Jag tror jag tycker Mrlssi är koolast rent designmässigt (men vet inget annat om dem):
Men på det stora hela gillar jag, likt andra här, nog Twi'Leks bäst, men för mer än bara blue-skinned space babe/fetish fuel-faktorn; deras hemvärld är tidally locked which is awesum, och konceptet att de är en ras med egentligen primitiv teknologi som kommit ut i rymden genom andra folks exploatering av dem och deras naturtillgångar (no pun intended) är väldigt intressant. Man kan dra klara paralleller till Afrika; Ryloth är en ogästvänlig planet men med naturresurser som mer avancerade folk eftertraktar och koloniserar den för att få tag i, medan urinvånarna har decentraliserade samhällen med stamkrig där de tar varandra som slavar och säljer till de utomvärldsliga utsugarna/gangsterbossarna (framförallt då som lyxslavar, så den arabiska slavhandeln/koloniseringen är nog en ännu bättre liknelse än den europeiska). Det är också koolt att twi'leks har ett 'hemligt' språk som är subtilta rörelser i deras huvudtentaklel-saker (jag vet vad de heter men skäms lite över det så let's not go there). Förvirringen runt öronen är lite kul; det är tydligt att twi'leks är menade att ha vanliga mänskliga öron, men eftersom kvinnliga twi'leks alltid har headdresses som döljer öronen med nån slags koner har vissa tecknare fått för sig att kvinnliga twi'leks öron -är- koner, och tecknar dem så när de inte har headdresses på sig
All that being said, deras design är ju
också en bra selling point:
Sedan har vi:
Duros
och
Herglics (den stora snubben)
som också är väldigt koola; utöver skitball design har de intressanta koncept, being tidiga pionjärer inom rymdfart in ancient times, och utgör båda en färgstark närvaro i Star Wars-galaxen. Jag gillar när raser som ser så brutish ut som herglics i själva verket är stillsamma och teknologiskt avancerade, och raser som ser så onda och decrepit ut som Duros i själva verket är äventyrliga och allmänt lawful neutral (det är ju deras
gula faran-kusiner som är lawful evil). Star Wars är överhuvudtaget föredömligt bra på att leka med ens förväntningar på det här sättet (utom när det kommer till design på Sith-lorder
)