Nekromanti Vilken religion är du?

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
9,296
Om man spelar präst i core-miljön, finns det ett begränsat antal religioner att välja mellan. Dock kan man spela en präst som väljer sina domäner utan att det kopplas till någon gud eller religion. Man kan mer eller mindre, skapa sin egen religion.

En del menar att D&D är generiskt, arketypiskt och tråkigt. Med sitt självklara fokus på balans och spelighet, kanske kritikerna har rätt. Man missar ibland vilka enorma resurser systemet tillhandahåller. Just genom att det är så speligt!

För kolla här, detta är domänerna (inalles 22 st!):
Air, Animal, Chaos, Death, Destruction, Earth, Evil, Fire, Good, Healing, Knowledge, Law, Luck, Magic, Plant, Protection, Strength, Sun, Travel, trickery, War och slutligen Water.

Hur många kombinationer finns det om du får välja två domäner?

Men framförallt; de mest typiska, tex Good+Healing finns redan representerade i standradreligionerna. Tänk nu på alla de skumma kombos man kan hitta på. Fundera sedan på hur den religionen skulle kunna se ut och fungera!

Åtminstone jag får svindel, vid tanken.

Jag skulle vilja att ni valde två domäner och utifrån dessa beskrev en religion och dess olika medlemmar! På så sätt kan vi tillsammans bygga upp massa varianter på domän-kombos och religioner som vi sedan kan utrusta våra egna hemmabyggen till världar med. Eller smyga in i ett annars trött Greyhawk, Eberron eller Faerun

Mitt bidrag (det suger, men det är ett exempel, mind you!):

Grönbladsorden
(Plant+Luck)
Den här religiösa gruppen finns oftast bland halvlängdsmän som lever nära naturen. Man har en härligt avslappnad syn på livet och menar att det mesta ordnar sig, bara man lever efter naturens egen sköna rytm. När någon medlem av denna märkliga religion får komplimanger för sin frodiga trädgård, skrattar han eller hon på ett härligt frånvarande sätt och erbjuder sedan en alldeles speciell upplevelse, bara man tackar ja till en liten "cigarrett", tillverkad av den religiösa medlemmen själv.

I strid försöker dessa medlemmar undvika närstrid och manipulerar hellre naturen för att få övertag över sina fiender. Men, en person som tillhör Grönbladsorden, är å andra sidan aldrig speciellt orolig för utgången av striden, för som de säger själva:

"Vi som står under de gröna bladens välsignelse, har liksom alltid tur! Det ordnar sig, liksom. Ska'ru ha lite mera röka?"

Favoritvapen: Skära
Helig symbol: Ett stort flikigt grönt blad som har fått torka och därefter lackats.



Ok, nu ere er tur, jag har blivit plötsligt röksugen... :gremshocked: :gremlaugh:

EDIT: Jag la till favoritvapen och helig symbol.
/Basse
 

rks

Warrior
Joined
7 Mar 2004
Messages
227
Location
Stockholm
Djurstyret

Djurstyret
Domäner: Animal och Chaos

Religionen är den centrala för många som bor i eller nära vildmarken. Djurens sätt att se på saker är otroligt viktiga, vilka kan mer och förstår mer att göra rätt än dem? Ganska många, i en fantasymagisk-post-apokalyptiskt värld, eller kanske en allmän samhällsdesillusionerad dystropia, tar grunden för allt samhälle och kastar det överbord och går till basen i världen - djuren.

Eftersom det var magin som var den som ledde till katastrofen (eller: samhällen är den onda sammahållande kraften som ödelägger allt med krig, tids nog) så är det just motsatsen, kaos, som är bäst. Låt olika saker gälla, låt alla leva som de vill, och när det blir konflikter så tillkallas präster eller druider som lägger speak with animals och djuren får agera skiljedomare.

