Nekromanti vilken ska man köpa

Magnus L

Hero
Re: Startpaketet. Eon2 boxen alltså..

Sen så rekomenderar jag denna lilla modullista.

1: Mystik & Magi.
2: Alver
3: Dvärgar.
4: Vandöda och nekromantik.
5: Legender och hemligheter.

Detta motsätter jag mig :gremwink:

För det första...Mystik och Magi är en rät komplex och krånglig bok om man är nybörjare..vänta med den. Likaså Vandöda och nekromanti..den bygger vidare på M&M. Är man nybörjare kanske man ska testa på en legoknekt innan man ger sig på att spela nekromantiker..särskilt i Eon.

Legender och hemligheter är inte heller lika nödvändig som t.ex. Tiraker eller Geographica...tvärtom..den är mer eller mindre kass..

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: vilken ska man köpa (väldigt OT)

Då ska du vara medveten om att Mutant är ett sci-fi spel i en teknologisk post-nuclear framtid..

Bara om man är väldigt generös med sin definition av "Science Fiction". I mina ögon är Mutant fantasy, ingenting annat.

Magnus L

Hero

Bara om man är väldigt generös med sin definition av "Science Fiction". I mina ögon är Mutant fantasy, ingenting annat.

Jo det är klart..sci-fi är inte riktigt rätt..men fantsy? nja..

Ska vi enas om sci-fantasy? eller psi-fantasy? :gremwink:

Helmgast
Dessa boxar

Börja med att köpa Eon II-boxen så får du tärningar, formulär, karta, regler, äventyr å en del annat. När du spelat klart äventyret så kanske du vill ha en spelvärld också. Då rekommenderar jag att du inväntar Atlasboxen som förhoppningsvis anländer innan jul. Gör den inte det då så köp Geografica ensamt, även fast boxen troligen kommer bli mer prisvärd.

Sen är det upp till dig. Kom inte med någon magifråga innan du införskaffat Mystik & magi (vill du spela med grundreglerna så går det, men du får ingen beskrivning till att göra egna besvärjelser å sånt). Gillar du bashing bättre så skaffa Monster i Mundana och Vapenmästaren. Vill du spela korståg å sånt så skaffa Religioner: Gudarnas kamp. Gillar du dvärgar så köper du den boken osv. Det är det som är moduluppbyggt spel.

Så, frågan lyder: Vad vill du spela för typ av rollspel?

Arod

Veteran
Re: Dessa boxar

ok! det låter ganska enkelt.. det blir nog såhär: Jag köper EON II boxen, köper till lite religion och magi. POFF så har jag ett fint litet rollspel:D det blir nog så! tack för hjälpen.

Arod

Veteran

fint. det låter bra, har bestämmt iallafall att det kommer bli Eon som jag börjar spela, Men om man inte köper geografin så tror jag att det blir svårt att lära sig spela, eller inte spela utan lära sig känna världen, eller?

så du har lärt dig allt om geografin genom att kolla forum och sånt? det låter bra, men personligen tror jag på att jag vill se kartor... så geografi blir det nog:D

Arod

Veteran

men är verkligen magin så svår att lära sig? det låter ju inte så värst kul att spela utan magi, måste nog ha magi:D

Arod

Veteran
Re: Grundregelerna

OK! tack för hjälpen, då har jag en fråga vad för slags ras är Tiraken? (säkert en dum fråga)

Arod

Veteran

Då ska jag nog rätta dig, jag är ute efter fantasy, SF verkar så svårt.. tror inte att det är min grej riktigt än:D ja menar ja kan inget om nått inom SF men man lär sig nog nångång:D

Magnus L

Hero

Då ska jag nog rätta dig, jag är ute efter fantasy

Då behöver du ju inte rätta mig..det var det jag antog :gremsmile:

Magnus L

Hero

men är verkligen magin så svår att lära sig

Nej..egentligen inte..diggar man magin så är det klart man hajjar..

Arod

Veteran

jag har som en liten känsla sådär att jag kan kirra det lätt, eller kanske inte lätt. jag har ju trots allt inte spelat rollspel mer än en gång för många många år sen...

Arod

Veteran

OK! om jag frågar dig såhär: om jag ska börja spela rollspel vilken rollspel hade du rekomenderat?:D

Magnus L

Hero
Rekomendation (OT)

vilken rollspel hade du rekomenderat?:

Utgår från att vi snackar fantasy..

Egentligen drakar och demoner..men, det kan du lika gärna lära dig för det är det centrala i mången rollspelsdebatt i sverige...de gamla versionerna är bättre...bättre..bättre..

