Nekromanti Vilken musik?

Melindrea

Veteran
Vilka grupper, vilka låtar etc är lämpligt att använda när man spelleder skräck? Det jag har är en skattjakt i ett jättelikt slott, med så många spöken och liknande man kan tänka sig. Jag vill ha så mäktig och skräckfyllande musik som möjligt, skriv gärna operor och liknande också.

tack på förhand,
Melindrea

Targon

Hero
Kolla in det här:

- Bela Bartok, Music For Strings, Percussion and Celesta (tredje satsen).
- Krzysztof Penderecki, De Natura Sonoris No.1, Polymorphia, The Awakening of Jacob, och Utrenja - Kanon Paschy.
- Gyorgy Ligeti, "Lontano".

Kan du gissa vilken film?

- Targon, skrivare

Daniel Andersson

Swordsman
Bachs toccator och fugor, på orgel (jag har av misstag köpt något stolskott till skiva där de spelas på ett, för musikstilen, så befängt instrument som cembalo, akta dig för den).

/ Daniel

Targon

Hero
"Bachs toccator och fugor, på orgel"

Bach i skräckrollis? Är du från vettet?! Bach ska man lyssna på när man pluggar eller när man kopplar av efter en lång och slitsam arbetsdag! Basta!

"..., för musikstilen, så befängt instrument som cembalo"

Och du ska ge dig in i en tråd som handlar om musik? Akta så att jag inte kommer och slå in skallen på dig med partituret till Brandenburgerkonserterna. Något mer oinformerat uttalande får man leta efter. Suck!

- Targon, skrivare

Daniel Andersson

Swordsman
Jag har med tämligen stor framgång använt Bach toccator och fugor när jag spelat skräck. Däremot har jag inte använt dem när jag pluggat. Vad är det som säger att du har rätt och jag fel?

Varifrån kom Brandenburgkonserten? Jag har inte nämnt den musiken. Jag sa bara att jag tycker kyrkomusik gör sig bättre på orgel än på cembalo.

/Daniel

Targon

Hero
"Vad är det som säger att du har rätt och jag fel?" .... "Jag sa bara att jag tycker kyrkomusik gör sig bättre på orgel än på cembalo."

Därför att jag alltid har rätt, medan alla andra har fel. ...

Skämt åsido. Jag ber om ursäkt, jag tog ditt förra påstående om cembalon som generellt gällande för all barockmusik. Brandenburgerkonserterna nämdes utifrån den tolkningen av ditt inlägg som ett exempel på ett verk där barockorkester och cembaloackord förenas i en ultimat musikupplevelse. Det där med krossad skalle ska du naturligtvis inte ta bokstavligt.

Sitter för övrigt just nu och lyssnar på György Ligetis verk Ramifictions. Passar nog alldele utmärkt i skräckrollis, till skillnad IMHO från Bach som bara ska njutas.

- Targon, skrivare

Daniel Andersson

Swordsman
Okej, ett litet dilemma här kanske, eftersom jag, trots jag inte alltid har rätt, så har jag aldrig fel ... /images/icons/smile.gif (och de som kan musik vet givetvis vilken grupp som sagt, eller kanske snarare skrikit, det en gång i tiden)

Jag har inget emot cembalon, och inget emot Brandenburg, det är just det att cembalon inte känns rätt att spela musik skriven för kyrkoorgel på.
Bach kan njutas, samtidigt som man spelar rollspel.
Och jag trodde inte på det där med krossad skalle. Det ska till ett ganska rejält partitur, eller ett partitur hugget i sten, eller nåt, för att min skalle ska krossas av det.

/ Daniel

Ofeig

Warrior
En hel del av fugorna skrevs utan instrumentbeteckning, så det är inte alls befängt med cembalo ;-)

Hac in horasine moracorde pulsum tangite; quod per sortemsternit fortem,mecum omnes plangite!

Ofeig

Warrior
App, app, app...
Brandenburgkonserterna i samlad utgåva är faktiskt ungefär ett halvkilo partitur, vilket är rätt mycket... ;-)

Skämt åsido, jag, jag håller med Daniel om att Cembalo låter lite mjäkigt när man spelar kyrkomusik på den...

Robin, en sann bachian...

Hac in horasine moracorde pulsum tangite; quod per sortemsternit fortem,mecum omnes plangite!

