Nekromanti Vilken bok av Terry Pratchett är bäst?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
För att bearbeta min melankoli efter att ha läst beskedet att Terry Pratchett har avlidit tänkte jag höra vilken bok han skrivit som just du tycker är hans bästa?

Jag har många böcker jag älskar, särskilt de tidiga. Wyrd Systers, The Colour of Magic, The Light Fantastic ... men den bok jag läst mest är Good Omens. Så även om den är skriven av Pratchett och Gaiman är det den jag tycker är just Pratchetts bästa.

/Magnus

Korpa

Umenörd
Interesting times eller Night watch.

Alla böcker med Vimes tenderar att vara fantastiska, men just Night watch är den främsta av de främsta.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Det hade jag missat. Det var tråkigt att höra.

Men svaret på din fråga är Small Gods. Därefter The Fifth Elephant och Witches Abroad. (Men då har han även skrivit en busslast med böcker som jag inte har läst.)

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Korpa;n77019 said:
Interesting times eller Night watch.

Alla böcker med Vimes tenderar att vara fantastiska, men just Night watch är den främsta av de främsta.
Ja, stadsvakterna är ju bara för bra. Men även där är det de tidigare som är mina favoriter, "Guards, Guards" till exempel. Vimes som romanfigur är roligare i de första stadsvaktsböckerna, och även de andra var i min mening roligare innan de "fastnade" i sin roller.

/M

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Gurgeh;n77020 said:
Det hade jag missat. Det var tråkigt att höra.

Men svaret på din fråga är Small Gods. Därefter The Fifth Elephant och Witches Abroad. (Men då har han även skrivit en busslast med böcker som jag inte har läst.)
Av dem är det Witches Abroad som jag gillar bäst. Sekvenser av Small Gods är enormt bra, när de träffar filosoferna och de skjuter sköldpaddor.

/M

Doomhamster

Swordsman
Herregud, måste jag välja en? Du är grym...

Jag får nog hålla med om Good Omens, även om jag ibland har lite svårt att komma ihåg att Gaiman var med och skrev den. Han har säkert bidragit till storyn, men jag känner på nåt sätt att själva stilen är mera Pratchett, om ni förstår?

Hedersomnämnande till Men at Arms (min första Discworldbok!) och Nation. Samt Science of Discworld-serien förstås, den är underbar.

erikt

Hero
Jag är benägen att hålla med om Good Omens. Den är enligt mig både Pratchetts bästa bok och Gaimans bästa bok.
Av Pratchetts egna böcker så skulle jag nog välja Reaper Man. Kanske inte den allra roligaste av Discworld böckerna, men en av de bästa.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Doomhamster;n77025 said:
Herregud, måste jag välja en? Du är grym...

Jag får nog hålla med om Good Omens, även om jag ibland har lite svårt att komma ihåg att Gaiman var med och skrev den. Han har säkert bidragit till storyn, men jag känner på nåt sätt att själva stilen är mera Pratchett, om ni förstår?

Hedersomnämnande till Men at Arms (min första Discworldbok!) och Nation. Samt Science of Discworld-serien förstås, den är underbar.
Men at Arms ... hmmm är det den andra stadsvaktsboken? ... googlar ... Aha den där Carrot är kung! Den är också väldigt bra.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
erikt;n77026 said:
J
Av Pratchetts egna böcker så skulle jag nog välja Reaper Man. Kanske inte den allra roligaste av Discworld böckerna, men en av de bästa.
Reaper Man gav liv Pratchetts bäst figur, så att säga.

Minns inte den så bra, men jag minns att jag tyckte om den när jag läste den.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Enkel match: Feet of Clay.

Vaktböckerna är självklart de allra bästa. Här har de ännu inte låst sig i sina roller, men de har alla hunnit blivit varma i kläderna. Det är en schysst deckargåta med lite noir-stämning. Vimes brottas med sin roll som nybliven adelsman. Intressant bakomliggande filosofisk diskussion. Och så förståss Wee Mad Arthur.

På andra plats kommer NIghts Watch:

"Vimes sighted when he heard the scream, but he finished shaving before he did anything about it."

Cissi

Up to no good.
Jag älskade Small Gods, Good omen och Colour of magic. Sen tycker jag också om Mort.

Mina favoritkaraktärer är Om och Döden.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag stämmer in i hyllningskören för Good Omens.

Som andrabästa säger jag Hogfather; om jag inte minns fel var det min första Pratchettbok...

God of shadows

Veteran
Så jäkla tråkigt det här.

Har svårt att välja just en, men några av mina favoriter är "Mort", "Guards! Guards!", "Moving Pictures" och "Jingo".

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
RasmusL;n77046 said:
Snuff
Making Money
The Science of Discworld
Intressant, detta är böcker jag tänker på som "senare tids Discworld". Något annan ton, kanske mörkare och mer filosofiska.

obak

Hero
Alzheimers är ingen trevlig sjukdom, som anhörig till en person med långt framskriden alzheimers så kan jag bara säga att ju förr det tar slut desto bättre.
Min favoritbok? Goda Omen.
Favoritkaraktärerna är annars häxorna.

RasmusL

Champion
Magnus Seter;n77056 said:
Intressant, detta är böcker jag tänker på som "senare tids Discworld". Något annan ton, kanske mörkare och mer filosofiska.

Absolut. Jag föll för hans tidigare verk men har bara blivit mer och mer imponerad med åren. Klurig, underhållande och filosofisk.

frulling

Veteran
Min favorit tror jag är making money, föredrar den senare böckerna, även många av de tidigare böckerna är fantastiska. Moist von Lipwig still är en typ av humor jag uppskattar. Dock får jag erkänna att häxorna inte är mina favorit karaktärer.
Får även säga att Cohen the barbarians tärningsrullande mot gudarna troligen är favoritscenen i böckerna, den och när döden slipar lien med månljus.