Nekromanti Vilken bok av Terry Pratchett är bäst?

Sir Alex

Veteran
Mina favoriter som konceptböcker är nog vaktböckerna helt klart. Sen är jag även barnsligt förtjust i interesting times, jingo, moving pictures, small gods och going postal. De som inte når upp till dessa böcker utan bara är väldigt bra är häxorna, en del rincewindböcker, monstrous regiment och en del annat. Måste dock säga att jag även älskar hela magifakulteten med mustrum ridcully i spetsen, ett fantastiskt gäng! På det hela taget antagligen min favoritförfattare.

Jocke

Man med skägg
Jag gillade verkligen Johnny and The Dead när jag läste den, men då var jag typ 13-14.
Med Discworld tycker jag att Sky One miniserien av Going Postal är bäst.

Ond bråd död

Swashbuckler
Kul att han uppkallat en karaktär efter en forumit. Vad är Vimes för gynnare?

Har själv bara läst de två första plus goda omen.

Björn den gode

Swashbuckler
Interesting Times för att Rincewind är bästa karaktären. Feet of Clay för att det är den bästa boken med the Night Watch, och the Night Watch _är_ discworld, Mostrous Regiment för att han lyckas skriva en jättebra bok utan att knappt använda några av 'huvudkaraktärerna' i serien. Samt ett honorable mention till The Wee Free Men för att Pratchett lyckas skriva en barnbok utan att förolämpa barns intelligens.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Ingen som gillar Soul Music? Om jag skulle utnämna en tredjeplats för egen del så vore det nog den. Han skrev mycket roligt, men just ordvitseriet och referenshumorn i den känns svårslagen... Iaf av de jag läst.

Korpa

Umenörd
krank;n77132 said:
Ingen som gillar Soul Music? Om jag skulle utnämna en tredjeplats för egen del så vore det nog den. Han skrev mycket roligt, men just ordvitseriet och referenshumorn i den känns svårslagen... Iaf av de jag läst.
Jag gillar Soul Music... också. Det är svårt att inte gilla Discworld-böckerna!

Ezping Orm

Hero
Pratchett var min favoritförfattare under lång tid och jag gillar de flesta Discworldböckerna. Bäst är City Watch och framförallt Men at Arms. Har tyvärr inte läst några av hans senare alster (dvs allt han gjort efter Jingo :wink:).

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Ond bråd död;n77104 said:
Kul att han uppkallat en karaktär efter en forumit. Vad är Vimes för gynnare?

Har själv bara läst de två första plus goda omen.
Vimes börjar som den gravt alkoholiserade, men rätt kompetente kaptenen för nattvakten i staden Ahnk-Morpork. Tänk dig typ om Dirty Harry skulle tvinga sig själv att arbeta mer som Columbo, och med Columbos rökvanor. Samt ordentligt nedsupen. Vart han beger sig därifrån får du läsa dig till =)

Sir Alex

Veteran
Jag gillar Vimes i alla former, både tidiga och de mer senare och lite mörka böckerna. Efter ett tag fattar man direkt vad för typ av kommentarer som verkligen triggar honom, typ när man har gjort nåt dumt och Vimes förklarar att ett par fattiga satar strykit med på kuppen så är det inget bra läge att fråga "Were they important?" som nåt slags försvar. En annan, tja, favorit är en skurkkommentar. "I got three knives, Mister Vimes" som jag minns för att den överraskade mig lika mycket som honom! En kall kåre löpte genom hela kroppen i det läget.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Sir Alex;n78697 said:
En annan, tja, favorit är en skurkkommentar. "I got three knives, Mister Vimes" som jag minns för att den överraskade mig lika mycket som honom! En kall kåre löpte genom hela kroppen i det läget.
Vilken bok är det i?

Radioaktiv

Hero
För mig kommer Hogfather alltid vara bäst på grund av nostalgiska, varma minnen. Annars får jag nog hålla med om att Good Omens är alldeles underbar.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Radioaktiv;n78755 said:
För mig kommer Hogfather alltid vara bäst på grund av nostalgiska, varma minnen. Annars får jag nog hålla med om att Good Omens är alldeles underbar.
BBC-serien baserad på Hogfather är alldeles fantastisk. Har den som jultradition numera.

Vimes

Sillkung
Även om det ju bara var en tidsfråga innan Terry Pratchett skulle gå bort (mer "bara än tidsfråga" än för andra alltså) och även om det säkert var minst åtta år sedan jag läste något av honom, blev jag lite ledsen av nyheten. För mig representerar Terry Pratchett min egen läsningsrenässans när jag var 19-20. Jag läste en hel del på högstadiet, men under gymnasietiden var det mycket annat som tog tid. När jag gjorde lumpen fick jag låna Guards! Guards! och plötsligt var det kul att läsa igen. Under mina tio månader i Boden läste jag sex Terry Pratchett-böcker (och fem Stephen King).

Jag har förstås, ett extra gott öga till böckerna som stadsvakten, speciellt de tidiga. Men den objektivt bästa boken är Small Gods.