Nekromanti Vilken färg är fantasy

Illern

koppariller
Re: Purpur, svart och silver.

Purpur är makt och storstilat.
Svart och silver kan repressentera två poler, t.ex. ont och gott eller kaos och logos (ej att förväxla med ont och gott) men svart och silver tillsammans kan också ge en air av mystik, som stjärnorna på en natthimmel, och så är det vackert. Evewntuellt ska det vara riktigt mörk, mörk blå i stället för svart men svart vinner nog.
Tillsammans skulle de kunna symbolisera de stora krafterna (svart och silver) och de starkaste människorna (purpur).

Lite gratissvammel från Illern...

Quadrante

Grisbonde
Re: färgidentifikation

Jag ser definitivt en poäng med att färgidentifiera sin idé. Eller, jag räknar inte med att alla kan göra det, och tycker inte att alla bör göra det; men jag ser en poäng med det
Jag tycker nog istället att alla borde göra det, åtminstonde våga göra det.

Isilme

Veteran
Svart, mörkt grått och brunt...om man spelar smutsfantasy.
Spelar man mera episk/saga-fantasy är det definitivt skogsgrönt/kungsblått och silver.
Spelar man intrig och lönnmord - fantasy så är det giftgrönt och rött, samt svart och skuggrått i ögonvrån.
Fantasy i allmänhet är väl... solnedgångsrött/orange, mörklila och stålgrått. Tror jag.

/Glimfrost

Dimfrost

Special Circumstances
Djupgrönt och svart är ett uppenbart svar för alla som växt upp med DoD2-4, men det är inte hela sanningen. Jag gillar vitbaserade färgscheman som till exempel Nobilis'. Terone har en benvit grund, med detaljer i guld, purpur, djupblått och ljusgrått, samt ljus av en gulorange sommarskymning, precis som Arvidos påpekade. :gremlaugh:

/Dimfrost

Mask_UBBT

Hero
Blåvioletta eller bruna nyanser

Helt ärligt, man behöver inte något annat än blåvioletta och bruna nyanser när man gör fantasy. Blåviolett och brunt kan tillsammans fixa till underbara skymningar, dagar, nätter, grottgångar, gylldene svärd, hisnande eldklot och blixtar.

Och den som kommer och säger "Eldbollar är ju gula/röda/whtever" kommer jag slå på tasken. När jag pratar om bruna nyanser syftar jag givetvis även på toner av de färger som brunt är en blandning av. Min nya avatar, exempelvis, är gjord i enbart lila toner, gränsande till brunt i vissa fall.

/Mask som undrar vad fasen dimfrosts "vitbaserade färgchema" är. Det finns ju ingen färg som är baserad i vit.

DragonLord

Warrior
Grått och rött, möjligen lite silver också. Grått för en värld i förändring (varken mörk eller ljus). Rött och silver kan jag inte motivera, men jag tycker att rött kontrasterar grått bra, och silver ger en lyxigare känsla.

Detta kan bero på att jag håller på och skriver Grå Tider, och att detta spel har just temat nämt ovan. :gremgrin:

Pontus

Hjalle

Swashbuckler
Djuprött, skumt gyllene och skatgrönt.
För riktig epik går även blått bra, med de fyra nyanserna nött klarblått, aftonblått, isblått och himmel-över-vita-kuster-och-solsmekt-hav-med-friska-sommarvindar-blått. Om det är riktigt mörk järnfantasy så är vulkangrått och snögrönt valbara alternativt, och för ond demonfantasy är purpursvart, blixtgrönt och elektriskt blått självklart.

-Hjalle

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Blåvioletta eller bruna nyanser

undrar vad fasen dimfrosts "vitbaserade färgchema" är. Det finns ju ingen färg som är baserad i vit.
Jag menade vit bakgrund och så, typ.

/Dimfrost

Morgoth

Swashbuckler
Gah. Abstrakt.

Men det är förstås intressant, själva förmedlingen av färgerna av spelledaren. Om man kan synka sin färgvision med spelarna är det alltid lyckat.

När vi spelar Tribe 8 (fantasy) så försöker jag alltid förmedla den där rostbruna tonen. Intressant nog brukar det gå bättre ju färre färger jag försöker förmedla när jag spelar rollspel. Håller man visionen enkel och styrd får man enklare kontakt med spelarna, på sätt och vis. I bilden ovan finns en mycket enkel brun skala representerad, enkel och estetiskt monokrom.

Jag försöker alltid blanda in lite snövitt när jag lirar.

Quadrante

Grisbonde
Vitbaserat färgschema

Vitbaserat färgscheman är inget underligt, jag gissar att även du gör skillnad på benvit, kritvit, gräddvitt, fluffiga-moln-vitt, osv

Mask_UBBT

Hero
Skillnader på schema och palett.

Jag blev lite off av termen "schema" som jag tolkade som en uppsättning färger med bas i vitt.

Ett brunbaserat färgschema tolkar jag som ett antal färger där grundfärgen är brun. Vit är ingen specifik färg i sig, så när någon säger att de gillar en uppsättning fägrer med vitt som bas så började jag fundera på ifall han menade prisman, eller något :gremsmile:

Vitbaserade färgpaletter är ju tuffa, dock. Även färgpaletter där vitt är en övervägande färg. Jag blev bara lite förvirrad av schema-biten.

/Mask - som påpekar att det var en post-signatur-fundering, inte något han bryr sig om nog att disskutera ingående :gremsmile:

Quadrante

Grisbonde
Re: Skillnader på schema och palett.

Vi har lite skild åsikt här :gremsmile:

men jag ska inte bråka om att vitt är en färg och att nyanser av vitt kan förekomma både i ett färgschema och på en palett ...

:gremtongue: :gremsmile:

Johan K

Gammal & dryg
Regnbågsljus

Urf, det där var ju en svår fråga ju..
Skulle nog vilja påstå att det inte går att bestämma, utan det flyter mest omring med alla färger samtidigt...