idén att mixa alla de där koncepten i ett rollspel och göra vampyrklaner av dem, och blanda in dem i en mish-mash-setting med varulvar etc är icke desto mindre nyskapande. Vampyrer + varulvar tillsammans är numera en stapelvara i genren, men var någon före White Wolf med det?God45;n344493 said:Fast Vampire är i sin första grundbok mer eller mindre Anne Rice rollspelet. Det är inte nyskapande alls. Många av de senare tilläggen är också bara till för att man ska kunna spela fler då populära vampyrer från media. Tzimisce är bara rakt upp och ner Necroscope som en klan tillexempel. Jag ÄLSKAR vampire. Mitt första rollspel och kanske mitt favoritspel någonsin. Men det är det minst nyskapande som nämnts hittils. Followers of Set är ormkulten från Conan + Lair of the white worm ffs!
Det är faktiskt EXTREMT likt vad Rice gör med sin setting. Att man snott några vampyr koncept från annan media till att göra fler klaner av är rent härmande.Ymir;n344551 said:idén att mixa alla de där koncepten i ett rollspel och göra vampyrklaner av dem, och blanda in dem i en mish-mash-setting med varulvar etc är icke desto mindre nyskapande. Vampyrer + varulvar tillsammans är numera en stapelvara i genren, men var någon före White Wolf med det?
Nu pratar vi om nyskapande rollspel. När Vampire kom fanns inget som liknade det, åtminstone inget jag känner till (upplys mig gärna om jag har fel). Det blev sedan otroligt stilbildande och idag finns en halv gogool urban fantasy-rollspel som är mer eller mindre Vampire-inspirerade. Inget annat rollspel har förmånen att kunna säga att dess genre står helt i dess skugga, till och med D&Ds kolossala inflytande har contenders i form av Tolkien och annat. Men Vampire, som sagt, är standarden alla andra vampyrgrejer jämförs med, åtminstone bland alla som är bekanta med rollspel. Det är inte särskilt svårt att göra nya cyberpunk, scifi- och fantasyrollspel, men ska du göra ett nytt vampyr-rollspel, då blir det absolut första du måste göra ofrånkomligen att påvisa tydligt hur det skiljer sig från Vampire - the Masquerade. Det -finns- knappt andra vampyr-rollspel, för tusan. Vampire fullständigt äger sin genre på ett sätt inte ens D&D gör.God45;n344552 said:Det är faktiskt EXTREMT likt vad Rice gör med sin setting. Att man snott några vampyr koncept från annan media till att göra fler klaner av är rent härmande.
Vampyrer och varulvar har varit en grej sedan "Transylvanian superstitions". En av böckerna som inspirerade Dracula. Men har ännu mer varit en grej sedan Universal monsters.
Missförstå inte nu. Jag älskar det. Jag HJÄRTA Vampire. Men det är inte nyskapande alls.
Nightlife kom innan Vampire och hade övernaturliga i en stad i ett rollspel. Det sög men det gjorde exakt samma pitch som vampire. Och hade spelbara varulvar och spöken och grejer från början.Ymir;n344556 said:Nu pratar vi om nyskapande rollspel. När Vampire kom fanns inget som liknade det, åtminstone inget jag känner till (upplys mig gärna om jag har fel). Det blev sedan otroligt stilbildande och idag finns en halv gogool urban fantasy-rollspel som är mer eller mindre Vampire-inspirerade. Inget annat rollspel har förmånen att kunna säga att dess genre står helt i dess skugga, till och med D&Ds kolossala inflytande har contenders i form av Tolkien och annat. Men Vampire, som sagt, är standarden alla andra vampyrgrejer jämförs med, åtminstone bland alla som är bekanta med rollspel. Det är inte särskilt svårt att göra nya cyberpunk, scifi- och fantasyrollspel, men ska du göra ett nytt vampyr-rollspel, då blir det absolut första du måste göra ofrånkomligen att påvisa tydligt hur det skiljer sig från Vampire - the Masquerade. Det -finns- knappt andra vampyr-rollspel, för tusan. Vampire fullständigt äger sin genre på ett sätt inte ens D&D gör.
ålrajt, jag köper det. -Fullständigt stilbildande inom sin genre- är Vampire definitivt, men det är inte tvunget synonymt med -nyskapande-, måhända.God45;n344561 said:Nightlife kom innan Vampire och hade övernaturliga i en stad i ett rollspel. Det sög men det gjorde exakt samma pitch som vampire. Och hade spelbara varulvar och spöken och grejer från början.
Vampire är också direkt inspirerat av Shadowrun som hade urban fantasy och vampyrer. Och från vilken Vampire stal tärningsmekaniken
Så vampire är inte först, inte ensamt, är direkt inspirerad av jättemycket filmer, är mest inspirerat av en en känd bokserie och är alltså inte ett dugg nyskapande.
Vampire är bäst. Men det är inte nyskapande.