Och de går knappt att få tag i för vettiga priser..

Så, rekomendationen blir Eon, ett komplett spel med känsla.lätt att få tag i alla tillbehör man behöver..modulerna är anpassade till varann..allt är kompaibelt..satsa på Eon, det ångrar du inte.

Då kan du ju dessutom spela Nattens Ängel :gremwink:

Ja..Lord Renisis...jag vet att jag tjatar :gremwink:..men det är så kul

Dimfrost

Special Circumstances

Äh, Mutant är inte alls särskilt mycket SF: inga rymdskepp eller en massa pseudovetenskapligt skräp som i Star Trek. Spelet handlar om Sverige några hundra år efter den stora katastrofen, där man spelar människoliknande djur, muterade människor med märkliga krafter eller robotar från den gamla tiden. Teknologinivån motsvarar ungefär 1700-tal, med primitiva ångmaskiner, svartkrutsmusköter och sprättiga adelsmän med värjor. Sedan kan man hitta fynd från tiden före katastrofen, som laserpistoler och andra teknologiska underverk. Världen beskrivs väldigt bra och stämningsfullt i grundboken, trots dess ringa omfång på 120 sidor. Stämningen blir bra mycket mer fantasy än SF, faktiskt.

/Dimfrost, muterad grävling

Duddmannen

Hero
Tiraker

Tiraker är Eons orcher. Fast då ska man också tänka på att redan sådana vanliga varelser som alver och dvärgar är lite annorlunda jämfört med andra fantasyspel. Det är Tirakerna också.

Snabbguide - Tiraker
Tiraker består först och främst av tre olika kulturer: Marnakh, Bazirk och Frakk. Av dessa är Marnakh de mest civiliserade och bor jämsides med människor i många av de större städerna. Frakk är de mest primitiva och lever i enklare stammar eller som kringströvande barbarer. Bazirk är mittemellan.

Tiraker är dessutom tre olika arter: Gurdh, Tirak och Trukh. Gurdher är de minsta och får ofta leva som slavar åt de större raserna. Trukher är de största och starkaste och vanligtvis de som bestämmer. Tiraker är mittemellan.

Tiraker har ett starkt matriakaliskt samhäller, det vill säga det är kvinnorna som styr och varje stam leds då av den största och starkaste kvinnan - vanligtvis en Trukh (ibland kallad Trokka). De dyrkar Maktah - en gudinna som vill se modiga krigare och fertila kvinnor bland tirakerna.

Köp modulen om Tiraker och få en intressant inblick i hur man skulle kunna använda orcher och goblins i ANDRA spel.

/Duddmannen

-BoNe-

Warrior

Detta motsätter jag mig

För det första...Mystik och Magi är en rät komplex och krånglig bok om man är nybörjare..vänta med den. Likaså Vandöda och nekromanti..den bygger vidare på M&M. Är man nybörjare kanske man ska testa på en legoknekt innan man ger sig på att spela nekromantiker..särskilt i Eon.

Legender och hemligheter är inte heller lika nödvändig som t.ex. Tiraker eller Geographica...tvärtom..den är mer eller mindre kass..
Men ja menar inte att man ska köpa alla dom på direkten.
Börja med en av dom modulerna. ja började med alver och kort därefter dvärgar. Man behöver ju inte köpa alla moduler samtidigt. Det listan är mer av dom jag tycker är viktiga att ha, i vilken ordning så kan du ju välja själv.

Legender & hemligheter ska man skaffa sig sist.

Visst att mystik och magi boken kan vara krånglig men när man kan det grundläggande så är saken plätt lätt..

vandöda & nekromantik är helt underbar och ja rekomenderar den starkt då den ger en bra fiende till spelarna eller kanske någon vill helt enkelt vara en nekromantiker.

Legender&hemligheter är helt underbar.

Men ja ser din mening med mystik&magi. Ja hade bara en väldig press på mig för att 3-4 personer ville göra magiker av olika slag så. Men ja blev nöjd med den.

Alharra

Warrior

Ändå, Mystik & Magi var den lättase modulena tt svälja, läste igenom den på bara några timmar. Förstår man bara grundsystemet på reglerna så hajar man resten med.

Alharra

Warrior

Det finns ju vissa gratiskartor, men de håller ju inte riktigt samma klass. En karta över Mundana kommer med i EON II boxen, men det ger rätt mycket att veta mer om ett land än vad man kan se på en karta. Mycket av det som tas upp på forums och liknande är ju inte heller lika grundläggande som det som står i modulerna.