Nekromanti Vilken kultur hade gett oss bäst Cthulhu utredare?

Recca

Femme Fatale
God45 said:
Recca said:
God45 said:
Problemet är att Aztekerna hade blivit kultister på cirka 5 sekunder. De dyrkar redan fruktansvärda gudar man offrar folk till. Så sanity 0 skulle komma jäkligt snabbt :gremtongue:
Meh. Det där är bara konstigt, varför skulle deras sanity vara påverkat? Om man vuxit upp i en kultur där samhället ser ut på ett visst sätt så utgår ju sanity-mätaren från hur samhäller ser ut.

Precis som att i dagens samhälle när vi förlorar ett barn tidigt så är det förgörande för oss vår sanity sjunker med typ jättemycket, men för 100 år sedan då barnen dog på löpande band så skulle vår sanity gått ner mindre, för det var en del av livet.

Därmed är ju Aztekerna jävligt viable eftersom död och hemska gudar är en del av deras liv.
Det är inte det som är problemet, problemet är att de hade börjat dyrka dem och då hade de fått reda på hur verkligheten egentligen fungerar och då hade de gått batshit eftersom den kunskapen är mer eller mindre anti-tanke.
Jag håller inte med, varför skulle de börja dyrka dem? De har ju redan en religion. Det vore som att om det kom en kristen in i rummet och jag kunde telekinetiskt skapa vin ur vatten så skulle hen falla på knä och börja dyrka mig som Jesus (återfödd i en otroligt vacker, sexig och underbar kvinna).

Isåfall borde ju alla dyrka chtulhu bara för att de finns, och är övernaturliga varelser.

God45

#PrayersForBahakan
Recca said:
Jag skulle gå så långt att säga att om sanitymätaren utgår från ett objektivt konstant som grundar sig på kulturen för människor i västvärlden ca 1920 så är frågeställningens svar naturligtvis att människor från västvärlden ca 1920 och framåt är bäst lämpade att hantera chtulhu. Alla andra kulturer skulle ju tappa sanity utan att ens veta att de gjorde det. De skulle va typ så här: "Okay lets solve this thing guys, why am I hallucinating weird shit all of a sudden? I have had no trauma at all."

Men då är ju frågeställningen i sig redan fuckad.

/Recca som är sur över God45's diss av hennes azteker.
Det är inte så mycket en diss som att jag tror att de är alldeles för vana att dyrka skum skit och hade börja använda magi och dyrka Nyarlothothep direkt vilket hade mind-blastat dem :gremtongue:

God45

#PrayersForBahakan
Jag håller inte med, varför skulle de börja dyrka dem? De har ju redan en religion. Det vore som att om det kom en kristen in i rummet och jag kunde telekinetiskt skapa vin ur vatten så skulle hen falla på knä och börja dyrka mig som Jesus (återfödd i en otroligt vacker, sexig och underbar kvinna).

Isåfall borde ju alla dyrka chtulhu bara för att de finns, och är övernaturliga varelser.
Jag tror att ett folk som hade blods- och människooffer och ett helt Pantheon hade fallit till Cthulhu dyrkan ganska snabbt. Men det är kanske bara jag...

Recca

Femme Fatale
God45 said:
Recca said:
Jag skulle gå så långt att säga att om sanitymätaren utgår från ett objektivt konstant som grundar sig på kulturen för människor i västvärlden ca 1920 så är frågeställningens svar naturligtvis att människor från västvärlden ca 1920 och framåt är bäst lämpade att hantera chtulhu. Alla andra kulturer skulle ju tappa sanity utan att ens veta att de gjorde det. De skulle va typ så här: "Okay lets solve this thing guys, why am I hallucinating weird shit all of a sudden? I have had no trauma at all."

Men då är ju frågeställningen i sig redan fuckad.

/Recca som är sur över God45's diss av hennes azteker.
Det är inte så mycket en diss som att jag tror att de är alldeles för vana att dyrka skum skit och hade börja använda magi och dyrka Nyarlothothep direkt vilket hade mind-blastat dem :gremtongue:
Mm, fast om du kör med sådana regler så är ju frågan redan besvarad av den mest känslokalla rasen. Dvs cybermen hade varit den bäst lämpade kulturen att hantera chtulhu. Alltså, frågan är ointressant för svaret går ut på att hitta den mest zenbuddistiska jävla tai chi-mästaren på vår planet. Är det inte en roligare frågeställning om man kan komma med lite olika idéer? Vad är poängen liksom?

