Nekromanti vilken ska man köpa

Alharra

Warrior
Grundboxen håller jag nog med om, men tiraker? Nej, snarare lite geografi då. Det är alltid intressant.

Arod

Veteran
Grundboxen? menar du Eon II box?? geografi skulle nog vara på sin plats, då kan man lära sig lite om världen...

Phelan

Hero
En lämplig ordning är kanske:
(1. Regelboken, såklart.)
2. Geografica Mundana, så att du får översikt över världen. Du kan också vänta någon månad (blir nog till jul) då Atlasboxen släpps, så får du lite extra kartor också, samt encyklopedin.
3a. Mystik & Magi, om du vill ha magiker ELLER
3b. Religioner (ju mer man spelar märker man att man saknar mycket om gudarna man vill veta, men det är ändå en bra början, särskilt som tanken är att religion ska vara mer påtagligt och något som är naturligt för nästan alla, inte bara för de fanatiskt troende).

Därefter beror det nog lite på vad för kampanj ni ska spela - kanske en områdesmodul som Consaber eller Asharien & Soldarn, annars Alver, Dvärgar eller Tiraker om det lockar att spela andra raser än människor. Monster i Mundana om du vill ha något att slå på. Vapenmästaren utvecklar krigaryrket en hel del, men är ni nybörjare kan den kanske vänta tills ni har koll på grunderna innan ni börjar med stridskonster och annat glitter. Dessutom är den ny, så den borde finnas i lager ett tag till...

Mvh / Phelan

Alharra

Warrior
Jo jag menar EON II boxen, just boxen är ju mer gjord för nybörjare med äventyr inkluderat etc. Och geografi är viktigt, det är nog det svåraste att spela utan...

Arod

Veteran
religioon då ska jag alltså köpa Religioner: Gudarnas kamp??? ursäkta om jag fråga så dumma frågor men jag har aldrig köpt ett eget rollspel, har spelat en gång tidigare... hmm

Arod

Veteran
ok! tack för hjälpen, en till fråga. är det ett bra rollspel att börja med?

Alharra

Warrior
Det är på svenska, ja. Om det är ett bra nybörjar rollspel har dryftats fram och tillbaka.

Fördelarna är framförallt att reglerna är enhetligt uppbyggda (förstår man en så förstår man alla), det finns mycket information etc.

Nackdelarna är att det finns mycket information, det är ganska svårt att få en korrekt bild av världen med bara grundboken, och att just stridsreglerna är lite svåra att första (eller snarare ta sig igenom).

Men imho är det ett bra rollspel man är ute efter, så är det EON man är ute efter :gremsmirk:

Phelan

Hero
Eh, just det, tog inte med några av undertitlarna på modulerna, sorry.

Mvh / Phelan

Alharra

Warrior
Religioner finns beskrivna i Religioner: Gudarnas Kamp, ja. Det är ju lite tråkigt att skriva ut så långa namn hela tiden, så man förkortar det mesta.

Arod

Veteran
JO det har du rätt i, jag lär nog mig ganska snart vad alla förkortningar betyder och sånt, som sagt jag har nyss börjat med rollspel.nu och med att spela rollspel.=)

Duddmannen

Hero
Grundregelerna

Köp Eons grundregelbok först och främst. Därefter kan man fundera på om man tänker lira i Mundana eller en egen värld. Ska man spela i Mundana så skulle jag verkligen rekommendera Geografica Mundana som bok nummer två. Bok nummer tre kanske ska vara Mystik & Magi. Sedan är det frågan om Riddaren eller Vapenmästaren först. Jag tycker personligen att Vapenmästaren är den bättre av dem, men å andra sidan har vi inte haft så många riddare i vår spelgrupp. Ännu.
Därefter kan man diskutera om rasspecifika böcker (Alver, Dvärgar, Tiraker) eller landsspecifika böcker (Asharien & Soldarn, Consaber) ska bli nästa steg. Har man tagit Geografica Mundana så vet man säkert vilka länder som tilltalar en mest. Om det är något av de som det finns specifika böcker för så köp dessa. Djupare info och fler uppslag till äventyr och intriger.

Så, för att ställa upp en Förstaköpslista som JAG rekommenderar:
1 Eons grundregler
2 Geografica Mundana
3 Mystik och Magi
4 Vapenmästaren

Sedan är det helt öppet!

/Duddmannen

-BoNe-

Warrior
Startpaketet. Eon2 boxen alltså..

Den funkar bra om man vill komma igång..
Sen så rekomenderar jag denna lilla modullista.

1: Mystik & Magi.
2: Alver.
3: Dvärgar.
4: Vandöda & nekromantik.
5: Legender & hemligheter.

jag har fått reda på så mycket om Mundana (världen eon utspelar sig i) här på forumet genom länkar och diskutioner. (finns lite info på neogames hemsida som är bra)
så ja behöver inte köpa geografi modulen ännu.

Dimfrost

Special Circumstances
OK! är det ett bra "första gången" rollspel?
Tja, eftersom du frågar på Eon-forumet är det kanske inte så konstigt att alla tycker att du ska köpa just Eon. Själv tycker jag det spelet har alldeles för komplexa regler och för detaljerad värld för att passa nybörjare, och rekommenderar istället Drakar och Demoner eller (kanske främst) Mutant: Undergångens Arvtagare. Eller Västmark, som du kan ladda ner gratis först och kolla på en äldre version innan du bestämmer dig för om du vill köpa det.

/Dimfrost

Magnus L

Hero
Re: vilken ska man köpa (väldigt OT)

rekommenderar istället Drakar och Demoner eller (kanske främst) Mutant: Undergångens Arvtagare.

Det kan jag hålla med om..dock känns det som om du (Arod) är ute efter ett fantasyspel? Rätta mig om jag har fel..

Då ska du vara medveten om att Mutant är ett sci-fi spel i en teknologisk post-nuclear framtid..

Lamian

Veteran
Min spelgrupp började med Eon och det är inte alls ett dumt spel att börja med... Bara man läser reglerna någorlunda noggrant så blir det inga som helst problem.