lite.
 

LordTengel

Swordsman
Joined
26 Jan 2003
Messages
526
Location
Linköping
Den variant jag brukar lobba för (har inte testat så mycket, jag spelar så sällan :gremfrown:) är att man slår 3T6 och, om man vill, slår om en tärning. Detta hjälper åtminstone delvis mot att man får vedervärdigt låga resultat, samtidigt som det kan bli en risk att slå om medelmåttiga utfall - det kan ju trots allt bli sämre, och man måste då hålla sig till det nya slaget. (Jag skulle också kunna tänka mig att man sätter en gräns, så att man inte får göra något omslag alls om de första T6orna landar på exempelvis 12 eller högre.)

Detta upprepas sedan 9 gånger, och sedan placerar man ut nuffrorna på attributen som man vill.

I extremfall kan man köra ovanstående metod och rulla fram tre alternativa uppsättningar, varav man väljer en - kan vara aktuellt för sådana som jag, som verkligen har konsekvent otur med tärningar!
 

Carnin

Veteran
Joined
12 Feb 2005
Messages
84
Location
Stockholm
Jag brukar be mina spelare att välja vilken sorts yrke de vill spela först och sedan låta dem slå 2t6+6 för de viktigaste attributen och sedan slå 3t6 för de resterande. Exempel:

Attributen för en krigare:

STY 2t6+6
TÅL 2t6+6
RÖR 2t6+6
PER 3t6
PSY 3t6
VIL 3t6 (eller om jag är snäll 2t6+6)
BIL 3t6
SYN 3t6
HÖR 3t6

Men jag använder de andra sätten som ni på forumet föreslagit nästan lika ofta, det beror mest på hur kampanjen skall vara. :gremlaugh:

/Carnin - väldigt varierad spelledare
 

Caldaras

Veteran
Joined
25 Sep 2000
Messages
82
Location
Borås
Vi brukar göra såhär:
1) Slå 3T6 9 gånger och skriv upp resulaten.
2) Upprepa 1) två gånger så det nu finns tre rader med 9 värden i varje.
3) Välj den rad som känns mest passande (personligen den som inte har för låga eller för höga värden).
4) Placera ut radens 9 värden som du vill på Attributen.
 

Dracohoribilis

Warrior
Joined
14 Jun 2005
Messages
243
Location
Stockholm "Täby"
instämmer, vi kör samma visa, trist när de slår bra men känns bättre :gremsmile: gillade också risktagandet förr, när man slog 3t6 rakt av, dock fungerade det bra i eon då man hade olika slag och olika tärningar på alla raser, kul att spela anka eller vargman fick man slå lite mysjko slag :gremwink:
 

Dracohoribilis

Warrior
Joined
14 Jun 2005
Messages
243
Location
Stockholm "Täby"
instämemr har själv riktigt fula gubbar och svaga har en snubbe med 4 i sty han kan inte så mycket och går lätt sönder man han e liten och kan ta sig fram hit och dit samt ser ingen honom som ett hot när han kommer med sina giftiga små nålar :p orkar knappt lyfta dolken :gremwink:
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Vi lör med vår alldeles egna lilla version, vi slår OB4T6-den lägsta 9 gånger sen placerar vi ut de slagen som vi vill. Detta har för oss fungerat mycket bra, men så förväntas våra rollpersoner ta ihjäl en minotaur helt ensam redan som nyskapade också :gremfrown:
 
G

Guest

Guest
Hmmm, det jag gillar bäst använder jag inte då det tar mycket tid:
Slå 18x3t6 gör två karaktärer, slå bakrund, alla som inte påverkar grundegenskaper eller något annat ärftligt ignoreras, ärv sedan enligt reglerna för arv och hoppas på det bästa.
Absurda arv moddas till mindre absurda värden om ingen vettig användning kan föreslås.

De som används är däremot 3t6 där ettor slås om en gång samt ungefär samma där 9 ettor totalt får slås om.
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
"OB4T6"

Coolt, senaste slaget jag slog med Ob4T6 slutade på 28, jag skulle gärna vilja ha nån snubbe med så högt i Hörsel eller nån annan kool attributus.

