Nekromanti Vilken ras från vilket land?

Kräkla

Veteran
Alltså det spelar ju inte ens nån roll, eftersomatt järn + mesopotamien = hittiter är det som känns allmänbildning förmig.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
hjk said:
Dvärgar antar jag alla är överens om är judar iom girighet, hantverk och traditioner.
Jag har iofs alltid tänkt mig dvärgar som ett slags stereotypa arbetarklasskottar; delvis för att de så ofta får prata skotska, dels på grund av... Tja, gruvarbetare, grovhuggna, hela den biten.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag har iofs alltid tänkt mig dvärgar som ett slags stereotypa arbetarklasskottar; delvis för att de så ofta får prata skotska, dels på grund av... Tja, gruvarbetare, grovhuggna, hela den biten.
Jag tänker mig dvärgar som tyskar: de är disciplinerade, dricker mycket öl och har töntiga kortbyxor.

/tobias

tull

Hero
Gurgeh said:
Jag tänker mig dvärgar som tyskar: de är disciplinerade, dricker mycket öl och har töntiga kortbyxor.

/tobias
Fast det finns väll inget lebensraum i dvärgafästen?

Arfert

Facit
Marukusu said:
Hittiterna intog väl aldrig Babylon? Eller?
Inte vad jag vet... sedan använde väl till exempel assyrierna även de järn? I alla fall från år tusen nånstans, dvs ungefär samtida med hettiternas användning... Det är ju till exempel assyrien som för in järnet på allvar i egypten, inte hettiterna...

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Arfert said:
Marukusu said:
Hittiterna intog väl aldrig Babylon? Eller?
Inte vad jag vet... sedan använde väl till exempel assyrierna även de järn? I alla fall från år tusen nånstans, dvs ungefär samtida med hettiternas användning... Det är ju till exempel assyrien som för in järnet på allvar i egypten, inte hettiterna...
Babylon lades under Assyrien flera gånger, till exempel under Tukulti-Ninurtas tid. Rörande järnet var hittiterna väldigt tidiga -- järn kunde bearbetas redan på 1200-talet, kanske rent utav så tidigt som 1900-talet, före vår tideräknings början.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
krank said:
Därtill har det vid skottarna länge häftat en stereotyp om "skotska ingenjörer", hörande från industrialiseringen, då många skottar hade en ledande roll.

Tolkiens idé kring dvärgarna var dock tydligt präglad av judarnas roll i Europa, och hans tankar kring khuzdul var inspirerade av semitiska språk.

Tolkien said:
I do think of the 'Dwarves' like Jews: at once native and alien in their habitations, speaking the languages of the country, but with an accent due to their own private tongue...