För övrigt dyrkar ju typ nästan alla religioner ganska ondskefulla gudar som typ slaktar folk och den bäst lämpade kulturen skulle ju lätt vara en nutida sådan eftersom vi 1. Vi kan vara ateister! Det hjälper oss att hantera monstrena genom att rationalisera deras existens - de är inte helvetiska monster utan de är helt enkelt något som vi borde analysera. Fucking owned! 2. har bäst verktyg att hantera tingesterna. 3. det finns psykologer och terapeuter överallt som kan hjälpa oss hantera våra trauman om vi skulle drabbas av något, mot all förmodan. 4. vi kan beväpna oss med tuffa vapen. 5. rollspelet chtulhu utgår i sin sanity-meter från vår kultur så vi skulle förlora sanity utan att märka det när SL läste i rollspelsboken om vi inte var personer med just västerländsk sanity. (doh). 6. vårt nutida kapitalistiska samhälles ideologiska rättfärdigande är ett utmärkt sätt att lära sig att dämpa trauman orsakade av att se andra människors lidande. 7. Vi kan skicka in robotar framför oss att kolla av vad som finns i en mörk grotta så att vi slipper gå öga mot öga med Nyarlathotep. 8. If all else fails we can a-bomb stuff.

Sodivra

Champion
God45 said:

Jag tror att ett folk som hade blods- och människooffer och ett helt Pantheon hade fallit till Cthulhu dyrkan ganska snabbt. Men det är kanske bara jag...
Jag tror att det hade varit mer
"Vi vet att gudar är fruktansvärda, så det här bekräftar bara vad vi redan vet"
"Men de här gudarna vill förinta och förvrida allt vi känner till"
"Oh shit, vi måste bekämpa dem!"

Pragmatiskt, liksom. Krigsveteraner blir inte krigsälskande psykopater, de blir trasiga och avtrubbade men ändå veteraner, erfarna, vet mer vad de befinner sig i för situation och vad de behöver göra. Förhoppningsvis. :gremsmile:

God45

#PrayersForBahakan
Arvidos MC said:
God45 said:

Pragmatiskt, liksom. Krigsveteraner blir inte krigsälskande psykopater, de blir trasiga och avtrubbade men ändå veteraner, erfarna, vet mer vad de befinner sig i för situation och vad de behöver göra. Förhoppningsvis. :gremsmile:
Det här låter som en ganska vettig take på det och skulle kunna fungera bra :gremsmile:

Recca

Femme Fatale
God45 said:
Arvidos MC said:
God45 said:

Det här låter som en ganska vettig take på det och skulle kunna fungera bra :gremsmile:
Mm precis. Och den kristne skulle nog försökt bränna mig på bål istället. ^^

Genesis

Ni dés ni maître
Buddhism känns ganska väl lämpad för uppdraget. Buddhistisk meditation går delvis ut på att bli medveten om och kontrollera sina egna tankar. Det känns som att det kan vara mycket användbart. Theravada-grenen är dock väldigt förtjust i skrifter och metafysik, så de kan nog råka illa ut när det gäller förbjudna böcker. Bättre då med Chan/Zen, där ett visst förakt för boklärdom kan skönjas. Zenträning kan visserligen trigga psykotiska episoder hos känsliga individer, men det kan man se som att de känsliga sorteras ut av träningsprocessen. Den fråga som då kvarstår är huruvida man ska titta på Kina eller Japan. Det känns som att förbudet mot att ta ett liv är hårdare bland shaolinmunkar än bland samurajer (kan bli problematiskt när man ska hantera kultister), men shaolinmunkar känns bättre på att kontrollera sitt eget beteende i och med att de är riktiga munkar och måste ständigt övervaka sig själva så att de inte bryter mot någon av de 200+ regler de följer. Och eftersom de lever på tiggeri och ser det som en dygd att vara fattig så riskerar de kanske mindre att falla offer för löften om makt och rikedom? Släng sedan med kungfuträning från barnsben och du har en svårslagen Chthulhu-bekämpare.

Bassejr

Hero
Har någon föreslagit hård sci-fi aliens än? Den kulturen är tillräckligt avancerad för att ha förstått att Cthulu Mythos egentligen är Aliens, och den psykologiska "Insanity" som uppnås i kontakt med dem egentligen är att ens psyke börjar kommunicera med dem.

Antingen det, eller vilken kultur som helst som ser positivt på religiös eller ockult vidskeplighet och tron på övernaturliga väsen.

Måns Bredelius

Veteran
Jag tänkte precis föreslå detta. Att vi alla har halkat lite på fel bana. Vi pratar om vilken kultur skulle klara sig bäst. Men egentligen borde 1928 med hagelbrakare klara sig SÅ JÄVLA MYCKET bättre i jämförelse med svärd och sköld.

Kom igen. När tentaklerna kommer vad vill du ha? Ett hagelgevär, eller ett svärd.

Så jag ändrar mig från VooDoo till Sci-Fi. Laser vapen och målsökande granater tillsammans med att man vet att det bara är Alliens.

Recca

Femme Fatale
Måns Bredelius said:
Jag tänkte precis föreslå detta. Att vi alla har halkat lite på fel bana. Vi pratar om vilken kultur skulle klara sig bäst. Men egentligen borde 1928 med hagelbrakare klara sig SÅ JÄVLA MYCKET bättre i jämförelse med svärd och sköld.

Kom igen. När tentaklerna kommer vad vill du ha? Ett hagelgevär, eller ett svärd.

