Men Mundana har haft högkulturer längre än Europa. Jämför hellre Mundana med kinesiska, arabiska och persiska förhållanden, och Kina och Persien hade åtskilliga miljonstäder under medeltiden - Xi'an, Ispahan och Tabris, till exempel. Rom var vid tillfälle en miljonstad under antiken, jag vågar lugnt ta för givet att Konstantinopel i perioder hade hundratusentals invånare. I Europa som jämförelse...har jag för mig att Paris på 1300-talet hade 75-100 000 invånare. Den siffran är jämförbar med Mundanas städer. Gyllene hordens huvudstad Saraï vid Volga hade 600 000 invånare enligt Encyclopedia Britannica, och den staden finns inte ens -kvar- idag. Man vet inte ens säkert var den låg.
Lite hårda fakta:
China's opulation had reached around 60 million in mid-Han (arond AD 2) and, after a probable decline in the era of disunion, seems to have approached 50 to 60 million again at the height of the Tang in the early 700s. It grew to perhaps 100 million in early Song and stood at about 120 million at the end of the twelfth centure.
-John King Fairbank, 'China - A new history'
Nu är Kina ett lite extremt exempel eftersom det alltid varit störst och bäst, more or less (Kinas järnproduktion på 1000-talet var tex det dubbla av Englands järnproduktion på 1700-talet), men siffrorna ovan ger ändå nån slags uppfattning om hur fullkomligt befängt glesbefolkat Mundana är. Man stöter ofta på påståendet att världspopulationen runt år 1000 var runt 310 miljoner - isåfall bör en tredjedel av alla människor ha levt i Kina, och det har jag lite svårt att smälta.
Men ta det som ett exempel ändå, vettja...visst, Mundana är något mindre än vår värld, och den av människor bebodda ytan betydligt mindre...men Mundana har i gengäld många årtusenden mer av jordbrukande högkultur än de flesta områden i vår värld haft... Anyhow; räkna på hur många människor/alver/dvärgar/tiraker/etc det finns totalt i Mundana...
Timur Lenks erövringar på 1300-talet kostade mellan 7 miljoner och 20 miljoner människor livet. Mongolerna har mellan 30 och 60 miljoner liv på sitt samvete. Digerdöden dödade omkring 75 miljoner människor.
...jämför de siffrorna med Mundanas folkmängd. Timur allena skulle utrotat hela Mundana och lite till.
Nu ska man kanske inte jämföra -för- mycket med vår värld, kanske någon invänder, Mundana är inte vår världs medeltid, blabla...sure, okej. Men människor förökar sig. Mundanas människor har förökat sig i tusentals år, under förhållanden som rimligen
måste liknas vid jordens under antik och medeltid (hög nativitet, hög barnadödlighet), och därmed borde uppnå en liknande takt av folkökning.
Varför är Mundanas människor då så få?
Rhung-Alari, som var jämförelsevis vettiga befolkningssiffror, är modellerat efter befolkningssiffrorna i Domesday book, som är typ Englands all-time low i historisk tid. Jargien och Mûhad är illa, men inte fullkomligt befängda - problemet i Mûhads fall är inte lika mycket folkmängden i sig som att städerna är alldeles, alldeles för små (och för få). Mûhad är en handelsbaserad ökenkultur; de borde ha en större procent av sin population i städer än vad en i huvudsak agrar kultur som Jargien har. Men icke. (Jag har räknat på det once).
Men Asharina är fucked up beyond all recognition. Befolkningen i Rhung-Alari, Menon-Aun och Västlanden borde iallafall tredubblas...befolkningen i Asharina behöver tiodubblas. Minst.
Sedan blir det -ännu- värre om man tittar på hur stor andel av befolkningen i Mundanas länder som kan ställa upp i händelse av krig. Krigsherren förvärrade bara det här problemet ytterligare. En rimlig siffra i en agrar kultur historiskt är att kanske 1 på 10 kan ställa upp, i en nomadkultur betydligt högre...men i Mundana finns kulturer där typ hälften av befolkningen -eller ännu mer- ställer upp i krig. Damariens och Alarinns arméer borde svälta ihjäl innan de lämnat hembygden, mer eller mindre.
Notera hur Mûhads armé förhåller sig till 1/10-siffran ganska så exakt...
Jag gjorde en del rätt intrikata uträkningar på exakt hur fucked up Mundanas demografi är en gång i tiden, men jag kan inte hitta dem längre vad det verkar. Synd, det hade gett mig lite mer konkreta punkter att ta fasta på i den här frågan.
Märk väl; jag tycker det är koolt om Mundana är en tämligen glesbefolkad värld. Men som det är nu är det bara löjligt. Det hela hade kunnat göras mycket, mycket rimligare än vad det är - se i citatet från Fairbanks ovan hur Kinas befolkning knappt ökade alls mellan år 2 och 700-talet, till exempel. Haken är väl att tiden mellan år 2 och år 700 i Kina var extremt kaotisk, krigisk och splittrad, och man ser inga spår av sådant kaos i Mundanas sentida historia.
- Ymir, ska äta hamburgare nu