Vilken rollspelssetting har varit mest nyskapande?

Conan

انتفاضة
Dvs. kommit upp med en innovativ, nyskapande och intressant setting, som inte i så hög grad byggde på litteratur och idéer som tillkommit utanför rollspelet.

Jag tänker att Kult är svårt att slå här?

Hur är det mutant, fanns konceptet om muterade människodjur före spelet kom ut?

krank

Går ondskans ärenden
Evokee;n344436 said:
Jag tänker att Kult är svårt att slå här?
Nja, Kult bygger väl rätt mycket på gnosticism plus estetik från Hellraiser och liknande?

Evokee;n344436 said:
Hur är det mutant, fanns konceptet om muterade människodjur före spelet kom ut?
De snodde väl den grejen rakt från Gamma World, från början?

Och alltså, anropomorfa djur har väl figurerat i myter och liknande rätt länge?

Med det vill jag alltså absolut inte säga att Mutant eller Kult inte är bra spel. Men jag är rätt skeptisk till begreppet "nyskapande".

Mogger

Hipsteranka
Mutant byggde löst på en serie med antropomorfer samt spelet Gamma World.

Kult bygger i sin tur på gnosticismen och säkert en massa okulta förlagor som jag inte har koll på.

Men båda känns nyskapande, åtminstone första utgåvorna :)

Vill lägga till Oktoberlandet till listan med.

Conan

انتفاضة
Vad är nyskapande med oktoberlandet? Har spelet, men inte läst än.

Jag tycker Kults take på gnosticismen är väldigt nyskapande. Sen är väl idén om världen som en illusion inte riktigt något dem antika gnostikerna trodde på?

Rangertheman

Myrmidon
Evokee;n344443 said:
Vad är nyskapande med oktoberlandet? Har spelet, men inte läst än.
Det mesta av settingen bygger på den egna gruppens- och Spelledarens tolkning av skönlitterära texter, tidningsartiklar, konst(!), m.m. Vad jag vet är det inget annat spel som gjort det, åtminstone inte så omfattande.

God45

#PrayersForBahakan
Rätt svar är Empire of the Petal throne. Som jag inte personligen är jätteförtjust i. Men det var massivt nyskapande. Sedan stal Raymond E Feist hela jävla settingen och lade in i sin fantasy serie som en annan dimension. Den jäveln.

Kult är Clive Barker och en massa gnosticism. Jag gillar Kult, men det var gammaldags redan när det kom. Till och med Barker hade lämnat de grejerna på 80-talet.

Mutant är Gamma World som i sin tur är Road Warrior med muterade djur,

Ska vi se på moderna spel så är det Glitch. Jenna Morans ”Att uppfatta saker är våld” hade bara kunnat göras i rollspel.

Mogger

Hipsteranka
Trakorien, och kanske i synnerhet varianten i Svavelvinter (Fria Ligan) är rätt nyskapande.

Bolongo

Herr Doktor
Jag håller IOFS med om att EPT är ett monumentalt verk, och nyskapande inom hobbyn, men om man tar trådstartarens definition "inte i så hög grad byggde på litteratur och idéer som tillkommit utanför rollspelet", så... tja?
Är inte Tekumel i samma kategori som Glorantha och Forgotten Realms, att författaren började på dessa världar för andra syften innan rollspel ens var påtänkta?

Det gör att även exempelvis Over the Edge går bort eftersom det bygger så mycket på Willam S. Burroughs och liknande källor.

Spelljammer eller Planescape är väl mer vad Evokee tycks vara ute efter?

Inte för att jag begriper varför han satte upp den restriktionen, men nu har han gjort det...

PAX

Jordisk Äventyrare
Vampire naturligtvis...

Twilight 2000 som var mer modern postapokalyps än exempelvis Mad Max, Mutant och Gamma World.

Cyberpunk 20XX startade en våg inom rollspelen, visserligen med Gibson och Dick i sitt goda minne. Men det var i mina ögon först.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Svårt att säga tycker jag. Det mesta som är nyskapande och innovativt får inte så stort genomslag, så om jag ska hitta det som är mest sådant blir det nog att leta bland indie-spelen.

T.ex.

https://en.wikipedia.org/wiki/The_Shab-al-Hiri_Roach

... eller för den delen ...

https://en.wikipedia.org/wiki/Puppetland

Men när det gäller det stora spelen så skulle jag nog ändå nominera följande:

Planescape - knöt samman alla D&D-världar under ett tak med unik känsla. En av mina favorit-settings.

Castle Falkenstein - skapade en värld av romantisk Jules Verne-fantasy jag inte sett innan.

Warhammer 40k - kanske? Känner inte till nått liknande innan.

Och sen det där rollspelet där det visade sig att man egentligen spelade i en värld som skapats inne i huvudet på en psykiskt sjuk person ... gah har glömt vad det heter! Nån som kan hjälpa till med namnet?

/M

God45

#PrayersForBahakan
Måns;n344454 said:
Trakorien, och kanske i synnerhet varianten i Svavelvinter (Fria Ligan) är rätt nyskapande.
Det är VÄLDIGT Clark Ashton Smith dock.

God45

#PrayersForBahakan
Magnus Seter;n344460 said:
Svårt att säga tycker jag. Det mesta som är nyskapande och innovativt får inte så stort genomslag, så om jag ska hitta det som är mest sådant blir det nog att leta bland indie-spelen.

T.ex.

https://en.wikipedia.org/wiki/The_Shab-al-Hiri_Roach

... eller för den delen ...

https://en.wikipedia.org/wiki/Puppetland

Men när det gäller det stora spelen så skulle jag nog ändå nominera följande:

Planescape - knöt samman alla D&D-världar under ett tak med unik känsla. En av mina favorit-settings.

Castle Falkenstein - skapade en värld av romantisk Jules Verne-fantasy jag inte sett innan.

Warhammer 40k - kanske? Känner inte till nått liknande innan.

Och sen det där rollspelet där det visade sig att man egentligen spelade i en värld som skapats inne i huvudet på en psykiskt sjuk person ... gah har glömt vad det heter! Nån som kan hjälpa till med namnet?

/M
40k är väll Dune + Moorcock? Godemperor liksom.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Magnus Seter;n344460 said:
SLA Industries

God45

#PrayersForBahakan
Jag tänker pitcha att det generellt är dåligt att vara nyskapande. Det är mycket bättre att dölja sina källor om man vill att folk ska kalla det nyskapande ochndet ska vara bra.

Mogger

Hipsteranka
God45;n344470 said:
Det är VÄLDIGT Clark Ashton Smith dock.
På sina håll, absolut, men verkligen inte på det hela taget. Snarare är just de inslagen rätt perifera.

Erik är expert på att hitta obskyra och finurliga inspirationskällor och använda dem på oväntade sätt. Dessutom görs det med satir och kommentarer om vår samtid vilket gör fantasin aktuell.

Ymir

Liten kantbaron
För mig så måste svaret vara Vampire - the Masquerade, för så fort jag kommer i kontakt med någon som helst vampyrmedia är V:TM standarden den jämförs med. Det spelet var helt enkelt groteskt stilbildande och har mot alla odds lyckats bli standarden för vad vampyrer ska vara.