Eftersom man inte har en central sammanhållning alls, vare sig i krig eller fred, så finns det inget centralt styre i samhället. Det enda som är just centralt är tron på djurens rätt och kaos (i motsats till den förhatliga ordning som helt pajade samhället). Människan (främst) har lärt sig sin läxa, man ska inte försöka på något man inte klarat av, uppenbarligen, och alver och människor håller samman i frågan. Man går då och då i krig MED orcher (korta allianser) MOT dvärgar, då dvärgarna är de som vill skapa samhällsstrukturer, bygga vägar, fixa byråkrati och annat farligt. All arkanmagi utifrån spellbooks är förbjuden, ja skrift i sig är ansedd som farlig, medan sorcerers är vanligare än i andra samhällen.

Favoritvapen: klubba
Helig symbol: ett stiliserat djur, oftast en varg eller hare, i en buskig miljö.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Hatets Rötter

Domains: Evil, Plant

Hatets Rötter är en liten kult som anser att växter är överlägsna alla andra former av liv. Den spred bland människor av en liten subkultur bland treants som tycker illa om saker som inte har fotosyntes.

Hatets Rötter nöjer sig inte med den vanliga "ööööh det är fel att hugga ned skogar ööööh"-varianten, utan anser att en varelse som dödar en växt begår ett brott, och att andra människor (dvärgar, orcher, etc) bara är värda att bli kompost. Dess medlemmar äter enbart animaliskt protein, helst från intelligenta varelser, och använder helst inte utrustning gjord av trä eller växtfibrer. De har fått veta att om de tjänar kulten ska de få förvandlas till den högre livsform som växterna innebär. Detta kan vara bedrägeri från treanternas sida, eller så kan man knåpa ihop en template (Wood Elemental Half-Creature, har jag för mig, skulle funka) eller en prestigeklass (det finns en del finurliga grejer som låter en bli levande slajm, avsett för onda druider, men jag kommer inte på nån som låter en bli ett levande träd just nu).

Favoritvapen: Stor yxa eller lie. De skulle säkert använt motorsågar och grästrimmers om det fanns några; det är symboliken det handlar om, att vända vapnen humanoider använder för sina brott mot dem själva.

Symbol: En dödskalle övervuxen med rötter.
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Obsidianska Systerskapet

Obsidianska Systerskapet
(Death+Healing)
Bland många kulturer finns tydliga kopplingar till en evig cirkel av liv-död-liv-död, en evig linje där födelse och död följer på varandra. Det ena uppstår ur det andra. De svartklädda prästinnorna i det Obsidianska Systerskapet har anammat detta fullt ut. Tidigare en grupp mäktiga nekromantiker upptäckte att man kunde använda de energier som driver odöda till att återskapa liv. Genom att släcka ett liv kunde man skapa odöda, varför då inte kunna utsläcka en odöd för att väcka någon till liv igen? Genom sina djupa kunskaper i anatomi och läkekonst samt en nära koppling till de många livskrafter och andar som existerar parallellt med det materiella planet kunde man nu läka skadade och till och med skänka liv åter.

Att se på liv och död som två sidor av samma mynt är inte alltid lätt och det finns flera kulturer där dessa anses vara oförenliga principer. Därför verkar systerskapet gärna i det fördolda. Närhelst de kan hjälpa till kliver de fram för att hela skador, bota sjukdomar eller fördriva olycksaliga andar - men de försöker att inte göra alltför mycket väsen av sig. Goda gärningar görs helst anonymt.

Favoritvapen: Trästav

Symbol: En gyllene våg med en svart och en vit vågskål.
 

Morgath

Warrior
Joined
4 May 2001
Messages
223
Location
Lund, Skåne, Sverige
Bushiitisk kristendom

Order of the Sacred Oil Fields
(Destruction, War)
Den här religiösa gruppen finns oftast bland människor från den nordamerikanska kontinenten och de lever för Herren och hans Ord. Man har en skarp syn på livet och menar att alla krig som utkämpas långt från hemlandet och mot folk vars ortnamn är svåra att uttala, är rättfärdiga och kan utkämpas i Herrens namn. När någon medlem av denna märkliga religion får komplimanger för sina fina vapen, skrattar han eller hon på ett härligt frånvarande sätt och erbjuder sedan en alldeles speciell upplevelse, som endera innebär att man kastas i fängelse och tvingas till förudmjukande behandling av fångvaktarna, eller så skjuts man i bitar.