-Hjalle, rollspelat hela kvällen.
 

Sauron90

Veteran
Joined
26 May 2005
Messages
151
provade 3t6 lägg ut som du vill och slog ihop en Ghor dvärg för att se hur det skulle utveckla sig...

Namn: Grumgir
Yrke: Tirakbanneman (normal Karriär)
Ras: dvärg
Kön: man
Ålder: 24 år
Religon: Vontar
Vapenarm: höger

Attributer:

Sty 20
Tål 19
Rör 12
Per 4
Psy 11
Vil 16
Bil 11
Syn 10
Hör 9

Lojalitet 14 (vänner) Heder 14 Amor 7 Aggresion 14 (Tiraker) Tro 16 (Vontar) Generositet 10 Rykte 5 Tur 11 Quadosh 0

Speciella fördelar & nackdelar
seghärdat närstridsvapen längre resa gifttålig missle kontakt intruduktionsbrev

För 8
Språng 16
Spurt 24

bärförmåga 18

käder & pansar 3,1 (vikten halveras)
vikt av övrig utrustning 8,6
total belastning 11,7

grundskada:
Hugg 1t6+2
Kross 2t6
Stick 1t6

familjen extremt religös och fattig. 1 ädre bror en yngre bror båda gifta!!

Närstridsvapen:

Krell-Kharz (15) fattning 2h H4t6 K1t6 S1t6+2 Bryt 20 SI (3/2) vikt 2,5
Stav (7) fattning 2h - H1t6+2 - Bryt 7 SI (3/4) vikt 1,5
Zakh-Kharz (10) fattning H1t6 kross+2 - Bryt 9 SI (1/2) 0,7

Avståndsvapen:

Krell-hon-spaz (14) 5-30-60-150 4t6+2 3t6+2 2t6+2 1t6+2 vikt 3,9

har inte räknat in specialiseringar när jag skrev upp färdigheten för vapen ovan!

kroppsskydd somdaiplåt ger skydd åt 3-5 14-15 H15 K11 S14 Bryt 20 Vikt 6,0
Iken-Tzarin 2-3 H15 K12 S15 Bryt 20 Vikt 2,1

Vinit 12 insikt 8 chockvärde 18

UK 10
Trauma smärta blodörlust 8 rutor

intresanta färdigheter (resten är noll eller grundchans) normal grundutblidning (se dvärgboken)

allmänna färdigheter:
Gömma 10
Ledarskap 10
Marsh 15
Ockultism 15 (vontar)
Slagsmål 10
Smyga 15
Speja 15 (vildmark)
Supa 12
Undvika 15
Överlevnad 11
Övertala 15

Övriga färdigheter:
Bergskunskap 10
Bokhållning 10
Historia 11
Krigsföring 10
Lagkunskap 9 (dvärgisk lag)
Läkekonst 10
Metelerugi 6
Räkning 9
Rukh neck 10
Yxa 15 (krell Kharz)
Armborst 14 (krell hon spaz)
Ashariska 10
Sabriska 10
Rukh 15
Kulturkännedom 6
Simma 5

specialfärdigheter:

Stridsvana 13

Utrustning:

proviant 33,7
reseutrustning 5,1
grottutrustning 4,6
djungelutrustning 7,8
koger 12 sänkor

Kontakter:

Misslan skogsbär resurser 9
Makthavare resurser 10
Apotekare resurser 13
250 silver

sista notering: en trogen och stark kamrat som skulle vara bra att ta med sig när man ska ut på äventyr språkunnig och en hårt krigare men bara medelmåtig inom intiligense och otroligt ful

och om en tirak är med i gruppen så passar han inte in. han fick bara normal karriär men det var ingen fara mina spelarna får för sig att får man normal karriär så är det kört...

om inte jag var SL skulle jag gärna spelat med denna karaktären!
 
Top