Så jag ändrar mig från VooDoo till Sci-Fi. Laser vapen och målsökande granater tillsammans med att man vet att det bara är Alliens.
Men det låter som en kultur som är påhittad. Om man nåste ta en kultur som existerar då?

Känns som fusk annars.

Recca

Femme Fatale
Recca said:
Måns Bredelius said:

Men det låter som en kultur som är påhittad. Om man nåste ta en kultur som existerar då?

Känns som fusk annars.
"Jag väljer kulturen som jag hittar på som finns i framtiden som är immuna mot aliens' påverkan på psyket och som har superförmågor, cybernetik och imploderande vätebombs-granater som är målsökande och dessutom inte skadar människor, bara monster."

God45

#PrayersForBahakan
Recca said:
Måns Bredelius said:

Känns som fusk annars.
Jag är med Recca här, inga påhittade kulturer :gremtongue:

Måns Bredelius

Veteran
lol :gremgrin: aja. Np. I got this. :gremcool:

Nu tid.

dagens vapen är rätt stenhårt utvecklade. En general behöver ju bara fingra lite på några kontroller och skicka en missil för att blåsa bort monster och alla vittnen. Sen kan han skylla på terrorister eller nåt.

För att stärka min poäng (om jag får vara lite äckligt ful). Rollspelet utspelar sig 1928 och vid Romare tiden. De kanske täckte samma sak. För sig skulle det bli ganska tråkig horror med Cthulhu i nu tid.

Men nu handlade inte frågan om det:)

Recca

Femme Fatale
Måns Bredelius said:

Nu tid.

dagens vapen är rätt stenhårt utvecklade. En general behöver ju bara fingra lite på några kontroller och skicka en missil för att blåsa bort monster och alla vittnen. Sen kan han skylla på terrorister eller nåt.

För att stärka min poäng (om jag får vara lite äckligt ful). Rollspelet utspelar sig 1928 och vid Romare tiden. De kanske täckte samma sak. För sig skulle det bli ganska tråkig horror med Cthulhu i nu tid.

Nutid är dock inte en kultur. Men bra försök.

God45

#PrayersForBahakan
Måns Bredelius said:

Nu tid.

Problemet är ju att utredarna inte har tillgång till en general eller den typen av vapen. Ingen kommer tro dig är du ringer in och skriker om monster :gremtongue: Plus, du kan inte dra in för mycket folk för kunskapen är farlig. Det är därför Delta green gör sig av med "Norwegians" innan de blir cultist eller värre.

Så du har som bäst ett hagelgevär (om du inte är Delta green och då har du om du har tur en Kalashnikov, men antagligen inte) och mythos monster är nästan allihop supertåliga mot kulor.

Men om du är i låt oss säga feudala Japan och en Samurai kommer inspringande och säger att där är en Oni utanför staden? Då kommer folk kanske tro honom och tränade folk med svärd, som är mycket effektivare än skjutvapen, kommer följa med honom ut för att undersöka.

Så jag tror inte på att nutiden är mest lämpad när det kommer till att producera utredare...

Måns Bredelius

Veteran
[/quote]
Nutid är dock inte en kultur. Men bra försök. [/quote]

Klart det är en kultur. Vi har hur mycket kultur idag. Vi har new age, buddister (som någon föreslog tidigare), Gratisgenerationen (det är FAN en kultur), Julafton. Så jag behöver bara säga.
Nu tidens buddister med internet och handgranater.

God45

Bygga hemmagjorda bomber är inte så svårt. Samt varför inte använda bilbatteri och några hundra tusen volt rakt in i monstret?

Varför skulle dessutom romare få ha svärd och spjut, juste man spelar soldat. Då borde man få spela militär vilket gör att man har tillgång till, the Shiit.

Sen skulle nutiden vara underbara utredare. Internet + Google.

www.hur dödar jag random monster.com

Nä skämt och sido. Men på riktigt, vet nu hur mycket man kan hitta på hur man driver bort demoner med hjälp av internet. Är själv små intresserad i dessa ting så för några år sedan läste jag lite om hur man frammanar demoner. JA. Min poäng är att alla kulturer som VooDoo, buddister, häxor, shamaner, Alkemister finns kvar. Och man hittar dem på internet, tro mig. testa söka.

En kompis skickade mig en PDF fil på gamal greekisk bok om nekromantin (Magi). Gissa vad den heter :gremtongue:.

Om ni berättar hur; kan jag lägga upp den här så ni kan ladda ner den.

olaberg

Hero
Men bor inte De Djupa Och Gamla Hemskingarna inuti internet idag? Eller i kontrollsystemen för kärnvapnen. Eller i huvudet på TV:s manusförfattare och tablåläggare?

Nutiden kanske är en tid då de redan har vunnit.

Arfert

Facit
Det är svårt att få ut hundratusen volt ur ett bilbatteri. Och det är strömmen (ampere) som dödar, inte spänningen (volt).

I alla fall, för att döda bör du helst ha växelström, inte likström från ett batteri.