Ofeig

Warrior
Lite tips:
Bela Bartók, Blåskäggs slott (tror att inledningen är bra resten är massa ungersk sång...)
The Alan Parsons project, Tales of mystery and imagination (The fall of the house of Usher)
Gustav Holst, The Planets, Neptune the mystic
Frederyk Chopin, Nocturnes, No. 13
Modest Mussorgskij, Natt på Blåkulla
Modest Mussorgskij, Tavlor på en utställning, Baba-Jagas hydda

Ja, det var det!

Ymir

Liten kantbaron
Re: Skrämmande musik

Tja, hela White Wolfs Vampire-skiva "Music from the Succubus club" torde duga fint...merparten av spåren är nämnligen fruktansvärt skrämmande. Om detta beror på att de är bra eller fruktansvärt dåliga låter jag vara osagt.

- Ymir, som tycker Paralyzed Age - Bloodsucker 2000 (Tzimisce) är så skräckinjagande dålig att den är bra :)

Daniel Andersson

Swordsman
Visst, det må vara ett halvkilo, men det är fortfarande papper och rätt böjligt, såvida det inte är hårdinbundet, då kan jag tänka mig att börja bli orolig, om inte för krossad skalle så för att bli slagen medvetslös, efter noter ... /images/icons/blush.gif (jag vet, det var dåligt ...)

/Daniel

Daniel Andersson

Swordsman
Okej, det är rätt ... och fuga är för stränginstrument eller luta. Men när det gäller maffighet och volym har en cembalo inte mycket att sätta emot en kyrkoorgel, det tror jag vi alla kan vara överens om.
Jag har för övrigt en version av Toccata i d-moll, spelat på elgitarr, elbas och trummor, i sisådär tvåhundra kilometer i timmen. Inte heller samma kraft och njutbarhet som på kyrkoorgel, mest bara komiskt och ekvillibristiskt. (Toydolls heter gruppen, ifall någon undrade, Absurd-Ditties heter skivan.)

/Daniel

PAX

Jordisk Äventyrare
X-files: Fight The Future

Leather Strip: Serenade for the Dead

Blasphemy

Swashbuckler
The Music of the Night *host, harkel*?

Tja Mozarts Requiem är ju aldrig fel. Om man vill ha lite galenskap representerard så föreslår jag "Devil Doll". Särskilt skivan Dies Irae. Filmmusiken till "Hellraiser II" är fylld av mörka godbitar men dock lite futuristisk på sina ställen omman vill ha fram gotisk 1700-1800tals känsla. Likaså gäller "Prince of Darkness" av Carpenter. Min starkaste rekomendenation blir nog trots allt flimmusiken till "Bram Stokers Dracula". Den är nästan ultimat till alla skräckstämningar, kolla särskilt in låten "The Storm"... Nå Jo... du får ha det så bra och lyssna vidare..

I'm just thinking aloud, is not thinking allowed?

Organ

Out of time, out of mind
Pröva "Koyaanisqatsi" av Philip Glass. Det är instrumental musik förutom ett par ordlösa kör-partier. Den har en diskret, men olycksbådande stämmning och är i rätt sammanhang väldigt skrämmande. Jag har hela plattan i mp3-format och om du är intresserad kan jag maila den (eller ett smakprov) till dig.

/Anders

Organ

Out of time, out of mind
>där de spelas på ett, för musikstilen, så befängt instrument som cembalo, akta dig för den).

Cembalo var väl endå nästan ett standardinstrument under barocken?

Håller dock med om att det kan bli lite enerverande att lyssna på i längden. Det låter som två skelett som har sex på ett plåt-tak ;-)

/Anders

Organ

Out of time, out of mind
>Jag har för övrigt en version av Toccata i d-moll, spelat på elgitarr, elbas och trummor, i sisådär tvåhundra kilometer i timmen. Inte heller samma kraft och njutbarhet som på kyrkoorgel, mest bara komiskt och ekvillibristiskt. (Toydolls heter gruppen, ifall någon undrade, Absurd-Ditties heter skivan.)

Har inte de även spelat in en helt halsbrytande version av "Sabeldansen" av Khachaturian (eller hur fan han nu stavas)?

/Anders

Mambo

Veteran
musik

klassiskt funkar bra
vi har även en "munkskiva" som funkar ganska bra

Let's face it,
Gemini rocks..