I strid försöker dessa medlemmar undvika närstrid och utnyttjar hellre överlägsen eldkraft på avstånd för att få övertag över sina fiender. Det skulle dessutom ge dålig publicitet på hemmaplan (i ordensborgen i Washington) om ordensmedlemmar skulle riskera sina liv i blodiga närstrider. Men, en person som tillhör orden, är å andra sidan aldrig speciellt orolig för utgången av striden, för som de säger själva:

"This War on Terror is a Just War"

Favoritvapen: Tomahawk
Helig symbol: Svampmoln
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,268
Location
Borås, Sverige
Order of Eternal Students

Order of the Eternal Students
(Knowledge och Chaos)

Orden har växt rejält med införande av det allomspännande nätet, och passar bra för barder och utvövare mer intresserade av teori än praktik.

Ordern sysslar med att ständigt lära sig nya saker. Dock ofta slumpmässigt i form av, hmm, den här grejen verkar skoj. Heliga platser är Google och Wikipedia.

På grund av att man läst mängder med saker inom många olika områden får man en synergibonus när man skall diskutera något.

Favoritvapen: Nät
Helig symbol: Det allseende Argusögat.

--
Jaja, kunde bara inte låta bli... :gremtongue:

/Ulfgeir
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,511
Location
Köping
Hur många kombinationer finns det om du får välja två domäner?
22*21/2, alltså 231?
Nåväl:

Flodväktarna
(Water + Travel)

Fahrlanghn vakar över de som reser på vägarna. Hans syster Mohrlanghn vakar över de som reser på floderna. Flodväktarnas orden finns bland alla de olika individer som arbetar på eller längs floder, men framförallt handelsmän och det invigda prästerskapet som placerar sina tempel längs trafikerade floder.

...Och för all del otrafikerade floder. En grupp äventyrare på iskallt och blött uppdrag i ociviliserade regnskogar kan mycket väl träffa på en stoisk flodmunk som förestår ett litet tempel längs en flod. Inte så att alla flodmunkar är stoiska typer, men det hjälper.

Helig symbol: En stiliserad våg
Heligt vapen: Stav (flottstör, yo)
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,769
Location
Stockholm
The Preachers

Good och Evil

The Preachers är en grupp som omfamnat tanken "you've gotta be cruel to be kind", och fördjupat den till "you've gotta be evil to do good".

De har tagit på sig att offra sin odödliga själ för att rädda allt gott i världen. Det finns ingen ond handling de inte kan tänka sig genomföra i det godas namn.

En extremt våldsam sekt, som även kan arbeta långsiktigt. De flesta medlemmar brukar till slut bryta ihop och få svårt att fokusera på balansen mellan onda handlingar som för gott med sig, och onda handlingar för ondskans skull. Deras sinne bryter då ihop och de förvandlas till mordiska monstrum som blir måltavla för de tidigare kollegorna.

/M
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Aningen OT, men coolt concept

Jag har länge velat spela en cleric som till synes tillber en givmild välgörenhetsgud, men som egentligen tillber en tjuvgud och glatt blåser allt och alla på allt de har som inte är fastspikat.

Officiellt så predikar han om att ge till föräldralösa och visa givmildhet mot behövande och sånt, medan han privat kör med fraser som "Som ung bad jag till gud om en ny cykel, men det fungerade inte. Så småningom insåg jag att gud inte arbetar på det sättet, så jag stal en cykel och bad gud om förlåtelse.".

Tänk er fantasyvarianten av en TV-predikant från Texas som predikar svavelosande om hur viktigt det är att ge pengar till kyrkan, med yviga gester och hypnotiskt mässande tonfall, med lite healing inblandat.
 

wallahad

Swordsman
Joined
25 Jan 2006
Messages
469
Location
Norsjö
Re: Aningen OT, men coolt concept

Domains: Evil & Luck/Trickery

Tror det blir bra för ditt koncept.
 
Top