Jag har iofs alltid tänkt mig dvärgar som ett slags stereotypa arbetarklasskottar; delvis för att de så ofta får prata skotska, dels på grund av... Tja, gruvarbetare, grovhuggna, hela den biten.hjk said:Dvärgar antar jag alla är överens om är judar iom girighet, hantverk och traditioner.
Jag tänker mig dvärgar som tyskar: de är disciplinerade, dricker mycket öl och har töntiga kortbyxor.Jag har iofs alltid tänkt mig dvärgar som ett slags stereotypa arbetarklasskottar; delvis för att de så ofta får prata skotska, dels på grund av... Tja, gruvarbetare, grovhuggna, hela den biten.
Fast det finns väll inget lebensraum i dvärgafästen?Gurgeh said:Jag tänker mig dvärgar som tyskar: de är disciplinerade, dricker mycket öl och har töntiga kortbyxor.Jag har iofs alltid tänkt mig dvärgar som ett slags stereotypa arbetarklasskottar; delvis för att de så ofta får prata skotska, dels på grund av... Tja, gruvarbetare, grovhuggna, hela den biten.
/tobias
Inte vad jag vet... sedan använde väl till exempel assyrierna även de järn? I alla fall från år tusen nånstans, dvs ungefär samtida med hettiternas användning... Det är ju till exempel assyrien som för in järnet på allvar i egypten, inte hettiterna...Marukusu said:Hittiterna intog väl aldrig Babylon? Eller?
Babylon lades under Assyrien flera gånger, till exempel under Tukulti-Ninurtas tid. Rörande järnet var hittiterna väldigt tidiga -- järn kunde bearbetas redan på 1200-talet, kanske rent utav så tidigt som 1900-talet, före vår tideräknings början.Arfert said:Inte vad jag vet... sedan använde väl till exempel assyrierna även de järn? I alla fall från år tusen nånstans, dvs ungefär samtida med hettiternas användning... Det är ju till exempel assyrien som för in järnet på allvar i egypten, inte hettiterna...Marukusu said:Hittiterna intog väl aldrig Babylon? Eller?
Därtill har det vid skottarna länge häftat en stereotyp om "skotska ingenjörer", hörande från industrialiseringen, då många skottar hade en ledande roll.krank said:Jag har iofs alltid tänkt mig dvärgar som ett slags stereotypa arbetarklasskottar; delvis för att de så ofta får prata skotska, dels på grund av... Tja, gruvarbetare, grovhuggna, hela den biten.
Tolkien said:I do think of the 'Dwarves' like Jews: at once native and alien in their habitations, speaking the languages of the country, but with an accent due to their own private tongue...