Nekromanti Vilken kultur hade gett oss bäst Cthulhu utredare?

Recca

Femme Fatale
Måns Bredelius said:
Nutid är dock inte en kultur. Men bra försök.
Klart det är en kultur. Vi har hur mycket kultur idag. Vi har new age, buddister (som någon föreslog tidigare), Gratisgenerationen (det är FAN en kultur), Julafton. Så jag behöver bara säga.
Nu tidens buddister med internet och handgranater.
Fast nutidens buddister är väl inte beväpnade med handgranater?

En kultur är ju något som existerar i den form den hade/har och den gruppen vi väljer får vi inte själva sätta samman utan är bara ett mötley crew från från den kulturen.

För att följa reglerna kan man alltså inte säga: Aztekerna, men bara azteker som är skitbra på att slåss och immuna mot magi och beväpnade med handeldvapen som de stulit från conquistadorerna.

En kultur är till exempel New age. Absolut, det kan man kalla en kultur, och sedan kan du motivera varför kulturen new age är bäst på att hantera monstrena, jag tycker de har potential t.ex. Men om du säger: New age fast med handgranater så blir det löjligt. Handgranater ingår inte i kulturen.

Du kan däremot säga militär personal eller ännu hellre US marines, för de är absolut en sorts kultur.

Men du kan inte säga Zen-buddister beväpnade med atombomber. Lika lite som du kan säga Hyperintelligenta grävlingar med telepatiska förmågor.

Här kan du läsa om vad kultur är för något.

God45

#PrayersForBahakan
Nä skämt och sido. Men på riktigt, vet nu hur mycket man kan hitta på hur man driver bort demoner med hjälp av internet. Är själv små intresserad i dessa ting så för några år sedan läste jag lite om hur man frammanar demoner. JA. Min poäng är att alla kulturer som VooDoo, buddister, häxor, shamaner, Alkemister finns kvar. Och man hittar dem på internet, tro mig. testa söka.
Förutom att det är mythhosen så inget av det där fungerar :gremtongue:

En kompis skickade mig en PDF fil på gamal greekisk bok om nekromantin (Magi). Gissa vad den heter :gremtongue:.
Ja, det där är en modern bluff. Necronomiconen är 100% påhittad oavsett vad folk hävdar.

Men poängen är att ingen info om det "ockulta" har ett skit att göra med Mythosen. Och hittar du saker om Mythosen vill du inte läsa den infon, den kommer inte hjälpa dig. Tro mig :gremtongue:

Billbatteri låter som den värsta planen någonsin men bomb idén har lite meriter. Om grejer du stöter på kan skadas är en bom en grym ide! Om du kan leverera den. I de flesta fall så är den enda praktiska lösningen en självmordsbombarväst eller liknanden.

Men säg att du vet var "monstret" sover och du kan plantera bomber där... Vad tror du händer om någon kommer på dig? Kommer du försöka förklara för dem att du måste göra det för att döda monstren? Eller tänker du skjuta vittnena? Oavsett vilket har du problem som du inte skulle haft om du kunde dra ihop en arg folkhop med facklor och högafflar :gremtongue:

Måns Bredelius

Veteran
Bilbatteri: Okej, jag är ingen elektriker (finns saker jag inte kan nåt om). men jag är säker på att ni förstår min poäng med tillgång till el. Från någon källa.

Inga granater för buddister: Jag kan inte stava till det här, molotovcocktail. Flaska med bensin och tyg som kork. Kasta och massa eld. Jätte enkelt. Sen som sagt är det inte omöjligt att bygga hemma gjorda bomber hit och dit.

Mythos: Så då är rommare och 1928 lika dåliga på att studera som alla andra. Ingen kultur är naturligt bra utredare i sådant fall. Då betyder det att den kulturen med mest vapen power kan nita hårdast. Så som recca säger. US marins! :gremblush:

Necronomiconen: Nej Greek and Roman Necromancy. Varför vara krånglig.

olaberg : Nej du har ju rätt. Okej du vinner. Monster som bor i datorer och färdas över internet kommer döda oss alla. Den är svår att knäcka. Får nog passa på den.